64-bits Windows 7 istället för 32-bit....

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Köpte en HP för ett par dagar sedan, den har 64-bits processor och 4gb ram. Trots det så har man valt att leverera datorn med 32-bits windows vista, vilket gör att jag inte kan utnyttja den prestanda jag betalt för.

Jag får uppdatera datorn till windows 7 för en kostnad av 300:-, dock kan jag endast uppdatera den till 32-bits versionen. Fattar inte hur dom har tänkt, varför göra så att man inte kan utnyttja datorns prestanda som man betalat för?

Har mailat Hp:s kundtjänst men tvivlar starkt på att dom kommer att låta mig uppgradera till 64-bit istället.

Nån som lyckats få 64 istället för 32-bit vid uppgraderingen?

Nope, samma här... Men jag har uppgraderat från vista till 7 Ultimate själv.... Om jag vill ha 64 bitars så måste jag installera om windows helt, det kommer jag göra snart, då får jag 64 bitars....!

I princip är en uppgradering mellan 32 -> 64 ett helt nytt operativ, ingenting av det gamla kan användas och drivrutiner o sket måste bytas helt annars kommer du kanske få ett 64bitars system med 32bitars drivrutiner.

Sitter även jag med en Vista 32bit på laptopen och det suger :gnissla

Med "bara" 4 GB internminne spelar det ingen egentlig roll om du kör med 32 eller 64-bit. Finns hur mycket som helst skrivet i ämnet.

Ca 3,25 för att vara petig.
För att vara petig är det 4,294,967,295 bits, lätt avrundat till 4Gb.
Anledning till att du får lite varierande utläsninger är att vissa adressrymder reserveras av OS och räknas då inte som fritt minne.
Grafikkort är en sådan "minnes tjuv" som lägger beslag på tillgängliga minnes adresser.

För att vara petig är det 4,294,967,295 bits, lätt avrundat till 4Gb.
Anledning till att du får lite varierande utläsninger är att vissa adressrymder reserveras av OS och räknas då inte som fritt minne.
Grafikkort är en sådan "minnes tjuv" som lägger beslag på tillgängliga minnes adresser.

Då är det windows som ogillar över 3gb då?

Alla minnesguider säger 3gb max. även om datorspecarna säger 4gb :va

Ok, man tappar inte så mkt på ram-minnet då iaf. Sen går det iofs att sätta i 8gb i burken också, känns ju meningsfullt när operativet inte stödjer det.

Men 64-bits processorn blir väll ganska lidande av ett 32-bits operativsystem?

När man uppgraderar från vista så blir det ju ändå ett helt nytt operativsystem så då borde man få välja själv vilket windows 7 man vill ha, 32 eller 64....

Om datorn aldrig använder eller väldigt sällan använder över 3gb minne blir det varken bättre eller snabbare med win64. Snarare tvärtom. En hel del konsumentprogram finns fortfatrande inte i annat än 32bit versioner. Kör man dessa på win64 (om det ens går) blir de långsammare än på en win32-maskin.

Jag skulle inte hetsa upp mig så mycket om det bara handlade om att man inte får ut den där sista 0.75Gb:en upp till 4gb.

Då är det windows som ogillar över 3gb då?

Alla minnesguider säger 3gb max. även om datorspecarna säger 4gb :va
Ogillar och ogillar, det vet inte att det finns adresser över 4gb, det kan inte räkna så långt.

Om datorn aldrig använder eller väldigt sällan använder över 3gb minne blir det varken bättre eller snabbare med win64. Snarare tvärtom. En hel del konsumentprogram finns fortfatrande inte i annat än 32bit versioner. Kör man dessa på win64 (om det ens går) blir de långsammare än på en win32-maskin.

Jag skulle inte hetsa upp mig så mycket om det bara handlade om att man inte får ut den där sista 0.75Gb:en upp till 4gb.
vista/w7 64bit har ett eget läge som "simulerar" 32 bit, så det är inget problem att köra 32 på dom åtminstone, prestandan skillnaden är ikke existerande eller åtminstone försumbar.
Dock går det inte att köra 16 bit program på 64 bit (win)OS, ännu ett ikke problem för dom flesta.

För att göra livet lätt för dig med referens från vista och hoppas att det är samma på win 7 vilket jag tror.

Ladda ned win 7 home premium x64 du har x86 (32bit) och använd nyckeln du fick till x86 funkar lika bra till x64 bara det är samma version.

Referens är mig själv. Jag hade vista home premium sp1 x86 tanka hem vista home premium x86 och det funka inte för det var inte sp1 versionen. Gjorde om och gjorde rätt och tankade hem vista home premium sp1 x64 oem och använde nyckeln och det funka prima, läst om fler som gjort så men måste va samma version.

Mvh

Jag körde W7 64-bitars i 2-3 månader och kan inte säga att jag upplevde varken problem eller prestandaskillnader jämfört med 32-bitars. Undersök att det finns drivrutiner för 64-bitars Windows innan uppgraderingen. Vista 64-bitars drivrutiner fungerar utmärkt.

Många applikationer finns inte i 64-bitars version ännu vilket gör uppgraderingen meningslös för stunden. Men med tiden kommer det givetvis förändras, så jag skulle köra 64-bitars om jag vore du.

Om du inte sysslar med musikproduktion, då är XP 32-bitars den bästa Windowsversionen.

Många applikationer finns inte i 64-bitars version ännu vilket gör uppgraderingen meningslös för stunden. Men med tiden kommer det givetvis förändras, så jag skulle köra 64-bitars om jag vore du.

Om du inte sysslar med musikproduktion, då är XP 32-bitars den bästa Windowsversionen.

Adobe Suiten finns i 64 bitars version med, film & bildredigering kan öka hastigheten något.

Ok, man tappar inte så mkt på ram-minnet då iaf. Sen går det iofs att sätta i 8gb i burken också, känns ju meningsfullt när operativet inte stödjer det.

Men 64-bits processorn blir väll ganska lidande av ett 32-bits operativsystem?

När man uppgraderar från vista så blir det ju ändå ett helt nytt operativsystem så då borde man få välja själv vilket windows 7 man vill ha, 32 eller 64....

Inte när man uppgraderar, bara om man ominstallerar allt, då kan man välja!

Sitter även jag med en Vista 32bit på laptopen och det suger :gnissla

Varför tycker du att det suger, vad är det du saknar i nuvarande system du har ?

Jag körde W7 64-bitars i 2-3 månader och kan inte säga att jag upplevde varken problem eller prestandaskillnader jämfört med 32-bitars. Undersök att det finns drivrutiner för 64-bitars Windows innan uppgraderingen. Vista 64-bitars drivrutiner fungerar utmärkt.

Innan jag bestämde mig om jag skulle köra 32 eller 64 bitars så läste jag igenom några tester som gjorts och även i några datortidningar.

Prestandamässigt så var det inte någon fördel alls för 64 bitars system, de kunde tom vara långsammare i några tester.

Så jag kör vidare med 43 bitars både i hemma och på arbetet.

Last edited:
Varför tycker du att det suger, vad är det du saknar i nuvarande system du har ?

Jag tycker det suger då det laggar något överjävligt.

Är vår tids WinME

Är det prestanda ni är ute efter så ska ni skaffa en SSD hårdisk, kolla sweclockers youtube test http://www.youtube.com/watch?v=MCEkBxgomxA

Har sneglat på det alternativet,
men hur länge lever dom?

HDD räknar levnadstid i timmar, SSD i överskrivningar.
Windows lär väl skriva sitt virtuella minne på ungefär samma yta av disken hela tiden?

Last edited:
1 miljon timmar låter mycket

Enhanced Lifetime Reliability
Imation SSDs deliver superior performance in a lightweight, power-efficient design. With mean time between failures (MTBF) of one million hours, the PRO 7000 PATA provides outstanding product reliability.

https://www.expansys.se/d.aspx?i=175993

Om man köper Windows 7 pro OEM istället för någon brandad klon får man med både x32 och x64.

Jag bytte till XP x64 för 2 år sedan och har bara postiv erfarenhet av det bytet. Snabbare, bättre multitasking, stöder mer minne, krashar aldrig, det enda program som jag testat som inte funkar i x64 är AutoCad 14, till och med gamla dos program funkar bättre i x64 än x32. Jo just det rättstavning i Office2K funkar inte i x64.

Eftersom jag bland annat jobbar med programutveckling har jag alla Win OS och som någon sa tidigare Vista är samma typ av release som Me. Microsoft måste sälja något trots att dom inte är klara. Windows 7 Verkar vara riktigt bra , fullt i klass med XP . Uppdaterar nog min hemarbets dator till W7 x64 till sommaren när andra har brottats med initialbuggarna.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT