600cc RR-hoj. Vad skall jag köpa?

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Jag står nu i begrepp att köpa en ny banhoj.

Jag är liten och rädd så 600cc räcker gott för mig.

Vad skall man köpa? :va Fördelar och nackdelar med olika märken ur ett RR perspektiv?

Budget : runt 50k

Ambitionsnivå : RR träning, bandagar & KM

Shoot! :tummenupp

mvh

Så ny R6a eller CBR som du kan få för de pengarna. Jag tycker CBR:ens avsaknad av slirkoppling är ett minus men annars är det dessa hojar som gäller. Finns gott om dom i depån vilket underlättar när du efter en krash försöker få ihop delar, och det bör finnas många till salu där du kan få med en hel del delar.

Nyaste kawan verkar fin också men den får du inte för de pengarna...

Så ny R6a eller CBR som du kan få för de pengarna. Jag tycker CBR:ens avsaknad av slirkoppling är ett minus men annars är det dessa hojar som gäller. Finns gott om dom i depån vilket underlättar när du efter en krash försöker få ihop delar, och det bör finnas många till salu där du kan få med en hel del delar.

Nyaste kawan verkar fin också men den får du inte för de pengarna...

Ok. tack för svar!

Vilken årsmod. kom insprut och "slirkoppling" på R6an?

Är det inte vissa årsmodeller av R6 som har problem med ljudnivån?

Sälj S3a:n & köp en hoj du kan köra både på gata & bana med :)

Jag har haft 2st CBR600RR -06 och kan varm rekommendera den:tummenupp

Honda har us gaffel från -05, plus att jag tycker både motor & chassi är bättre (Kan iofs vara jag som fått till det bättre)

R6:an är mer aggressiv och går nog lite fortare, men Hondas chassi är bra mycket bättre.

Finns ganska gott om 05-08 racehojar, men se till att köpa en med racekit i bak & gaffel.

Å med det sagt :hoppskrat
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=44800

Jodå, S3an är ute på annons nu på både sh och blocket.

Får jag den såld kan jag justera budgeten uppåt en bit. :)

I 600a klassen har jag bara provkört en daytona 675 (på gata) så jag har absolut noll koll på vad de olika märkena har för plus och minus körmässigt.

// Johan

Sälj S3a:n & köp en hoj du kan köra både på gata & bana med :)

Jag har haft 2st CBR600RR -06 och kan varm rekommendera den:tummenupp

Honda har us gaffel från -05, plus att jag tycker både motor & chassi är bättre (Kan iofs vara jag som fått till det bättre)

R6:an är mer aggressiv och går nog lite fortare, men Hondas chassi är bra mycket bättre.

Finns ganska gott om 05-08 racehojar, men se till att köpa en med racekit i bak & gaffel.

Å med det sagt :hoppskrat
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=44800

Hondan i originalskick är trevligare än R6an på gata,inte lika extremt tillverkad för bana och skönare att åka runt på.

Direkt från handlaren föredrar jag dock min framför hondan på bana men då har jag bara kört originalhojar och det är jag som tycker så.

Jag har inte haft några problem med ljudnivån med min,om det beror på snälla ljudmätarpersoner eller om -08an är tystare låter jag vara osagt men inte fått någon varning än,helt original gick till och med bra på kinnekulle när jag blåste förbi killen med mätaren på 15000rpm varv efter varv.

När jag letat delar tycker jag det verkar finnas mer till yaman än hondan,kan ju vara något att tänka på med men jag kan ju vara hemmablind i mitt sökande,saker har en förmåga att gå sönder när man använder hojen...

Lycka till,vilken modern 600 du än väljer får du förmodligen skitkul på valfri svensk bana,kollar man tiderna som dom som kan köra tar sig runt på så inser man att det inte är hojen som är begränsningen iaf.

Vore jag som dig skulle jag välja det märket där jag hade mest förtroende och bäst bemötande på verkstan/butiken då det kan behövas hjälp ibland och en trevlig handlare kan vara bra att ha,jag fortsätter med yamaha nästa byte just pga.
det.

Henrik

Som sagt, cbr från 05 eller r6 från 06 är helt rätt. Slirkopplingingen på yamman tror jag underlättar en del, men det borde jag egentligen låta vara osagt då jag aldrig kört med slirkoppling själv :)

bara ut och provköra, sittställning är allt.

bara ut och provköra, sittställning är allt.

Ja jag får kolla runt lite bland handlarna byn.

Är ganska normbyggd så det mesta borde fungera hyggligt.

Hondan i originalskick är trevligare än R6an på gata,inte lika extremt tillverkad för bana och skönare att åka runt på.

Direkt från handlaren föredrar jag dock min framför hondan på bana men då har jag bara kört originalhojar och det är jag som tycker så.

Jag har inte haft några problem med ljudnivån med min,om det beror på snälla ljudmätarpersoner eller om -08an är tystare låter jag vara osagt men inte fått någon varning än,helt original gick till och med bra på kinnekulle när jag blåste förbi killen med mätaren på 15000rpm varv efter varv.

När jag letat delar tycker jag det verkar finnas mer till yaman än hondan,kan ju vara något att tänka på med men jag kan ju vara hemmablind i mitt sökande,saker har en förmåga att gå sönder när man använder hojen...

Lycka till,vilken modern 600 du än väljer får du förmodligen skitkul på valfri svensk bana,kollar man tiderna som dom som kan köra tar sig runt på så inser man att det inte är hojen som är begränsningen iaf.

Vore jag som dig skulle jag välja det märket där jag hade mest förtroende och bäst bemötande på verkstan/butiken då det kan behövas hjälp ibland och en trevlig handlare kan vara bra att ha,jag fortsätter med yamaha nästa byte just pga.
det.

Henrik

Tack för ett bra inlägg! :tummenupp

Jag har tappat nästa allt gatåkarsug så det är främst bankörningegenskaperna jag är ute efter. Visst, får man tag i en hygglig inreggad maskin att konvertera kan det säkert bli en del gatåkar-bandagar med. De har sin cham det också. :) Sen kanske man kommer sakna att köra bland bilar och annat farligt om möjligheten inte finns längre. :gnissla

// Johan

Last edited:
Har inget ont om varken Honda eller Yamaha men mitt hjärta dunkar lite extra för Kawasaki. Prestandan håller samma klass som de övriga, likaså kvalitén (rookie nivå). Om man tittar på bankörningar/tävlingar så finns det en hel del som kör runt med ninjan så även här är det lätt att få tag i reservdelar, annars är ebay your friend.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph