6 cyl 250 blippandes på gasen.

Mmm, ett sådant ljud som bara grannarna skulle älska!! :D Men jag misstänker att den låter mer än vad den ger :rolleyes:

nice :yoparty
men jag undrar varför han med alla andra "blippar" på gasen när hojen e kall?
e de bättre eller bara coolare :rolleyes:

ozeo skrev:
nice :yoparty
men jag undrar varför han med alla andra "blippar" på gasen när hojen e kall?
e de bättre eller bara coolare :rolleyes:

Står i instruktionsboken för sånna racers att man ska göra så. :)

Tror den hade dött om han inte hade "blippat" med den. Sen har den ingen tomgång så släpper han gasen så dör den och sen vill han nog inte gasa för mycket då han vill få den varm först.

Axxexs skrev:
Står i instruktionsboken för sånna racers att man ska göra så. :)

Tror den hade dött om han inte hade "blippat" med den. Sen har den ingen tomgång så släpper han gasen så dör den och sen vill han nog inte gasa för mycket då han vill få den varm först.

varför ser jag så många andra med moderna hojar göra så?

ozeo skrev:

Har jag oxå undrat!? :confused:

Förstår varför man måste göra det på gamla tvåtaktsracers för att dom inte har tomgång och behöver få smörjning, vilket dom får av blippandet. Men morderna gat 4-t har jag aldrig fattat varför dom håller gör på samma sätt. Kanske vill dom ha en riktig 2-t racer istället kanske? :)

Axxexs skrev:
Har jag oxå undrat!? :confused:

Förstår varför man måste göra det på gamla tvåtaktsracers för att dom inte har tomgång och behöver få smörjning, vilket dom får av blippandet. Men morderna gat 4-t har jag aldrig fattat varför dom håller gör på samma sätt. Kanske vill dom ha en riktig 2-t racer istället kanske? :)

mmm nån som har ett svar? :va
tom jag har kommt på mig själv göra så nån gång :rolleyes:

ozeo skrev:
mmm nån som har ett svar? :va
tom jag har kommt på mig själv göra så nån gång :rolleyes:

Går lite snabbare att få den varm om man varierar varvtalet. Men en 4-t ska man inte blippa på samma sätt som dom gör på filmen med 2-taktaren när den är kall. Man får vänta ett tag tills oljan har pumpats upp till kamaxlarna.

Triggerhappy skrev:
http://video.google.com/videoplay?docid=-399655162231091875&q=moto+gp

Honda 250GP racer från -66.
6 cylindrar.
Blippandes på gasen :-)

Riktig racing nostalgi Mike the Bike vann bla 250 vm på dessa RC166 1966 och 1967 med borrning slag på 41 resp 31 mm hade 60 hk topp effekt vid 18000rpm vridmoments topp ett par tusen varv under.

Rekonstruerades nyligen då man byggde om gjutformar för att konstruera en exakt kopia som Alan Cathart provkörde med vördnad och konstaterade att den dog under 8000 rpm.

Tekniken med rak 6:a återuppstod 1978 i Hondas CBX 1000 men vart aldrig någon hit slutade som trist touring hoj.

Läs mer om Hondas formidabla 4T racing historia http://www.vf750fd.com/Joep_Kortekaas/1966.html

src166-2.jpg

Axxexs skrev:
Går lite snabbare att få den varm om man varierar varvtalet. Men en 4-t ska man inte blippa på samma sätt som dom gör på filmen med 2-taktaren när den är kall. Man får vänta ett tag tills oljan har pumpats upp till kamaxlarna.

det är en 4-taktare på filmen :tuttar

ozeo skrev:

För att det låter tufft! Garanterat så i 99% av fallen. Jag har iofs haft problem med överhettade lameller på KTM:en (kört för hårt i stan) och därmed släpande koppling och då var jag tvungen att ge lite mer än grundgas för att hålla liv i kräket. Det är inte kul att bli ståendes vid grönt ljus med bara kick och en varm motor (och avsaknad av varmstartlyftare).

En tvåtaktare smörjs bättre om den får lite gas, men överhettar om den gasas fullt hela tiden och övervarvar också snabbt om belastning saknas. Dessutom går den för fett på lägre varv - utanför pipans avstämda område - och man sabbar stiften.

TomK skrev:
För att det låter tufft! Garanterat så i 99% av fallen. Jag har iofs haft problem med överhettade lameller på KTM:en (kört för hårt i stan) och därmed släpande koppling och då var jag tvungen att ge lite mer än grundgas för att hålla liv i kräket. Det är inte kul att bli ståendes vid grönt ljus med bara kick och en varm motor (och avsaknad av varmstartlyftare).

En tvåtaktare smörjs bättre om den får lite gas, men överhettar om den gasas fullt hela tiden och övervarvar också snabbt om belastning saknas. Dessutom går den för fett på lägre varv - utanför pipans avstämda område - och man sabbar stiften.

jo så får jag göra ibland med xr,n oså pga kan gå bra läng men efter ett tag bara böh! så står man där o kickar :D

2ono skrev:
Riktig racing nostalgi Mike the Bike vann bla 250 vm på dessa RC166 1966 och 1967 med borrning slag på 41 resp 31 mm hade 60 hk topp effekt vid 18000rpm vridmoments topp ett par tusen varv under.

Rekonstruerades nyligen då man byggde om gjutformar för att konstruera en exakt kopia som Alan Cathart provkörde med vördnad och konstaterade att den dog under 8000 rpm.

Tekniken med rak 6:a återuppstod 1978 i Hondas CBX 1000 men vart aldrig någon hit slutade som trist touring hoj.

Läs mer om Hondas formidabla 4T racing historia http://www.vf750fd.com/Joep_Kortekaas/1966.html

Jag tror det var mc-nytt som relativt nyligen hade en artikel om RC166-replican. Riktigt smaskiga summor det handlade om. De 6 förgasarna gjöts i magnesium och hela bryggan kostade 260 000 kr :3freak
Själva hojen kostade 2,5 mille :yoparty

Mera RC166-ljud: http://www.honda.co.jp/SoundofHonda/engine/2MS02/rc166.html

RC174, 6-cyl 350cc: http://www.honda.co.jp/SoundofHonda/engine/2MS02/rc174.html

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti