60 el 70 profil, big deal??

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Ja har beställt nytt framdäck och åker hem och monterar framhjulet.
Perfekt! Nytt både fram och bak men....tyckte det va lite tajt mellan skärmen och däcket. Hmmm jodå mycket riktigt det var 70 profil istället för 60.

Ska man va dryg och åka tillbaka med hjulet och be dom lägga på rätt dimension eller ska jag skita i det och bara åka.
Profilen påverkar ju hojens väghållning men jaja hur göra?

Beställde bridgestone bt012 och fick bto12ss som inte ens finns i 60 profil och dessutom är ss dyrare

Kör med 70 profil.

Min 748 har egentligen 60 profil ifram från fabrik, men jag har den bestämda uppfattningen att man skall ha 70 profil. Hojen blir något mindre lättsvängd, men det går stadigare genom kurvorna och är inte lika nervös i högfart som innan. Styrdämparn torde bli mindre nödvändig med 70-profil alltså.

En negativ sak är ju att hastighetsmätaren visar "för lite" vilket man får tänka på när man kör.. närmare körkortsgränsen.. om du förstår..

Nu är ju kanske inte min observation direkt överförbar på en R6, men jag tror definitivt att du kommer att gilla 70-profil däcket. Kolla bara hur mycket styrgeometrin ändras. Men ett högre profil framdäck så kommer ju framgaffeln i en flackare vinkel, vilket man borde kunna justera med att antingen sänka fronten eller höja rumpan.

Jo som jag förstår så blir hojen mindre "nervös" med en högre profil.

Måtten är nu lika som på R1 original fram /bak

Men jag har ungefär mellan 2-3 mm mellan hjul och framskärm just nu liite tajt kanske.

Dessutom höjer du framändan med ett däck i 70 profil jämfört med 60 profil eftersom radien ökar. För att bibehålla styregenskaperna så får du höja bak eller sänka fram.
Jag bytte till 70-profil och höjde bak med 20 mm, framändan höjs ca 12 mm, och det blev totalt sett bättre på min hoj som ju skiljer sig från din R-6:a.

Jag kör med 70-profil på min R6:a, jag höjde gaffelbenen en aning för att kompensera.
Jag instämmer med Amullo, hojen blir mycket trevligare att köra med 70-profil.
Om du höjer gaffelbenen 5-6 mm svänger den lika bra som tidigare, men den upplevs
som stadigare både i kurvor och rakt fram. Jag inbillar mig dessutom att man får bättre
känsla för framdäckets fäste.

På R6:an kan det bli lite trångt mellan framskärmen och däcket, det är dock enkelt fixat:
http://www.biketweakers.com/frontfender.html.

Jag tror att "krashkåpeframskärmar" från t.ex KK Racing har större
utrymme för däcket eftersom i princip alla race-puttar kör med 70-profil.

/A

OK!

Åker på det hära då och så provar jag med Rundningsmärkes tips att
höja gaffelbenen 5-6mm.

Om man räknar på skillnaden mellan 60- och 70-profil med hänsyn tagen till
styrvinkeln (24 grader tror jag...) borde man egentligen höja gaffelbenen ca
13mm om jag inte har förträngt all matematik.

Ett däck i 70-profil är generellt sett "spetsigare" än motsvarande däck i 60-profil
så 13mm blir för mycket. Efter mycket labbande hamnade jag på 7-8mm, du får
prova dig fram, justera i små steg.

/A

Goodstuff skrev:
På min gör den det eftersom jag har vajer från framhjulet. :7peta

Självklart, det fattar jag med, men de flesta modernare sporthojar (även den i tråden)mäter på framdrevet, vilket gör att ala förändringar på drev och bakdäck i stället påverkar.

Glöm inte att fixa till framskärmen, dvs. höja den en liten bit. I farter över 200 kan det bli lite... Rökigt annars. :skrämd

McB skrev:
Glöm inte att fixa till framskärmen, dvs. höja den en liten bit. I farter över 200 kan det bli lite... Rökigt annars. :skrämd

Hur mycket expanderar däcket?
Det är inte lätt att mäta i farten lixom.

Jag hade en zx9:a -99 för ett tag sen me 120/70-17 som standard och bytte till ett skuret slicks med dimentionen 120/75-17, är jag helt ute och cyklar om jag säger att jag tyckte att den blev mycket mer nervös i högre farter samt mer lättsvängd.
Min enda teori är att hojen blir högre fram med mer luft under framändan som följd, kändes nästan som hojen skulle lätta fram när man körde i farter nära max för kawan.

tack och hej :yoparty

Min Husa kom med 60profil, då kändes den muppig i kurvorna, som en fällkniv, bytte till 70 å vips så blev den som en smekning när man svängde.

UltraMarine skrev:
Om nu 70-profil är bättre än 60 VARFÖR väljer tillverkaren 60-profil då???

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP