600 cc

storken

långsammast på hojen
Gick med
24 Mar 2004
Ort
kingrivertown
Hoj
05 yamaha Y.. bla bla bla R6
hallo.. nu var det ett tagsedan jag var här men det har blivit dax igen :D

läget är så:
duccen är kvaddad och en ny hoj skall in i familjen. valet ligger på en 600cc och hör och häpna en riskokare. jag sitter och klurar lite på en r6 eller en ninja

finns det några fel och bra uppdateringar på de man ska tänka på?
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Har visserligen inte kört de äldre R6orna,
Men R6an (06) är den absolut roligaste hoj jag kört! Tog dock ett par veckor att vänja sig vid den helt nya körstilen (körde senaste R1 -04). Och första veckorna var jag skeptiskt mot R6an men sen släptte det i takt med att man vande sig vid att ligga på högre varvtal (bra mycket högre varvtal) och i takt med det så steg även glädjefaktorn
 

Toye

Salmon River Rajders
Gick med
7 Jul 2007
Ort
I ett slott snart =)
Hoj
"Den senaste =)"
Ahadu Spoox, det är du som har den goa R6án på bocket, den har jag sneglat på ett tag nu men TYVÄRR så har jag inte den summan i dagsläget men behåll den tills jag vinner på lotto vetjja ^^

R6a är ett bra köp, även en gammal häck som min funkar att gasa med :)
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Ahadu Spoox, det är du som har den goa R6án på bocket, den har jag sneglat på ett tag nu men TYVÄRR så har jag inte den summan i dagsläget men behåll den tills jag vinner på lotto vetjja ^^

R6a är ett bra köp, även en gammal häck som min funkar att gasa med :)

Jamen, det är min.
Hade jag haft råd så hade jag behållt den, ev köpt en till! :D

Kommer garanterat äga minst en sådan hoj till. Det enda "negativa" jag kan komma på med den är botten-vridet.. men antar att så är det väll på alla 600cc
bara luftfiltret och slipon mm som jag bytt på min gjorde faktiskt en märkbar skillnad effektmässigt. (och insugsljudet är grymt på den! :tummenupp )
 

storken

långsammast på hojen
Gick med
24 Mar 2004
Ort
kingrivertown
Hoj
05 yamaha Y.. bla bla bla R6
ja så nya hojar får jag bara drömma om nu... har stält in mig på en 99 00 allt annat är STORT plus. vist kome det en uppdatering på r6or kring 03? lite mindre kg och nån kuse mer...
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
och insprutning! Viktigt, kom ju på det. har kört en R6 -99, visserligen som hade gått nästan 4000 mil men den gick som en påse nötter, proritera en hoj med insprutning :tummenupp
 

storken

långsammast på hojen
Gick med
24 Mar 2004
Ort
kingrivertown
Hoj
05 yamaha Y.. bla bla bla R6
Kollat in Triumph Daytona 675a?

ja den var fin.. men mycket pengar... det är en otrevlig begränsning just nu. har sålt bilen men allt skall inte gå till hojen. sjukt svår avvägning. :(

Vad har du för budget kan vi börja me då?

ja den ligger på max 45

och insprutning! Viktigt, kom ju på det. har kört en R6 -99, visserligen som hade gått nästan 4000 mil men den gick som en påse nötter, proritera en hoj med insprutning :tummenupp

när har de klämt in den?
 
Last edited:

SciFi

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Linköping
Hoj
R6 -99
Snor tråden lite, Varför är det så mycket bättre med insprutning istället för förgasare?

Kör själv r6 -99 och det har inte varit något problem med den, kommer man över 10k varv så sätter den iallafall en stort smile på mig. Det ända jag kan klanka lite på är att gången blir lite ryckig de första minuterna innan hojen är varm

Det ända är väl att inspruning har automatisk choke och kanske dricker lite mindre bensin?

Nyfiken!:)
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3069461 Snor tråden lite, Varför är det så mycket bättre med insprutning istället för förgasare?

Kör själv r6 -99 och det har inte varit något problem med den, kommer man över 10k varv så sätter den iallafall en stort smile på mig. Det ända jag kan klanka lite på är att gången blir lite ryckig de första minuterna innan hojen är varm

Det ända är väl att inspruning har automatisk choke och kanske dricker lite mindre bensin?

Nyfiken!:)
Är ingen expert men rent generellt så blir det ju som så att när du bestyckar din förgasar motor så gör du det med en viss luftfuktighet och temperatur, sedan är den bestyckad för det... En insprutare kan anpassa sig mer efter omgivande faktorer som t.ex lufttemp.

Har inte hållt på med mc's så mkt men däremot lite mer med skotrar. Och en kall vinterdag (-15) så är det jävligt roligt med en förgasarmaskin, men är det +5 ute så kan man känna att man bara vill kasta skiten åt h-vete.. kör man däremot med en befi maskin så märker man knappt något skillnad :)
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Snor tråden lite, Varför är det så mycket bättre med insprutning istället för förgasare?

Kör själv r6 -99 och det har inte varit något problem med den, kommer man över 10k varv så sätter den iallafall en stort smile på mig. Det ända jag kan klanka lite på är att gången blir lite ryckig de första minuterna innan hojen är varm

Det ända är väl att inspruning har automatisk choke och kanske dricker lite mindre bensin?

Nyfiken!:)

Har du kört en nyare hoj med insprutning?
Då vet du precis vad som är skillnaden, = ännu större smile! :)
Jag vet inte exakt i hk, effekt, teknisk data mm som är skillnaden, vet bara vad skillnaden i körupplevelsen är, å den är stor
 

storken

långsammast på hojen
Gick med
24 Mar 2004
Ort
kingrivertown
Hoj
05 yamaha Y.. bla bla bla R6
det kanske kan man jämföra med en 240 med förgasare och en s40 med insprut.. det är ju helt annat karaktär på motorn.. en känsla.




Snor tråden lite, Varför är det så mycket bättre med insprutning istället för förgasare?

Kör själv r6 -99 och det har inte varit något problem med den, kommer man över 10k varv så sätter den iallafall en stort smile på mig. Det ända jag kan klanka lite på är att gången blir lite ryckig de första minuterna innan hojen är varm

Det ända är väl att inspruning har automatisk choke och kanske dricker lite mindre bensin?

Nyfiken!:)
 

Toye

Salmon River Rajders
Gick med
7 Jul 2007
Ort
I ett slott snart =)
Hoj
"Den senaste =)"
Med insprutning får du ett snabbare svar från motorn och givetvis så går den jämnare, samt så drar den lite lite lite mindre soppa.

*Jag googlade^^* :tummenupp

:hojsmilie
 

Glenn-Ove

Drunk as hell
Gick med
1 May 2006
Ort
smålandsstenar (skeppshult)
Hoj
R1-03 KX450f-08 å en bandit 1200-96
har en zx6r -98 som jag ska sälja för 35". Kolla blocket eller här på SH. Förgasare har jag inte ett dugg ont av, nästa hoj jag köper kommer nog också ha det.
 

highside

Guest
Kan bara säga att jag är helnöjd med min ZX6RR -06 (åkte R6 -00 tidigare)
Den har bl.a. annat en mycket bra slirkoppling, som gör sitt jobb i alla lägen.
Om man kompletterar med helsystem och powercommander, så har man en hoj som går väldigt bra och är väldigt lättkörd.

Läste inte hela tråden: Om vi snackar max 45000, då skulle jag definitivt välja en R6 (99-02). De är billiga, går bra, finns massor med beg delar, etc.
 
Last edited by a moderator:
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top