600 vs 1000cc

Har gått från zx9r-98 till gixxer 750-02 till cbr 600-03 och har nog roligast på cbr:en. visserligen på bana.

zx9:an var riktigt stabil och nice på landsväg.

Gixxern en skön kompromiss.

Så det är nog mycket beroende på hur och vart du kör.

:)

Om man på en modern 600 behöver gå över 5-6'000 rpm för att klara en omkörning så är det nog snarare marginalerna som är för små, inte motorn... :va :)

Om man på en modern 600 behöver gå över 5-6'000 rpm för att klara en omkörning så är det nog snarare marginalerna som är för små, inte motorn... :va :)

Det hänger ju ganska mycket på hur fort den man kör om kör. :)

men varför är det så jobbigt att växla. själv njuter jag av att kugga ner 2 växla och höra hur motorn vrålar vid 16000varv. det ljudet får du inte ur en 1000kubikare.

Kubik är kubik!! Efter att ha testat både 1000 och 600 tycker jag 1000 är betydligt trevligare att köra. Bra vrid i hela registeret till skilnad mot 600 som känns helt död under 6000 varv. En trevlig MC i 600 klassen är annars Triumph 3 cylindriga 675. Den har rätt bra drag i mellanregisteret och ett trevligt ljud (inte ylande som små radfyror).
Tycker inte det händer så mycket innan 7-8k. Låter trevligt gör den dock :tummenupp

Last edited:
Hur vill du köra?

Kör du automat i bilen och gillar det så är en 1000 likvärdig. Behöver inte växla och ha dig. Som en eu-moppe ungefär. Bara gasa.

Vill du köra aktivt och använda sporthojen? så en 600. Då får du använda någon mer växel om du nu måste ha maxdrag hela tiden. Annars så är en 600 gott och väl fungerande för gatköra.

Är glad att jag inte valde automatväxel på min sporthoj.:D

Dal-Mausen
Automat är rätt bra uppfinning....ska du rejsa och köra så man blir svett så måste man häva upp R1.an på 7500-8000+ men då skjuter det på friskt ända till rödvarv på 11700:) . Men efter läst all inlägg så har jag nog kvar min "moped". Tappade sugen lite när jag polerat och putsat en hel vinter, kör ur garaget en Lördagmorron och ställer den på stödet och klev av. Nästa sekund låg den på backen på höger sida och puttra:huvet . Till saken hör att jag har grusgång hemma så den blev illa tilltygad men nu har jag fått den från lackeraren och nya dekaler sitter på så den får nog bo kvar ett tag....:)

Blir svårt att gå under 6 med nya r6an iaf om man inte ska köra om en traktor på 90 väg med tanke på att den går 108 mätarfart i 6 och det motsvarar väl knappt över 100 verklig hastighet.

Henrik

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...