60-profil i stället för 70 fram - styrgeometri ?

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Hej om man kör med 60-profil fram i stället för 70 som en gång var original, förändras styrgeometrin då ? Jag menar antagligen ligger framdelen någon centimeter lägre än med 70. Jag tycker inte jag märker något negativt, visserligen är den väldigt lätt att ta ner i en kurva, överstyrt snarare än tvärtom, jag har ingen aning om hur den kan tänkas uppföra sig med 70-profil fram och kommer inte att göra några jämförande prov, jag tog första tur idag med nymonterade Metzeler Z6 bak/fram och det kändes mkt betryggande på vägen.

Last edited:
På vilken hoj?
Lite äldre R6 har 60 fram från fabrik och de flesta som börjar köra med 70 märker liten skillnad. Kan lika gärna vara det nya däcket säger de flesta. Kom ihåg att kolla stänkskärmen bara så däcket inte börjar nöta mot den i 200+

Victor skrev:
På vilken hoj?
Lite äldre R6 har 60 fram från fabrik och de flesta som börjar köra med 70 märker liten skillnad. Kan lika gärna vara det nya däcket säger de flesta. Kom ihåg att kolla stänkskärmen bara så däcket inte börjar nöta mot den i 200+
Det är på en GSX-R750 88:a som syns lite till vänster. Det handlar om att jag monterat 60-profil men kollar man i gamla specifikationer från när det begav sig satt det "120/70-V17" fram.
De jag lagt på är Roadtec Z6 bak 170/60ZR17,fram 120/60ZR17.

Last edited:
gunnar_gt750 skrev:
Det är på en GSX-R750 88:a som syns lite till vänster. Det handlar om att jag monterat 60-profil men kollar man i gamla specifikationer från när det begav sig satt det "120/70V17" fram.

Då gissar jag på att du inte kör så hårt/eller på bana?
Jag tror att skillnaden, om du känner någon, kommer ifrån det nya gummit du slänger på. Det kommer inte att bli någon katastrof hur som helst. Och du höjer faktiskt framändan på hojen, inte sänker den. Så du får en flakare gaffelvinkel. Är du nojig kan du skjuta upp gafflarna några millimeter men det spelar nog inte nån stor roll.
Men kolla upp framskärmen som sagt.

Edit: Jag kan ju inte läsa! Du har rätt i att du sänker framändan och så vidare, jag läste det som du satt på ett 70 istället för 60.

Last edited:
Victor skrev:
Då gissar jag på att du inte kör så hårt/eller på bana?
Jag tror att skillnaden, om du känner någon, kommer ifrån det nya gummit du slänger på. Det kommer inte att bli någon katastrof hur som helst. Och du höjer faktiskt framändan på hojen, inte sänker den. Så du får en flakare gaffelvinkel. Är du nojig kan du skjuta upp gafflarna några millimeter men det spelar nog inte nån stor roll.
Men kolla upp framskärmen som sagt.
Nä här handlar det om en grön nybörjare på den här mc-typen.
Hur kan skärmen börja ta i om man kör med lägre profil ? :)

Framskärm från R6 med 70profil, dock inte min skärm, men jag har haft 2 70-däck och 1 60-däck på min 6:a och det var inga problem.

Bifogat

• krullad.jpg
    krullad.jpg
    28.4 KB · Visningar: 53
FUBAR skrev:
Framskärm från R6 med 70profil, dock inte min skärm, men jag har haft 2 70-däck och 1 60-däck på min 6:a och det var inga problem.

Jag pratar om 60-profil dvs hur förändras beteendet om 70 var original som MC:n konstruerades och man lägger på 60 (som jag gjort nu) :fyllisar

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!