6 flaskor whisky för ca 2000 spänn totalt...

Det finns några fina Bowmore för strax över 15000:- på bolaget. Kanske skulle sälja hojjen & inhandla... :fyllisar
Eller kanske övertala min kära sambo att det måste vi ha istället för mat detta år :tungan

Bowmore börjar bli min favorit av Islayarna. Lite mer balanserad och inte extremt rökig. Fin torvsmak och ganska fruktig för att va en maltwhisky av den typen. Inte så hiskeligt dyr heller i 12-årsversion :)

mb skrev:
Bowmore börjar bli min favorit av Islayarna. Lite mer balanserad och inte extremt rökig. Fin torvsmak och ganska fruktig för att va en maltwhisky av den typen. Inte så hiskeligt dyr heller i 12-årsversion :)
Kan bara instämma :tummenupp
Testade Bowmore Darkest men den föll mig inte alls på läppen.
Däremot en wirre som oxå är rimlig i pris och väldigt trevlig är Ileach.
//Tobbe

Kay skrev:
Nerå, vi dricker redbull/JÄGER/koks. ;)
En till som upptäckt den fina Jäger/Red-Bull groggen, helt underbart gott. Fast jag har aldrig prövat med koks till. Skall det motsvara salt vid tequila eller?

Red bullshit smakar spya :zpy
Varför dra upp såna hiskeligheter i en whiskydiskussion?

mb skrev:
Red bullshit smakar spya :zpy
Varför dra upp såna hiskeligheter i en whiskydiskussion?
För att jag inte är 80 år gammal, röker inte pipa, har inte skägg och har inte en tax som fungerar som fotpall.

Sorry i vilket fall som helst.

kaZmur skrev:
För att jag inte är 80 år gammal, röker inte pipa, har inte skägg och har inte en tax som fungerar som fotpall.

Sorry i vilket fall som helst.
hm..jag började dricka whisky när jag var 20bast, utan skägg och ingen pipa.
Bara ren och härlig malt, riktiga män blandar inte ut fin sprit. :fyllisar
//Tobbe

tobbeviking skrev:
hm..jag började dricka whisky när jag var 20bast, utan skägg och ingen pipa.
Bara ren och härlig malt, riktiga män blandar inte ut fin sprit. :fyllisar
//Tobbe
Nej, jag har bara inte lärt mig dricka det ännu, jag vet.

Don't knock it 'til you've tried it.

kaZmur skrev:
Nej, jag har bara inte lärt mig dricka det ännu, jag vet.

Don't knock it 'til you've tried it.
Jag har inte "lärt" mig dricka ngt, jag har inte ngnsin tvingat i mig sprit som smakat skit.
Men gillar man whisky så är det otroligt trevligt att testa nya trevliga sorter.
Islay legend är en annan trevlig billigare kvalitetswhisky.
Håll dig borta från Statesman, Bells och annat billigt trams.
Man behöver inte lägga ut så mkt mer än vad dom billigaste flarrorna kostar förän man kommer upp i lite klass på drickat.
//Tobbe

kaZmur skrev:
En till som upptäckt den fina Jäger/Red-Bull groggen, helt underbart gott. Fast jag har aldrig prövat med koks till. Skall det motsvara salt vid tequila eller?

Japp precis, det jämnar ut smaken fint... Ger en liten extra kick i nyllet... 0.2g är rätt lagom till en 6a ;)

Min avsky för whisky kanske har något med att jag praktiskt taget blev itvingad ett STORT dicksglas av denna vätska under en tjejs studentskiva....

oscar skrev:
Min avsky för whisky kanske har något med att jag praktiskt taget blev itvingad ett STORT dicksglas av denna vätska under en tjejs studentskiva....
Sånt brukar inte ge mersmak precis.
Jag halsade en halvliter Jäger på en fest för massa år sedan.
Nu är jag inte såååå förtjust i Jäger längre :huvet
//Tobbe

Chris Ash skrev:
Whiskey är som öl, efter den första så smakar alla likadant....
Jepp, o smart som man är plockar man fram dom riktigt dyra sent på kvällen... :)

Nån nämnde Ileach, suveränt trevlig whisky! "Ryktet" säger att det är en ung Lagavulin som destilleriet släppt för att få in mer pengar. För er som är insnöade på Islay kan jag annars varmt rekommendera Port Ellen 1982.

Är man inte förtjust i Whisky så bör man inte börja med Islay sorterna.
De kommer med åren när man "lärt" sig att uppskatta nyanserna och smakerna. Vill man testa bör man gå på någon av de mildare sorterna och "arbeta" sig vidare i sortementen.

Brukar rekomendera Glenmorange till den som vill testa Singel malt.
Bells (som någon tidigare dömde ut) är annars en bra instegs blended.

En mycket prisvärd och god Islay whisky är Macleod´s "Islay"
Tror den kostar 299:- på SB.

img3fab61c61ebc7-thumb.jpg

Oscar, prova spritbutiken.com lysande priser.

Sedan kan jag bara hålla med de flesta innan, islay har de bästa enligt min smak.
Laphroaig är min personliga favorit med speciell smak.
När jag i oktober åkte en tripp på ön så hade jag möjlighet att prova massor av sorter och fick den uppfattningen att man har den absolut bästa singelmalten där. Fastlandsmalten är i mitt tycke lite mjäkig.

Enda felet är att man får så ojämna skor... :tungan

Ahh.... Du lär dig din egen smak.

Annars har vi den här, för riktiga finsmakare som dricker direkt ur flaskan och istället för att sitta i gubbafåtöljen tar en fetflabb(lite får hamna utanför) stående och därefter greppar Les Paulen och spelar riffet till "Still of the night".

edit: Jag vet att det inte är en riktig whiskey ,men vem bryr sig?

Bifogat

• jackdaniels.gif
    jackdaniels.gif
    4 KB · Visningar: 16
  • b1_1.jpg
    b1_1.jpg
    11.9 KB · Visningar: 40
Chris Ash skrev:
Annars har vi den här, för riktiga finsmakare som dricker direkt ur flaskan och istället för att sitta i gubbafåtöljen tar en fetflabb(lite får hamna utanför) stående och därefter greppar Les Paulen och spelar riffet till "Still of the night".

edit: Jag vet att det inte är en riktig whiskey ,men vem bryr sig?
Visst, men hembränt blir man också full på...

stavgren skrev:
Jepp, o smart som man är plockar man fram dom riktigt dyra sent på kvällen... :)

Nån nämnde Ileach, suveränt trevlig whisky! "Ryktet" säger att det är en ung Lagavulin som destilleriet släppt för att få in mer pengar. För er som är insnöade på Islay kan jag annars varmt rekommendera Port Ellen 1982.

Port Ellen har ju lagt ner sin tillverkning och sysslar bara med mältning nu vilket gör deras dryck lite dyrare.
Köp en och spara för att senare i livet kvittera ut mer än din premiepension någonsin kommer att inbringa...

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back