600 med starkt mellanregister

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Har efter en del funderande kommit fram till att det är dags att prova på en riktig sporthoj.

Väljer mellan CBR 600 RR -05 och ZX 636R -05 samt CBR 954.
Det jag är ute efter är en starkt mellan register samt lätt hanterlig dvs. väldigt smidigt chassie. Vill gärna att den kickar i vid 7000 - 8000 varv.

Körningen kommer bestå av Gottröra TT, Rörken, Järfälla, Gåsen samt andra små kurviga vägar i norrort.

Har kört en gixxer 600 -03 och tyckte den hade för lite drag på låga varv. 954:an är med för att polaren har en sådan och den är grymt skön att köra.

Så är nån av 600 nåt att satsa på eller är de rätt klena?

Svårt och provköra nu då firmorna inte har nåt inne. Vill va på det klara med vad jag ska ha innan jag säljer nuvarande.

Alla 600 cc sporthojar måste varvas mkt innan det händer något... En 750 Kanske kan vara något?

Du kanske skulle testa en 675'a eller en gsxr 750?
Tror nog att alla 6'orna har ett svagt mellan register.
954'an lirar i en helt annan klass än någon av 600.

Eller så bara handlar du en 1000 direkt, så slipper du åkarunt missnöjd och sukta efter en i en säsong eller 2 :tungan

var o provkörde en zx6-nånting, typ 00 eller nåt sånt så den var ju av lite äldre virke åt en polare, det första som slog mig va "fan va slö den är".
Var den första 600 jag kört förutom lite motards.
särskilt smidig var den inte heller. Men det e särkert skillnad på de nyare 600

jo en 750 har jag sneglat på. 675:an är för dyr vill kunna byta rakt av med nuvarande. Sen ska de finnas mycket delar då jag bara kommer köra halv.

Daytonan är nog en bra kompromiss om du inte vill ha en tusenkubikare. Jag hade en CBR600 förut och den var rätt seg upp till 8000 varv (över 8000 var den mindre seg, men ingen raket direkt). En 848 kan va ett alternativ att titta på också.

GSX-R 750
eller
Daytona 675

Du kan sluta fundera på andra hojar nu, det är dom här två som gäller:tummenupp

Enligt mig så är gsxr 750 den optimala sporthojen.. Visst den har liknande register med en 600a, men ändå starkare och inte lika spetsig. Sen är den lite mindre och smidigare än literhojar..

Jo jag gillar andra cyklar också...

Det är bara att boka provkörning på en D675:a. Den har inte alls ett register som en 4-cyl 600. Inte ett enda dugg likt. Man kan bara älska den.

675:an är ju 3 cylindrig =),
säger bara cbr1000rr 08-uppåt chasi som en 600 men 1000 motor.

Mellanregister och 600 går inte ihop, jag förstår inte varför man vill det ens. 600 = räser, 1000 = touring.
Du får kika på en enstånka i så fall, motard måste ju vara drömmen på gokartbana.

675:an är ju 3 cylindrig =),
säger bara cbr1000rr 08-uppåt chasi som en 600 men 1000 motor.

Isåfall hade min cbr600 chassi som en 250..:rolleyes:

Ducati 748.
En av de snyggaste hojarna, enligt mig.

V-twin på 100 hk vill jag minnas, vilket borde betyda bra drag i lägre varv :tummenupp

Finns en på blocket för 40k ser jag. En bekant hade en sådan och den var reggad på 40 kW vilket gav en väldigt förmånlig försäkring. ca 4k hel/hel har jag för mig, ca 40 år och mindre ort.

Ja, alltså om du nu inte har något emot ducatister :rolleyes:

675:a!

Jag instämmer med tidigare inlägg. En 675:a är den ultimata hojjen!
Jag har själv kört

zx9r-98. skön, bra drag men tung, touringalternativ

gsxr 750-02, bra drag, smidig. ett bra alternativ

cbr600-03, liten, smidig men måste varvas, finns mycket delar.

675-06, lätt, smidig, stark finns mkt delar på e-bay.uk :tummenupp

ska man köra Gottröra TT en onsdag är en 1000 att föredra..:tummenupp

gå på en poppis modell som sukki R-1000 av 2005-2006 modell.

Då kan du leta delar i närmsta dike längs Gottröra TT banan för där finns det tydligen gott om dom :D

och gratis dessutom.

Du har själv svarat på frågan...

Jo men det tar emot att köpa likadan som polarn.

ska man köra Gottröra TT en onsdag är en 1000 att föredra..:tummenupp

gå på en poppis modell som sukki R-1000 av 2005-2006 modell.

Då kan du leta delar i närmsta dike längs Gottröra TT banan för där finns det tydligen gott om dom :D

och gratis dessutom.

Nu får den inte bli för dyr 50 lappar räcker. Sen ska det gå att försäkra den också. CBR6 och ZX6 får jag för 5800:- halv/helår. En Gixxer 1000 -06 går på 1099:-/mån trafik! :mad:

Sen är jag en tvärhand hög så är den 840 mm sitter jag och dinglar med benen. :D

Sen en trippel eller rad4:a vill jag ha. Har bara ägt twinnar.

Last edited:
Jo men det tar emot att köpa likadan som polarn.

Nu får den inte bli för dyr 50 lappar räcker. Sen ska det gå att försäkra den också. CBR6 och ZX6 får jag för 5800:- halv/helår. En Gixxer 1000 -06 går på 1099:-/mån trafik! :mad:

Sen är jag en tvärhand hög så är den 840 mm sitter jag och dinglar med benen. :D

Sen en trippel eller rad4:a vill jag ha. Har bara ägt twinnar.

Om du vill ha billig försäkring kan du glömma sporthoj, köp en motard istället.

jo en 750 har jag sneglat på. 675:an är för dyr vill kunna byta rakt av med nuvarande. Sen ska de finnas mycket delar då jag bara kommer köra halv.

Slår själv ett slag för Gixxer 750 (talar kanske lite i egen sak men...) 141 hk på 166 kg (den har till och med lägre torrvikt än gixxer 600) ger ett jävla drag, otroligt lätt att skicka runt och faktiskt ett riktigt hygglig mellanregister.

Budget mellan 35-45 = Gixxer 750 (K1-K3)

Kan du skaka fram 20-25 loppor till är definitivt 675 ett superintressant alternativ. Du blir garanterat inte besviken på någon av de hojjarna. :tummenupp

Om du vill ha billig försäkring kan du glömma sporthoj, köp en motard istället.

Nja så billig försäkring behöver det inte vara. 5800 för en halv är helt ok 650:- trafik är helt ok. Dock vill jag inte krascha en hoj som jag lånat pengar till. Därav max 50'

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park