600cc eller 1000cc?

Racercukel

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
Yamaha R6 -06-
Vad säger ni som har lite erfarenhet.......kan man börja med en 600 typ nya R6 eller tröttnar man snabbt på att dom inte har nått bottenvrid och inget mellanregister utan mest den så kallade ketchupeffekten? Eller kan man börja med en tusen direkt? Jag hade tänkt mig kunna göra en del långfärder med, är en tusen bekvämare då?

MVH Kim

Det är mycket kubikbögeri här på forumet. Att man tröttnar på 600, inget vrid, växla som en idiot, bla bla bla...

Det är inte direkt så att man somnar på en 600 om man kör aktivt. Är man helt grön spelar det inte allt för stor roll om man är ny på en 600 eller ny på en 1000, hojen ställer otroligt höga krav på föraren ändå. Man måste vara återhållsam som fan och köra med huvudet.

Långfärder är inga som helst problem med en 600, att det skulle vara bekvämare på en 1000 förstår jag inte?!

Huruvida du ska ha en 600 eller 1000 kan bara du svara på, jag hade sagt 750 ;)

Köp det som känns bäst men kör med huvudet! sen kommer du förmodligen undan med en billigare premie om du börjar med mindre kubik.
Jag började på en 600 sedan 750. Roligare? javisst, farligare? det hänger på föraren...

Racercukel skrev:
Vad säger ni som har lite erfarenhet.......kan man börja med en 600 typ nya R6 eller tröttnar man snabbt på att dom inte har nått bottenvrid och inget mellanregister utan mest den så kallade ketchupeffekten? Eller kan man börja med en tusen direkt? Jag hade tänkt mig kunna göra en del långfärder med, är en tusen bekvämare då?

MVH Kim

En 600 har en hel del vrid på alla varv för rimliga krav, sen att du säkert trivs bättre med en 1000 på långfärder kan ja tänka mig.
Sen har du väll en del i skillnad i försäkring antar jag...
körställningen vid långfärd på dessa maskiner???
//Johan

Fick höra från flera håll när jag skulle köpa hoj att man tröttnar osv på en 600 så det blev 900:an till slut, och jag har inte ångrat mig en sekund. Har inte inte så mycket att jämföra men visst är det skillnad i acc och vrid osv. Kör man med andra som har mer kubik kan det bli jobbigt att hänga med i kraftiga accelerationer osv (för det blir det), vare sig man vill eller inte.
testa dig fram och lycka till i hojvalet.

På moderna hojar skiljer väl sig inte storleken nämnvärt mellan 600 lr 1000? Har för mig att jag såg nån jämförelse mellan GSXR-modellerna, och det var bara nån mm hit lr dit det skiljde, men på äldre hojar kanske det är mer. Å andra sidan så är det ju inte bara mätbara värden som avgör om man trivs med en hoj lr inte. Prova och se vad du gillar helt enkelt :)

jag börja med en gsxr 750 -95á ,hel nöjd vart jag i en halv sommar, sedan ville jag upp, just pga att man får varva mkt,sedan hade jag en zx9-r -97 med mer vrid och vart hel nöjd, absolut en kanon bra första hoj med hyffsat botten i,upp till -97 är dom lite klumpiga med en kanon första hoj e de´ iaf för lite pengar..

Tänkte mest på ljudet om man ligger med en 600 långa sträckor på motorväg eftersom den varvar så mycket, och att tusenkubikaren är större och kanske känns mer stabil. Försäkringspremien är exakt den samma på nyare 600 och 1000 det skiljer ingenting.

Racercukel skrev:
Tänkte mest på ljudet om man ligger med en 600 långa sträckor på motorväg eftersom den varvar så mycket, och att tusenkubikaren är större och kanske känns mer stabil. Försäkringspremien är exakt den samma på nyare 600 och 1000 det skiljer ingenting.

Med original avgassystem så låter inte vare sig 1000 eller 600 så mycket
men med slip/bolt on låter 1000 om inte alltid så oftast ialla fall mer än en 600

Racercukel skrev:

MVH Kim
En 600,a typ r6, cbr600rr ,zx636 är skitroliga när det svänger på småvägarna
(bana) effekten räcker till men det kräver att dom varvas, jag tröttnade
efter typ två månader på min cbr600rr pga dåligt vrid och högt varv.
Ska du köra långt så e det 1000 som gäller ,jag kommer alldrig köpa en
600,a igen mitt tips är en 1000 direkt :tummenupp

Sniper skrev:
En 600,a typ r6, cbr600rr ,zx636 är skitroliga när det svänger på småvägarna
(bana) effekten räcker till men det kräver att dom varvas, jag tröttnade
efter typ två månader på min cbr600rr pga dåligt vrid och högt varv.
Ska du köra långt så e det 1000 som gäller ,jag kommer alldrig köpa en
600,a igen mitt tips är en 1000 direkt :tummenupp
Då måste du fiskört som bara den. ;)

Varför är det 1000 som gäller när man ska köra långt?

Kraschpucken skrev:
Köp det som känns bäst men kör med huvudet! sen kommer du förmodligen undan med en billigare premie om du börjar med mindre kubik.
Jag började på en 600 sedan 750. Roligare? javisst, farligare? det hänger på föraren...
Min gixxer k3 va 200:- blligare per/år än min cbr600rr båda 03,or....

Racercukel skrev:

Min Gsx-R 600-03 varvar 5150 i hundra på sexan...
Jag kör med slipon och det dönar bra vid längre etapper...
varvet har nog ingen större betydelse antar jag...
Att försäkrigen skulle vara den samma har jag svårt att tro det var den inte när ja köpte min iallafall(men det är säkert olika med olika bolag) :tummenupp

hållundan skrev:
Då måste du fiskört som bara den. ;)

Varför är det 1000 som gäller när man ska köra långt?
Har du kört en cbr600rr någon gång :va
Annars tycker jag du ska prova, gärna då med hel/halvsystem på den
och en hastighet på 130-200..

Sniper skrev:
Har du kört en cbr600rr någon gång :va
Annars tycker jag du ska prova, gärna då med hel/halvsystem på den
och en hastighet på 130-200..
Nej, jag har däremot kört en FZR600, med halvsystem, som lät mest av alla hojar i södra Sverige, under ett år.

Kör ni inte med hörselprofylax?

600cc el 1000cc

håller klart m sniper satsa direkt på en 1000, 600 e grym på bana o när d svänger mkt. men 1000cc är mkt mer allround. en modern 1000cc är lika smidig som en 600cc fast med mkt mer vrid.

finns väl ingen som helst anledning att inte börja med en 600....

...jag har kört 600 i två år nu och det kommer jag fortsätta göra ett bra tag till...

en 600 e oftast billigare i försäkring (förutom just min modell.. :huvet )...desutom sliter den mindre däck o drar mindre soppa....bra för mig med kass ekonomi... :banana

lycka till med valet iallafall :tummenupp

Racercukel skrev:

MVH Kim

Du har bättre vrid i 1000cc och det är en trevlig egenskap!

/ :tomten

Tjöp en Virago, massor med vrid

se min signatur för övrigt

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...