60 Greatest riders.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Motorcycle Racer gjorde en lista över de 60 bästa förarna i ett av sina nummer 2004. Jag tycker den är så rolig attd en är värd en egen tråd. Engelsmän...

60 Jean Francois Balde
59 Pat Hennen
58 Anton Mang
57 Juan Garriga
56 Jorge Martinez
55 Fausto Gresini
54 Stefan Dorflinger
53 Rob Gould
52 Ginger Molloy
51 Luigi Taveri
50 Renzo Paolini
49 Troy Bayliss
48 Colin Edwards
47 John Ekerold
46 Cal Rayborn
45 Aldredo Milani
44 Daijiro Katoh
43 Max Biaggi
42 John Surtess
41 Wayne Gardner
40 John reynodls
39 John Cooper
38 Rob McElnea
37 Mert Lawill
36 Ken Kavannagh
35 Marco Lucchinelli
34 Loris Reggiani
33 James Toseland
32 Dick Mann
31 Ray Amm
30 Stanley Woods
29 Graeme Crosby
28 Neil Hodgson
27 Angel Nieto
26 Charlie Williams
25 Luca Cadalora
24 Randy Mamola
23 Steve Hislop
22 Kel Carruthers
21 Geoff Duke
20 Bill ivy
19 Jamie Whitham
18 Ron Haslam
17 Harold Daniell
16 Bob McIntyre
15 Phil Read
14 Niall Mackenzie
13 Carl Fogarty
12 Barry Sheene
11 Jarno Saarinen
10 Giacomo Agostini
9 Freddie Spencer
8 Eddie Lawson
7 Kenny Roberts
6 Joey Dunlop
5 Valentino Rossi
4 Kevin Schwantz
3 Wayne Rainey
2 Mick Doohan
1 Mike Hailwood

Vem är mest felplacerad?

Rossi är mest felplacerad. Han aer #1.

Världsmästare 7 ggr i rad. Kommentarer överflödiga.

Zee skrev:
Rossi är mest felplacerad. Han aer #1.

Tycker inte Rossi är mest felplacerad även om han ska högre upp så är det extremt svårt att bortse från Mike Hailwoods storhet.

Det är hårfint mellan Joey Dunlop och Carl Fogarty. Båda känns ruskigt felplacerade.

McFille skrev:
Stora skillnader när det gäller maskinmaterial.
Hur menar du?

Teddy skrev:
Det är hårfint mellan Joey Dunlop och Carl Fogarty. Båda känns ruskigt felplacerade.
Jag måste nog säga Jamie Whitham eller Neil Hodgson.
De anser alltså att Whitham är den 19:e bästa roadracingföraren genom tiderna. :näsblod

Biaggi känns grymt felplacerad med tanke på vilka namn som finns högre upp. Frågan är ju om han har rätt plats och andra nissar ligger för högt eller om han faktiskt borde en bit uppåt.

Joey Dunlop hör väl hemma nånstans där i toppen. I alla fall om man räknar med hans resultat i realroadracing, vilket jag är tämligen övertygad om att dom gjort. Han är en av dom största...

Anser nästan att Rossi är större än Doohan snart också...

Sen är det ju alltid svårt att jämföra mellan folk som körde på den svart-vita tiden när man kunde vinna i 3 olika klasser på samma dag, och moderna tid (t.ex Rossi). Anser faktiskt att konkurrensen är större nu än då...

Men vafan gör Fogarty så högt uppe på listan? :va

Generellt sett så kan man väl peta ner dom flesta Engelsmännen 10 placeringar på listan... He he he

Förare som är klart för lågt listade är.
Biaggi, Nieto, Ivy, Edwards.

För högt.
Nästan alla engelsmän.

Var är Capirossi?

Zee skrev:
Trots att kommentarer tydligen är överflödiga så tänkte jag ge mig på att kommentera att det inte är sju i rad. Fem är han väl uppe i i rad, sju totalt. :tungan Trots att Rossi har siffror som kommer att stå sig bra länge så ska man vara försiktig att värdera någon under pågående karriär, tenderar att bli en favorisering. Blir kul om fem-tio år när den tidens 20- till 25-åringar inte fattar vem Rossi är och tycker att XYZ är bäst någonsin. :D

Last edited:
Gustav O skrev:
Vad baserar du det på? Tror att det är ojämnare än någonsin nu, åtminstone i MotoGP.

På gamla rövarhistorier, och t.ex. på att 58-74 så hade alla mästerskapsvinnarna i 500-klassen en sak gemensamt, de körde alla MV Agusta.
Menar inte att förarna var sämre förr, men vinner samma fabrikat 17 år i rad är det något fel på konkurrensen.

Neutral skrev:
Trots att kommentarer tydligen är överflödiga så tänkte jag ge mig på att kommentera att det inte är sju i rad. Fem är han väl uppe i i rad, sju totalt. :tungan

:rolleyes:

Neutral skrev:
Trots att Rossi har siffror som kommer att stå sig bra länge så ska man vara försiktig att värdera någon under pågående karriär, tenderar att bli en favorisering. Blir kul om fem-tio år när den tidens 20- till 25-åringar inte fattar vem Rossi är och tycker att XYZ är bäst någonsin. :D

Det är sant! Men som naiv yngling på 27 sommrar har jag fortfarande svårt att se att ngn annan kan överträffa det Rossi åstadkommit på 2 hjul.

Chrille skrev:
Biaggi känns grymt felplacerad med tanke på vilka namn som finns högre upp. Frågan är ju om han har rätt plats och andra nissar ligger för högt eller om han faktiskt borde en bit uppåt.

Räknar man GP-segrar i alla klasser genom tiderna (inkl 50, 80 och 350 cc) så ligger Biaggi 8:a genom tiderna.

På Motocourses poänglista efter rankingtabellen varje år ligger han tvåa efter 30 års statistikföring.

Biaggi,Anton Mang och Jim Redman borde slåss om bästa 250-förare nånsin. Nån av dem ska helt klart in på topp 10.

Zee skrev:
Det är sant! Men som naiv yngling på 27 sommrar har jag fortfarande svårt att se att ngn annan kan överträffa det Rossi åstadkommit på 2 hjul.
Så sa alla som följde Mike Hailwood också....

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!