600 räser, lite tips & köpråd tack!

jacke25

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
KTM 660 SMC & Gixxer 1000 K4
Ja vet att det finns några sådana trådar men eftersom sökfunktionen har uppgraderats så bra:va frågar ja igen...

Har kollat ett bra tag på yama R6 02-03, kawas 636 03-05, gixxer 600 och cbr 600 och funderat lite.

Snackar prisklassen 50-60000kr och ja undra vilken båge som är mest prisvärd mellan dom och om uppgraderingar som gjorts mellan olika årsmodeller?

Finns det några speciella fel som ofta uppkommer bland hojarna?

Just nu är det kawas 636 som lockar mest. För den verkar ha fin motor( Av allt skvaller ja hört ) och sen tycker ja den är snyggast i gänget:) .

Kommer åka på ett antal bandagar men även mycket vanlig väg.

Det skulle sitta fint med några kommentarer om ovanstående hojar ifall det är någon info ja missat:tummenupp

///Jacke

R6-03 tycker jag du kan stryka direkt. Fullständigt anonym och könlös hoj. R6-02 är bättre i så fall, för delar mellan 99 och 02 passar, så du kan i princip hitta delar i närmsta buske.

GSX-R600 03 är inget att ha. Gammal, ful och hemsk. Förrförra generationen och inte alls särskilt vanlig nånstans. Svårt att hitta grejor. GSX-R600 04/05 är fina grejer, men rätt anonyma dom också.

Kawan är hur fet som helst. 636-motorn går som ett skott, och du kommer inte att sakna nånting. Förutom kvalitet.

Men Honda CBR600RR. Oooh, vilken hoj. Eftersom det är en Honda så kommer den att gå för evigt och väldigt sällan gå sönder. Dessutom är det en sjuuuukt bra hoj. Bagageutrymmet är väl den enda nackdelen. Du får in en macka om du plattar till den ordentligt.

Alltså, kan du leva med en gammal hoj, köp en R6 99-02. Måste den vara nyare, köp Honda. Inget slår totalpaketet.

Så är det.

Tack för bra info!:tummenupp

Är kawan så hemsk alltså kvalitetsmässigt? synd:huvet
Om de ska vara en honda så skulle man ju helst ta en 03a eller nyare. Men det spräcker min budget med ett par lappar. Får väll se om de kommer några fynd på höstmarknaden senare:gnissla
Men de vilar mellan kawa och honda...

Ja, Hondan ska ju helst vara 03 eller nyare, såklart. Men alla CBR600 är skitbra. De äldre är dock rätt präktiga och fula.

Kör på kawwan!

Ang. kvaliten skulle jag inte oroa mig för något av dom ledande japanska märkena.

min polare kör kawa 636 -03 han är grymt nöjd!

och den går grymt bra me vill ja låva:tummenupp

Kör Honda på bandagar + extremt lite gata och är supernöjd.
Enda problemet är delar. Fick för mig att jag skulle ha extra fälgar med slicks på, nästan helt hopplöst att hitta. Men R6 verkar finnas hur mycket som helst.

Köp otrimmat, gamla SS hojar har pulver men du kommer att få problem.

Helt klart:

636 05'... har kört alla ovanstående, 636'an från 2005 är suverän! Helt överlägsen de övriga i mitt tycke. Det känns som att du har betydligt mer kubik än 636 stycken (impad av prestandan) :tummenupp men allt annat lirade, chassie, bromsar mm. Ljudet va gött också, den jag testade hade en leo-vince burk under sadeln. Smidigare hoj att lägga ner mm får man leta efter.

skulle jag köpa hoj idag, så skulle jag satsa på en 636 05'a, K6 mm i all ära (går satan rakt fram, men det kan ju vem som helst..), men skulle jag vilja åka bogesund såfort som möjligt skulle jag välja kawan, uan tvekan =)

den har fått ***** av 5 möjliga i bombtempo-test på södertörn.

:yoparty

Helt klart:

636 05'... har kört alla ovanstående, 636'an från 2005 är suverän! Helt överlägsen de övriga i mitt tycke. Det känns som att du har betydligt mer kubik än 636 stycken (impad av prestandan) :tummenupp men allt annat lirade, chassie, bromsar mm. Ljudet va gött också, den jag testade hade en leo-vince burk under sadeln. Smidigare hoj att lägga ner mm får man leta efter.

skulle jag köpa hoj idag, så skulle jag satsa på en 636 05'a, K6 mm i all ära (går satan rakt fram, men det kan ju vem som helst..), men skulle jag vilja åka bogesund såfort som möjligt skulle jag välja kawan, uan tvekan =)

den har fått ***** av 5 möjliga i bombtempo-test på södertörn.

:yoparty

Nyss skulle du ha en 1098...

det ska jag också... men fan, ok då. skulle jag köpa hoj utan att bry mig om kostnad skulle jag köpa 1098s nu direkc, och inte snikvarianten utan "s" (men nu snackade vi 600 räsers..), skulle jag tänka någorlunda ekonomiskt blir det kawa 05' 636 alla gånger! Men skulle banken godta min höjning av bolån för renovering av kök+badrum - så blir det 1098s, tveklöst.....

636:an borde ha bra pulver med tanke på att det inte är en riktig 600:a :fakta

Mattias är inte helt ute o cyklar med hans råd...
och som vanligt så skulle jag ta Ironmike`s inlägg med en stor skopa salt...

hej svejs på dig.

nu är inte jag dels inte en hoj expert, dels att jag är ny som förare, har bara haft kortet i ett par månader. och kanske kör du som en gud. eller nåt sånt. vad vet jag.

däremot har jag under den tiden jag kört med min hoj, kommit underfund med att det inte är hojjen det hänger på utan på föraren. dvs det är du som sätter dina gränser. du kan ha världens snabbaste hoj osv men om du är rädd som en kyckling kör du därefter. sen kan alla köra 300 knyck rakt fram men när det svänger är det plötsligt inte lika lätt längre.

se till att gå kurser snarare istället för att snöa in dig på att ha den 'grymmaste' hojjen. och kör med några vänner, det lär man sig väldigt mycket på.

nu ville jag inte vara negativ eller så, självklart ska du ha en schysst hoj osv, men det finns andra saker som kan vara värt att tänka på också.

lycka till!

p.s har en gsx-r600 04, funkar apbra!

helt klart CBR......ska byta upp mig till en fireblade snart...då ja e grymt nöjd med min CBR...men vill ha lite mer kraft....men ja röstar på Honda !!:tummenupp

Dagens tips: köp en hoj du har råd med, sedan lär du dig köra. Jag har sett folk åka sjukt fort med KTM 950 Adventure på grovdäck...

Ska du åka bana eller gata ? Ska du åka mest posöråka på gata så vill du ha vridmoment, dvs en kawa. Åka bana så en R6'a för det finns drivor med delar o annat jox till dom. Det är vad jag saknar till Ninjan. Finns inga 'roliga' delar alls till den...

Last edited:
Jag skulle köpa Honda för att det står just det på tanken.
I bekantskapskretsen är det absolut det fabrikat som ställt till minst förtret med krångel och reparationer. Har själv ägt Honda och Kawasaki till märket och Hondan mest bara gick och gick. Naturligtvis kommer dom som säger precis tvärtom men det är mina erfarenheter. Om de andra är vassare och har bättre köregenskaper kan jag inte uttala mig om.

:felämne

Den gode Mike är en man av förändring, det visste väl alla?

det ska jag också... men fan, ok då. skulle jag köpa hoj utan att bry mig om kostnad skulle jag köpa 1098s nu direkc, och inte snikvarianten utan "s" (men nu snackade vi 600 räsers..), skulle jag tänka någorlunda ekonomiskt blir det kawa 05' 636 alla gånger! Men skulle banken godta min höjning av bolån för renovering av kök+badrum - så blir det 1098s, tveklöst.....
Bara att köra bana med eller? Eller har du redan glömt, det är ju nästan två veckor sedan du skrev nedanstående. Fått tag på banhoj än förresten?

...
No more gata för min del.

Känns som at jag ryckt liemannen i bockskägget och kommit undan. 8,5 år på gata sen A1 kort, men synen av kallenortons föräldrar (bl a) på olycksplatsen, samt fler faktorer än så - gör att gatåkning går fetbort just nu. Det är dessutom för mkt pajas-folk som förstör för andra, som ger ärliga hojåkare dåligt rykte runt sveav etc, bara löjligt med allt machotrams.

Så, det blir bankörning ist, licens vart ju kirrat för ngt år sen. Ngn med vettig banhoj for sale, som tror sig vilja sälja till bra pris, kan ju skicka pm (R1, Gix1000, zx10r, cbr rr)

Tills dess, peace

...och som vanligt så skulle jag ta Ironmike`s inlägg med en stor skopa salt...
Nu förstår iaf inte jag vad du menar... :gnissla

köp en triumph... det är bra skit de!!! jag är inte partisk

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2