600 -> 900

semper

Wheeliebars är fegt
Gick med
3 Apr 2003
Ort
08 + 1 813
Hoj
Panigale
uhm... blir det egentligen nån skillnad försäkringsmässigt ... säg

cbr 600 -> cbr900 el
zx6r -> zx9r
r6 -> r1

ja menar.. hamnar inte allt i 7?
 
semper skrev:
uhm... blir det egentligen nån skillnad försäkringsmässigt ... säg

cbr 600 -> cbr900 el
zx6r -> zx9r
r6 -> r1

ja menar.. hamnar inte allt i 7?

Skulle tro att dem går efter olycksstatistik.

Jag kollade vad jag skulle ge för en ZZR1100 94 (tror jag det va') och skulle få betala 9500:- helförs./helår vilket är egentligen OK med tanke på effekten (drygt 100kW) och jag tvivlar på att en R1:a eller en Blade kostar likadant.

Fick svaret att eftersom den hojen inte körs så vanligt på en bana eller dyl. så är den billigare.
 
ok.. va jag tänker på ... jag ska köpa båge
min första


o jag tänker köpa antingen zx6r cbr600 gsx750r gsx600r eller trajja 595.. eller liknande..

har hört att trajja hade billigare, iaf förut...

o jag vet att det kanske inte e dom bästa hojjarna o börja med.. meeeeen det skiter jag i, vill inte ha nån rackarns eumoppe

iaf.. så tänkte jag börja med en ~600 så jag inte blir sushi på en gång.. men man funderar ju lite.. alla säger att om man har en 600 så tar det 2-3 månader o sen vill man ha en 900 + ...

o ett argument utöver självbevarelsedriften för mig va att en 600 borde va billigare att försäkra än en 900+...

nån som kan kasta en ficklampa åt detta håll ?
 
Last edited:
Dom flesta 600 or går ju klass 7, därför blir dom inte billigare än tex R1, CBR900 eller annan sporthoj. Dessutom är det fart så det räcker i en 600:a, tror inte du tröttnar i första taget :fakta

Jag hade min 600:a i 2 år. Att ge sig på något större är nog dumt, samtidigt kan jag förstå om folk resonerar att man lika gärna kan skaffa sig en R1 istället för en CBR 600:a för dom kostar lika mycket i försäkring, och det är ju lite knäppt, men bolagen drar alla hojar över en och samma kam bara dom har mycket effekt och lite vikt. Sjukt...

Triumphförsäkringen? Ja den var bättre förr, du får ingen billig Daytona (sen vet du väl att 595:an är en 900:a och inte en 600 väl?)
 
jo. hörde tidigare ikväll att det va så med trajjan. hehhe....aja... va fan ska man göra... låter som jag lika gärna kan skaffa mig en blade... asså enl försäkringsbolagen.... :/
 
Det du kan göra är väl att gå in på hojtorget.nu, ta regnummret från en 600 och en 900 och sedan ringa försäkringsbolaget och kolla... :fakta
 
Eftersom de flesta 600:or och 900:or ligger i fklass 7 så är det samma premie. Årsmodellen spelar dock förstås roll så en äldre 900:a är billigare än en nyare 600:a.

Triumph TT600 har en specialförsäkring hos If men man vet aldrig hur länge som den får vara med där. Daytonan åkte nämligen ut med buller och bång för något år sedan.

När det gäller din egen överlevnad kan jag tyvärr säga att du kör ihjäl dig minst lika bra på en 600:a som en 900:a.

Själv var jag med och körde 5 st 600:or ner till Autobahn och kan man ligga i 275km/h på en 600:a så började iaf jag fundera på varför man skall ha mer pulver. En 600:a går dessutom bättre på banor.

När jag tog körtkort var jag 23 och köpte då en GSX400FWS -83. Detta var 1992. Det var en bra 1:a cykel tyckte jag. Tog 2 år innan jag tröttnade/hade råd med en ny...

Försäkringen var också billig 1200 kronor helår/helförsäkrad.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top