5w-30 eller 10w-30?

nickejag

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2010
Hoj
Yz 2002
Tja, Undrade över en sak, vad är det för skillnad mellan 5w-30 och 10w-30 på växellådsoljor.

Står att min cross ska ha 10w-30 olja, men på 24mx hittar jag bara 5w-30 som går att beställa.

5w30 är mer lättflytande när den är kall än 10w30, kör du på vintern är 5w30 att föredra för minimalt slitage vid kallstarter :tummenupp

Kör Q8 auto ED DexronIII i min 2-taktshoj, köps på alvhems livs http://www.ica.se/ImageVault/Images/id_19604/ImageVaultHandler.aspx 40:- litern och både crossen och automatlådan i bilen gillar den :)

bor man långt från alvhem funkar säkert biltema med
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Transmissionsolja-DX-III/

Edit: oljorna ovan har jag inte provat, så kan inte uttala mig om dem :/, ingen av dme lär få din hoj att rasa iaf, och båda av dem är garanterat överprisade om de säljs i en crossbutik :D

Last edited:
Aight Dx3 Används även på crossar som använder samma olja till kopplingen?

jag antar du kör 2-takt?, eftersom du skrev yz och inte yzf och eftersom du letar bland växellådsoljor?, bara dubbelkollar för atf i en 4-takt = haveri ;)

ATF används i automatväxellådor, automatväxellådor sitter i många amerikanska bilar med sketastora V8or under huven, och automatlådorna arbetar med lameller, är så de växlar, ventiler i lådan ändrar oljeflödet så andra lameller med annan utväxling slår in och på så sätt får du en till växel.

ATF är altså till för automatlådor, som arbetar med lameller i oljebad, precis som kopplingen på en hoj, dessutom smörjer det lager och annat medans den stora V8an försöker slita lådan i stycken ;)

svamlar iväg lite nu, men ATF är för automatlådor, men fungerar sketabra som växellådsolja i 2-taktare då det ger bra grepp åt kopplinglamellerna och även ger tillräckligt med smörjning åt lagrerna.

Dessutom är det mycket billigare än oljan i crossbutiken, och JAG tror inte lådan funkar ett skit bättre med den 3ggr så dyra fina växellådsoljan från crossbutiken, har iaf inte märkt nån skillnad när jag testat, om det är nån skillnad alls så är det att lådan känns något smidigare med atf i än med dyr "finolja"

därför kör jag atf i min hoj, ni andra får betala dyrt för finoljan om ni vill ;)

Nu blir inte en växellåda lika varm som en motor, så vid 50 grader, vilket kanske är aktuellt för en 2-t låda, så blir en 5W-30 lite lite tunnare än en 10W-30.
Som sagt, det är inte så noga vad man har i en ren växellåda.

Oftast är det kopplingen som avgör om det blir en bra kombo eller inte.

Mats

jag antar du kör 2-takt?, eftersom du skrev yz och inte yzf och eftersom du letar bland växellådsoljor?, bara dubbelkollar för atf i en 4-takt = haveri ;)

ATF används i automatväxellådor, automatväxellådor sitter i många amerikanska bilar med sketastora V8or under huven, och automatlådorna arbetar med lameller, är så de växlar, ventiler i lådan ändrar oljeflödet så andra lameller med annan utväxling slår in och på så sätt får du en till växel.

ATF är altså till för automatlådor, som arbetar med lameller i oljebad, precis som kopplingen på en hoj, dessutom smörjer det lager och annat medans den stora V8an försöker slita lådan i stycken ;)

svamlar iväg lite nu, men ATF är för automatlådor, men fungerar sketabra som växellådsolja i 2-taktare då det ger bra grepp åt kopplinglamellerna och även ger tillräckligt med smörjning åt lagrerna.

Dessutom är det mycket billigare än oljan i crossbutiken, och JAG tror inte lådan funkar ett skit bättre med den 3ggr så dyra fina växellådsoljan från crossbutiken, har iaf inte märkt nån skillnad när jag testat, om det är nån skillnad alls så är det att lådan känns något smidigare med atf i än med dyr "finolja"

därför kör jag atf i min hoj, ni andra får betala dyrt för finoljan om ni vill ;)

ATF föreskrivs även till vissa manuella växellådor för bilar typ BMW & Merca :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT