600cc Sporthoj för 18-åring olagligt

Smisk

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2013
Hoj
CBR 125 07
Tjennahej, har funderat på detta ett tag och räknade ut att här var den rätta platsen att ta upp det på.
De nya reglerna som kom till nu i januari på säger att man får åka en 600cc strypt hoj på max 35kw(förr 25kw) med max ursprunglig effekt på 75kw(förr ingen max ursprunglig).
Är sjukt sugen på att skaffa en halvliters++ sport-motorcykel när jag fyller arton, men jag vet inte hur jag ska bära mig åt, eftersom alla sådanna motorcyklar(r6, zx6r, cbr600 osv) ligger bra över 75kw. Finns det något sätt att göra det på lagligt vis? Och om man nu skulle skita i regler och sånt, vad blir straffen(strypt till 35, ursprunglig över 75kw)? Och vad blir straffet om man kör en för stark motorcykel för sitt körkort, ostrypt?

Finns en anledning till att dom nya reglerna kommit till.

Vad straffet kan bli? Du klotar skadar ryggen blir lam resten av livet och blir ersättningslös? Att polisen slår dig lite på fingrarna och ger dig en bot och olovlig körning i registret är väl det minsta att bry sig om.

Alt 2 du kraschar in i en 500 k bil och gör skador för 200k? Vart ska du ta dom pengarna ifrån när bolaget nekar dig ersättning?

Tänk om är du snäll det är inte var mans rätt att köra sporthoj och med den tankeverksamhet du verkar besitta nu så tycker jag du håller dig undan ett par år till.

Du har nästan rätt om effektgränsen. Den är max 70 kW i original.
Köp en motard och kör i två år. Kör upp för tung och köp sedan en sporthoj.:tummenupp

Håller med föregående talare, även fast jag själv skaffade en r6a när jag var 18 år på mellankortet, och jag har insett nu i efterhand varför de nya reglerna kommer till ooch varför egentligen inte en person under låt säga 22 år ska köra tung motorcykel. Man är alldeles för impulsiv och vill testa gränserna. Klart man kan köra ihjäl sig på en motard med, men vilka motarder ahr den hastigheten som en sporthoj?

Lånar tråden lite om det är okej :näsblod

Har också undrat lite ang vad straffet blir om man kör med en för tung hoj för sitt kort eller om man kör helt utan kort. Har aldrig riktigt fått ett riktigt svar utan kommer bara en massa gamlingar(jag ser dom som gamlingar när dom ska dra upp allt som kan hända och ändå missa att svara på själva frågan..)

Så min fråga är inte "Vad händer om jag krockar" Vad händer om jag klotar" "Vad händer om jag kör ihjäl någon" Utan min fråga är vad händer om man blir stoppad? Vad får man för böter? Uppskjutet bil körkort om man inte har det, samt blir man av med det om man har det?

Tacksam för svar :Bugar

Med risk för att låta fyrkantig och väldigt gammal. Sorry, men begränsningarna är inte så fel och orättvisa som man kan tycka vid en första anblick.
Även om jag inte har haft de här begränsningarna, så kan jag förstå att man vill ha dem. Jag är glad att jag har klarat mig. Det berodde inte på att jag körde som en gud direkt. Det gör man inte i början oavsett vad man tycker i den åldern.

Ta det som en möjlighet att bli skicklig på en effektsvagare hoj och ta sedan med dig den kunskapen till nästa körkortsklass.

Kör du med fel hojklass kan som sagt ersättningen vid en olycka utebli. Det vill du inte. Det kan bli ett livslångt betalande för dig och då lär det inte bli mer hojkörning, alls eller någonsin.

Olovlig körning.

Olovlig körning innebär att en person utan behörighet kör en bil eller annat fordon som kräver körkort. Olovlig körning kan i Sverige ge högst sex månaders fängelse och lägst dagsböter. Källa: Wikipedia

Räkna med att bli av med ev. körkort ett tag och att framtida körkortstillstånd lär bli ganska svårt att få.

förstår inte syftet med att ta begränsat kort och sen köra obegränsad hoj.

Ungefär som att ta båtcertifikat och sen köpa ett flygplan :dummer

edit: för att svara på orginalfråga då, häftig sporthoj man får köra strypt till 35kW.
finns ju massor häftiga hojar med under 70kW ursprungseffekt, tex VFR400 RVF400 ZXR400 ninja 300 ducati SS för att nämna några

Last edited:
Att man kan trilla och slå sig är inte informationen jag letar efter. Ni tycker att reglerna verkar logiska trots att jag kan sätta mig i en veyron och snodda 400 knyck på min födelsedag, men inte köra motorcykel? Jag har kört motorcykel så länge jag kan minnas så det är inte där det klämmer. Sandfållan vad har jag nu gjort för att få dig arg egentligen? BTW ninja 300 verkar som ett rimligt alternativ vid närmare eftertanke.

Dessutom vad spelar det för roll om jag kör med 35kw med ursprunglig 70 eller ursprunglig 100? Det är ju fortfarande 35kw liksom.

Last edited:
Dessutom vad spelar det för roll om jag kör med 35kw med ursprunglig 70 eller ursprunglig 100? Det är ju fortfarande 35kw liksom.
Kan hålla med, men nu är det så. Gissar att det beror på att en sådan maskin blir så pass okörbar strypt att det inte är plausibelt att du kommer att köra en sådan strypt utan att ta bort strypningen.

Du ser iaf, Ninja 300 är inte att förakta. En RVF400 vore mumma faktiskt, även för mig. Mycket fin hoj. Lycka till med vad du än väljer och kör snyggt.

Den regeln har nog kommit till för att inte locka folk att på pappret strypa tex en R6a till obrukbara 25 kw.

Kan KTM 690 Duke/SMC vara ett alternativ?

Som ngn tidigare nämnt, det tråkiga om man kör med tung hoj trots mellankort blir då det händer en olycka. Kan bli dyrt.

Helt sant, du får bara en tyngre slöare hoj med större motor ;)
Men reglerna är som de är, så det är bara att anpassa sig. Att lägga massa tid pengar på ett körkort för att sen åka på ett fordon av annan behörighet låter för mig helt meningslöst. Om polisen stoppar dig i din nya veyron och frågar efter körkort och du viftar med ett traktorkort blir de antagligen föga imponerade. Så istället för att lägga massa pengar på körkort så lägg dte på nått vettigare om ni endå ska köra olagligt.
T.ex. licens och bandagar (kul och dessutom helt lagligt) eller kanske en bra olycksfallsförsäkring och en skicklig advokat om ni ska köra gata :)

Jag tror det avgörs från fall till fall, och därav det flytande svaret "högst 6 månaders fängelse och lägst xggr dagsböter."
Så, på en höft får man väl gissa att du får 5000kr i böter, indraget körkort i sex månader, alternativt får inget körkortstillsånd på tre år, hamnar i straffregistret samt får ta dig hem bäst du vill, hojen blir kvar på plats, eller bortfraktad på din kostnad, och när du sen ska köra upp för tung kanske inspektören har tillgång till ditt straffregister och kuggar dig hur bra du än kör. Och blir du stoppad fler gånger blir det nog etter värre. Men som sagt, det är nog upp till polis, åklagare och domare att avgöra från gång till gång, så exakt svar finns nog inte.

Finns absolut inga sportmotorcyklar att välja mellan med dessa nya reglerna. Lär ha rollator innan jag kör 600..
Fan för detta, jag ska flytta till månen.

Är det inte så att när du haft 35kw i två år får du köra upp för obegränsad?
Tänk att två år kan förvandlas till en evighet...

Har provat en xj6-12 och en gsxr750-04 strypta till 25kw och kan tillägga att det inte var några som helst konstigheter att köra någon av dem. De var inte riktigt lika snabba som vanligt bara... hehe. 35kw borde inte bli sämre.

Kolla på ninjan igen om du har pengar till en. Rvf400 som några skrivit är (lätt)porr.
Motard är kul! då får du ner vikten på ekipaget med.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT