580 kit på en KTM...

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
.. Läste någonannanstans att 450:n har samma "rätt slag" redan för att få på 580 kit. Köper man alltså en 450 och sedan smäller på "540 kittet (till 525:orna) och vips så har man en 580 eller?

- Johan
 
mr_rockster skrev:
.. Läste någonannanstans att 450:n har samma "rätt slag" redan för att få på 580 kit. Köper man alltså en 450 och sedan smäller på "540 kittet (till 525:orna) och vips så har man en 580 eller?

- Johan
Hmmm,450 och 525 har ju samma borr men olika slag så man kommer nog inte upp i 500cc ens.
SX 450 95*63,4 mm
SX 525 95*72 mm :mattias
 
Jag vet att P. Johansson och J. Ejdehage ska ha fabriks preppade KTM 450 som de slänger på 540-580 kit på. Ni som var på mässan såg säkert P. Johanssons hoj, Grrrrrrrrrrrymt läcker!!
 
Slaget ändras ivf, var det inte "gammla" 400motorn som hade längre slag? typ...... ???
 
SMoto skrev:
Jag vet att P. Johansson och J. Ejdehage ska ha fabriks preppade KTM 450 som de slänger på 540-580 kit på. Ni som var på mässan såg säkert P. Johanssons hoj, Grrrrrrrrrrrymt läcker!!
Joo.. Bosse H körde så redan förra året hörde jag..
 
Verkar vara lite motstridiga uppgifter här nu.

Korspost...
 
mr_rockster skrev:
.. Läste någonannanstans att 450:n har samma "rätt slag" redan för att få på 580 kit. Köper man alltså en 450 och sedan smäller på "540 kittet (till 525:orna) och vips så har man en 580 eller?

- Johan

450 SX och EXC har olika borr och slaglängd.
450 EXC har samma slaglängd som 520/525 EXC/SX dvs 72mm så slänger du ditt ett 540kit (dvs borr 97) så får du 540 på en 450.
Vill du upp till 580 måste du byta vev till 78mm.
 
mr_rockster skrev:
Joo.. Bosse H körde så redan förra året hörde jag..

mm jag funderade på samma sak ett tag, hitta en billig 450sx -03 och trimma järnet.
är ju titanventiler i 450 så den borde bli rappare än en 525.
plus att 450 är nått kg lättare med nya bakänden och bakbromsen.
keihin 41 sitter på båda modellerna.
 
rejser skrev:
mm jag funderade på samma sak ett tag, hitta en billig 450sx -03 och trimma järnet.
är ju titanventiler i 450 så den borde bli rappare än en 525.
plus att 450 är nått kg lättare med nya bakänden och bakbromsen.
keihin 41 sitter på båda modellerna.

Varning för titanventilerna. Har hört en hel del stories av de snabba crosskillarna att ventilerna inte håller med ventil & topp-sallad som resultat.
Men det kanske har varit tillfälligheter?
 
LasseR6 skrev:
Varning för titanventilerna. Har hört en hel del stories av de snabba crosskillarna att ventilerna inte håller med ventil & topp-sallad som resultat.
Men det kanske har varit tillfälligheter?

I know...
väldigt många 450 som fått byta till -04ans topp, på garanti men ändå.
inget kul om det blir ventilplockepinn i ett race...
 
Leffe skrev:
450 SX och EXC har olika borr och slaglängd.
450 EXC har samma slaglängd som 520/525 EXC/SX dvs 72mm så slänger du ditt ett 540kit (dvs borr 97) så får du 540 på en 450.
Vill du upp till 580 måste du byta vev till 78mm.

Har fått berättat för mig av Pickel (skruvar med bla. Bosse H's moppe + ett gäng till) att 450-veven är vekare oxå. Frågade inte vad den exakta skillnaden var, men mindre massa överlag är det nog för en smidigare/lättare hoj.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top