525 vs 660

wand

MM FÖRMODLIGEN
Gick med
20 Aug 2005
Hoj
Duke2
Hur stor effektskillnad är det på dessa har bara kört 525 tyckte den gick jävligt bra funderar på en 660 men blev lite avskräckt när jag körde en 640 som i mitt tycke var rätt slö.

Har inte testat någon av dessa men 640 ÄR betydligt slöare och tyngre än 660:n.
Sen vad jag hört skulle 660 ha mer vrid än 525an.. vilket låter ganska logiskt.

Står själv i ungefär samma val som du gör

En 660 har mer pulver och framförallt ett mer körvänligt register med bra tryck i botten. Men den lider av övervikt jämfört med en 525 och har ett sävligare chassi. Ska du köra mycket på småbanor eller tävla, så ska du inte fundera på annat än 525:an (eller en 560 el.dyl.), men för vardagsbruk och trafik, samt enstaka bandagar på stora rr-banor - då är en 660 eller 625 ett bättre val.

dewil skrev:
2137385 Har inte testat någon av dessa men 640 ÄR betydligt slöare och tyngre än 660:n.
Sen vad jag hört skulle 660 ha mer vrid än 525an.. vilket låter ganska logiskt.

Står själv i ungefär samma val som du gör

Det är två helt olika cyklar. Vad ska du ha motarden till??
Ska du köra gatan med någon gång på bana, tycker jag du ska välja 660.
Ska du köra mest på bana och ibland köra på gatan kan du ta 525.

Kan bara prata om 520/525 när det gäller service men den ska du byta olja/filter mellan 5-15 timmars intervall beror lite på hur du kör. Jag servade min för dett mesta vid ca 10tim. Hade jag kört väldigt hårt så blev det var 5 timme. Sen ska du helst kontrollera ventilerna var 15 timme till en början sen när den blir svårstartad eller när du tycker den låter lite annorlunda. Jag kontrollerade alltid ventilerna i samband med service.

Kort sammanfattning 520/525 = Race 660 = Touring :rolleyes:

//Mheel

wand skrev:
2137318 Hur stor effektskillnad är det på dessa har bara kört 525 tyckte den gick jävligt bra funderar på en 660 men blev lite avskräckt när jag körde en 640 som i mitt tycke var rätt slö.

525an är en maskin för tävlingsbruk, och 660 är en för nöjje.

Det du bör veta är att 525an ej har någon oljepump som pumpar runt oljan i motorn, utan den bygger på "skvätt-principen" dvs, den är ej anpassad för körning på jämt vara längre sträckor..

660 passar mig kanske bättre. grejen är den att jag även vill köra lite i skogen. vet ej om det går med 660 om den pallar de.

kan ochså säga att jag inte är så bra på att skruva och kommer köra ca en timme om dagen+ jobbet och affären. vet inte om 660 håller skogsvägar bara

wand skrev:
2137874 660 passar mig kanske bättre. grejen är den att jag även vill köra lite i skogen. vet ej om det går med 660 om den pallar de.

kan ochså säga att jag inte är så bra på att skruva och kommer köra ca en timme om dagen+ jobbet och affären. vet inte om 660 håller skogsvägar bara

660:n pallar det ! Frågan är om du gör det ?... :hihi ..

Om du främst ska köra i skogen kanske en t yp 625 sxc är bättre?? en motard är ju främst för gata och grus.. en 625 sxc är ju en enduro som det går att kasta på ett motardkit på om man vill ha den som det..

Hi-ho skrev:
2137865 525an är en maskin för tävlingsbruk, och 660 är en för nöjje.

Det du bör veta är att 525an ej har någon oljepump som pumpar runt oljan i motorn, utan den bygger på "skvätt-principen" dvs, den är ej anpassad för körning på jämt vara längre sträckor..

Nee du, nu har du fått det om bakfoten, RFS motorerna har visst oljepump och så är det med de!! Men dom bygger och på en gammal husaberg/husqvarna konstruktion som inte hade nån oljepump!

wand skrev:
2137318 Hur stor effektskillnad är det på dessa har bara kört 525 tyckte den gick jävligt bra funderar på en 660 men blev lite avskräckt när jag körde en 640 som i mitt tycke var rätt slö.

Köp 525 så köper du rätt hoj direkt.. Jag hade förra året en 660 men kör numer 525.. Gissa varför :yoparty

Ska du dessutom köra skog så 660 för klumpig!

Fullt ÖS!

/R

Körde 660 05 förra året, helt okej hoj. I år kör jag 525 06 och den är bättre på alla punkter förutom service intervallerna. 660 vibrerar mkt mer än 525 och Ett väldigt stort + är att 525an har Elstart.

Jag rekommenderar 525 :tummenupp

Har kört båda två nu och det är värt varenda trimme extra i verkstaden för att få köra 525!!

instämmer med alla, ägt båda maskinerna och 525:an är överlägsen...

någon vänlig själ med en 525 som vill lämna sitt regnr. ringde försbolaget för prisuppgifter men måste ha ett nr.

Snoogans skrev:
2137918 Nee du, nu har du fått det om bakfoten, RFS motorerna har visst oljepump och så är det med de!! Men dom bygger och på en gammal husaberg/husqvarna konstruktion som inte hade nån oljepump!

Ok, om du säger det så.

Det var en försäljare på ktm (Mc-mässan i göteborg) som sa det till mig när vi jämförde just dessa två modeller, då jag var inne på att just byta till en 525a.

Mr R skrev:
2138778 instämmer med alla, ägt båda maskinerna och 525:an är överlägsen...

Tänkte höra lite med er som har kört era 525 motarder en del och som har haft 660 tidigare.

Jag kör en 660 motard på gatan samt någon enstaka bankörning.
Min 525 sx har jag bara till cross. Men har haft funderingar på en
525 motard istället för 660:n. Men är inte 525 lite jobbig om man ska köra aktivt på småvägar 15-20 mil en kväll? Får man inte ont i baken av att sitta på den smala dynan?
Hur är 525 an vid längre wheelies (över 5 km).

wand: 660:n funkar på skogsvägar samt grusvägar. Körde t.o.m lite cross
med min när 525:an var paj... (se bild).

Last edited:
Snoogans skrev:
2137918 Nee du, nu har du fått det om bakfoten, RFS motorerna har visst oljepump och så är det med de!! Men dom bygger och på en gammal husaberg/husqvarna konstruktion som inte hade nån oljepump!
Dubbla oljepumpar till och med.

Wheelie-king skrev:
2139302 Tänkte höra lite med er som har kört era 525 motarder en del och som har haft 660 tidigare.

Jag kör en 660 motard på gatan samt någon enstaka bankörning.
Min 525 sx har jag bara till cross. Men har haft funderingar på en
525 motard istället för 660:n. Men är inte 525 lite jobbig om man ska köra aktivt på småvägar 15-20 mil en kväll? Får man inte ont i baken av att sitta på den smala dynan?
Hur är 525 an vid längre wheelies (över 5 km).

wand: 660:n funkar på skogsvägar samt grusvägar. Körde t.o.m lite cross
med min när 525:an var paj... (se bild).

Varför inte bara ta och slänga på motardhjulen på 525:an när det vankas bankörning?

Efter 15-20 mil så kommer röven att vara öm, det är min erfarenhet. Inte värre än att man kan leva med det, men det är ingen soffa på EXC/SX.

Vad RFS-motorerna tycker om långa wheelies är det samma som Husabergmotorerna.

acura skrev:
2139530Vad RFS-motorerna tycker om långa wheelies är det samma som Husabergmotorerna.

Husaberg och KTM 525 motorn har ju inte alls samma smörjsystem, 525 har trycksmörjning till toppen via en oljeledning från en av oljepumparna.

I husabergmotorn är det skvättsmörjning där kamkedjan släpar med sig olja upp till toppen, ligger du då på bakhjulet ligger oljan i bakänden på motorn och kamkedjan vispar runt luft istället..

Back