600 cc och klasser...

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Kanske jag är trög.... men är det klart vilka 600cc-klasser det blir i SM och SO nästa år. 600 SuperStock med STcc, det har jag fattat... men innebär det att 600 std kör kvar med SM-serien? Och vad körs i SO? Finns SS 600 kvar ett år? och STD 600? eller blir det SuperStock 600 där med?
Undrande :confused:

I SO skulle Supersport 600 köras nästa år precis som innan med NM-status.
Även 600 standard som Nordisk Cup.

2006 skulle Superstock 600 ersätta Supersport 600 i SO.

600 standard kommer fortsätta köras ihop med RR-SM. Misstänker dock att om det finns någon Supersport 600 som vill köra så får dom köra ihop med 600std med delade resultat? Ingen av klasserna kommer ha SM-status. Man kommer nog ge Superstock 600, som ska köra ihop med STCC, den statusen.

Om man kör en standard 600 hoj så får man alltså köra i stort sett hur mycket man vill nästa säsong. Fanns ju rätt många som körde sina STD600 i SS600 på SO redan i år.

Då kan man köra STD600 SM, SS600 SM, STCC (Veidec?), STD600 SO, SS600 SO, med samma hoj... Coolt!

Mycket bantid!

Ja men just D! :D Där av 600 och inte superbike. :yoparty

Macke skrev:
Om man kör en standard 600 hoj så får man alltså köra i stort sett hur mycket man vill nästa säsong. Fanns ju rätt många som körde sina STD600 i SS600 på SO redan i år.

Då kan man köra STD600 SM, SS600 SM, STCC (Veidec?), STD600 SO, SS600 SO, med samma hoj... Coolt!

Mycket bantid!

Jepp, både för mig och Lind. Några inhopp iaf om man inte visar sig vara aldeles långsam innan vintern.

Kan man få en snabbresume om skillnaden mellan Superstock och Standard?
Får man byta tex bakdämpare i båda klasserna? Eller har det med åldern på hojen att göra oxå? Jag har inte hittat nått reglemente för Superstock.
Och föresten är Superstock ett jättefånigt namn IMHO.

Macke skrev:
Nja, SS600 SM är väl den klass som ska köras i STCC...

En sak är säker.

Jävligt krångligt för den oinvigde och även för er verkar det som.

Om man bara ska leka på några banträffar. Ska man åka 600 eller 1000? Planerar nästa för nästa år...

Victor skrev:
Kan man få en snabbresume om skillnaden mellan Superstock och Standard?
Får man byta tex bakdämpare i båda klasserna? Eller har det med åldern på hojen att göra oxå? Jag har inte hittat nått reglemente för Superstock.
Och föresten är Superstock ett jättefånigt namn IMHO.

Skillnaderna mellan Superstock och Supersport är väl att i Superstock får man inte byta kylaren, växellådan eller bearbeta toppen som man får i Supersport. Annars rätt så lika med samma fjädringskomponenter och avgassystem. Ingen i publiken kommer se eller höra nån skillnad mot innan. Dock betydligt billigare för förarna/teamen att bygga/serva hojarna.

I standard får man bara byta kåpor och bromslangar typ. Annars orginal.

Axxexs skrev:
Skillnaderna mellan Superstock och Supersport är väl att i Superstock får man inte byta kylaren, växellådan eller bearbeta toppen som man får i Supersport. Annars rätt så lika med samma fjädringskomponenter och avgassystem. Ingen i publiken kommer se eller höra nån skillnad mot innan. Dock betydligt billigare för förarna/teamen att bygga/serva hojarna.

Så en bra Superstock har runt ..vadå, 115hk som mest? Jämfört med de vassaste SS-maskinerna på nästan 140?
En fördel för hobbyåkarna är att det kommer finnas mera måttligt trimmade hojar till salu på hösten.

Macke skrev:
STCC ska väl köra Superstock, med SS600 menade jag Supersport.
I SO/NM blir det SS 600, NSB, 125 R ej i våler, 600 STD, 250 R på 2 tävlingar, finland samt under bikeweek. Dessa klasser är huvudklasser.
Det är ännu inte klart om det blir några ändringar i SM.
I STCC kommer det att köras 600 superstock med SM värdighet.
Det reglementet håller på att anpasas till sverige.
Det är även beslutat om nya åldersgränser, se rrprotokoll 3-04 på svemo hemsida.
/Fredrik/rr-sektionen

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa