6 år gamla däck?

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Jag köpte en VTR 1000F i höstas och nu har jag kört drygt 100 mil under våren. :)

Cykeln har bara gått 1300 mil och de sista åren har den mest stått still. Däcken har massa mönster kvar och har gissningsvis gått ca 100mil.

I helgen så var jag på avrostning och då märkte jag att däcken hade ganska dåligt grepp. Framhjulet ville låsa sig hela tiden. Jag jämförde med min pappas vfr och han hade betydligt bättre grepp. Man kunde känna med nageln att pappas däck var mjukare än mina.

Kollade på datumstämplingen och vad jag förstår så är däcken från vecka 28 år 2000.

Nu till frågorna.

Ska man se upp med de här däcken? Blir de luriga att åka på när de är såhär gamla? Är den oanvända fegranden glashal? etc etc Ni fattar vinken. :hihi

Du har ju redan svarat på din egen fråga: "Framhjulet ville låsa sig hela tiden."
Svar ja.

Burna upp och släng på nya. Blir inte så kul körning om man känner att man inte kan lita på däcken.

Lindén skrev:
2112742 Burna framdäck :yoparty
Conrad skrev:
2112728
"Däcken har massa mönster kvar och har gissningsvis gått ca 100mil."

"I helgen så var jag på avrostning och då märkte jag att Däcken hade ganska dåligt grepp."

Kollade på datumstämplingen och vad jag förstår så är Däcken från vecka 28 år 2000.

Ska man se upp med de här Däcken ? Blir de luriga att åka på när de är såhär gamla? Är den oanvända fegranden glashal? etc etc Ni fattar vinken. :hihi
Antog att han har ett bakdäck och ett framdäck på hojen.

fox9racing skrev:
2112776 Antog att han har ett bakdäck och ett framdäck på hojen.
Jo korrekt eller vi får hoppas på det iaf men det var framdäcket han hade fått släpp på!
Bakdäcket kan ju vara bra o ha lite halt!
Tar man kurvor snabbare:fakta
Halt framdäck... ja då får man kika på avåkningszoner

Lindén skrev:
2112797 Jo korrekt eller vi får hoppas på det iaf men det var framdäcket han hade fått släpp på!
Bakdäcket kan ju vara bra o ha lite halt!
Tar man kurvor snabbare:fakta
Halt framdäck... ja då får man kika på avåkningszoner
Ja kanske det.:tungan
Men jag hade nog krängt på nya både fram och bak i samma veva när dom är så gamla och jag känner att jag inte kan lita på dom.

Conrad skrev:
2112728 Jag köpte en VTR 1000F i höstas och nu har jag kört drygt 100 mil under våren. :)

Cykeln har bara gått 1300 mil och de sista åren har den mest stått still. Däcken har massa mönster kvar och har gissningsvis gått ca 100mil.

I helgen så var jag på avrostning och då märkte jag att däcken hade ganska dåligt grepp. Framhjulet ville låsa sig hela tiden. Jag jämförde med min pappas vfr och han hade betydligt bättre grepp. Man kunde känna med nageln att pappas däck var mjukare än mina.

Kollade på datumstämplingen och vad jag förstår så är däcken från vecka 28 år 2000.

Nu till frågorna.

Ska man se upp med de här däcken? Blir de luriga att åka på när de är såhär gamla? Är den oanvända fegranden glashal? etc etc Ni fattar vinken. :hihi
Visst kan det vara så att att det är dåligt grepp pga däckens ålder men jag rekomenderar dig att kontrollera hur fjädrarna i framgaffeln är ställda.
Det kan lika gärna vara så att gaffeln bottnar och då spelar det ingen roll vilka däck som är monterade, det släpper hursom.

Mvh Roberth

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back