Det handlar knappast bara om att arbetarna är dumma.
När jag började jobba på terminal i norge för två år sedan slogs jag av hur vårdslösa alla var med paketen, efterhand har jag insett att det snarare beror på arbetsvilkoren, det finns idioter självklart, jag har själv bevittnat hemska saker hända med gods som kostar en arbetares årslön, men stämningen som råder är att 'det är viktigare att jobba snabbt än att jobba rätt'.
Arbetsredskap saknas ofta också, truckarna har urusla bromsar (som förutom att skada paket även skadar arbetarna själva) Stegar saknas varför lastare/urlastare tvingas klättra på paket för att fylla containrarna ända upp till taket. Dessutom märks alldeles för många paket med 'Ömtåligt' eller 'Innehåller glas'. Jag vet inte hur många gånger jag varit med om saker i stil med en låda med skruvar och dyl. fruktansvärt oömt matrial märks med 'Ömtåligt' 'bara för att...' Detta leder ju självklart till inflation i märkning av paket. Sen är det även svårt för en arbetare att styra över ordningen paket kommer i, ibland kommer det bara ömtåliga paket i början och bara hårda tunga paket i slutet, då tvingas man lasta på ett dumt sett, och belastningen är oftast så hög i terminalerna att det inte finns tid att lspara ömtåliga paket tills sist.
I min åsikt handlar det alltså oftast om girighet från ledningens sida på logistik företagen, inte arbetarna (oftast...)