525 vs 625?

Frantic

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2009
Hoj
Jodå
Jag har en ktm 625 smc nu men har funderingar på att byta till en 525:a av nåt slag. Tycker dem ser lite mindre och snyggare ut. De ska även vara ännu mera "busvänliga":banana? Har dock aldrig haft möjlighet att prova en. Nån som kört båda och kan säga lite om dem? Tex hur funkar 525:an på en lite längre runda, säg 10mil? Själv tycker jag inte att det är några problem med en sån runda på 625:an.
Vill höra lite för- & nackdelar :tummenupp

P.S Kan man gatregga en SMR? D.S

Om det går att gatregga en SMR, jaa det finns ju dom som lyckats med är det värt besväret? NEJ! det ska till en massa besiktningar och diverse modefikationer för att det ska gå! enklare att köpa sig en EXC och trimma!

Har kört båda, aldrig värt besväret (renoveringar osv) tycker jag om man ska köra gata med hojen, där funkar en 625:an lika bra.

Bana däremot, då är det 525an som gäller.

Har kört båda, aldrig värt besväret (renoveringar osv) tycker jag om man ska köra gata med hojen, där funkar en 625:an lika bra.

Bana däremot, då är det 525an som gäller.

Vad innefattar dem renoveringarna? Nåt man regelbundet måste göra?:va

Men det är mer körglädje i en 525:a?

Vad innefattar dem renoveringarna? Nåt man regelbundet måste göra?:va

Men det är mer körglädje i en 525:a?

Där är ju kolv & lagerbyte på 525an på helt andra intervaller än en LC4 motor.

För min del tycker jag inte det är mycket mer körglädje i 525 på gata, som jag sa på bana skulle man valt den pga dess vikt.

Tycker faktiskt LC4an är en riktigt go maskin på gatan, man behöver inte tänka så mycket på renoveringar och det är sällan det är problem med dom (iaf de jag ägt), dvs en bra maskin till gatkörning.

Om du är beredd o byta olja 5-15 timme och lite annat smått o gott så är väl en 525 helt okej. Men åker du mest gata så åk 625'a. Mycket mer åka o mindre skruva...

vilken lc4 som helst känns som en buss i jämförelse om man e van vid en 525. men en 625 är en bra hoj. 525an går att köra längre rundor med men är väll ingen höjdare. smalare sadel som inte alls är snäll mot röven men skakar märkbart mycket mindre än en lc4. köp en 625. tror du kommer ha kul på den och du behöver inte skruva så mycket.

Ja, det verkar ju som att 625 är ett bättre val för gatan. Kanske ska vara nöjd med den ett tag till då :). För visst f*n har man kul på den med :yoparty

Kör själv en 625 -06 men har kört lite på polarens 525 av samma årsmodell.
Någon sa att 625an känns som en buss jämfört med 525 och det stämmer rätt bra :D
525an är MYCKET piggare och rejsigare. Vibrationerna är inte alls lika kraftiga och den är roligare att leka med och varva ut på växlarna.

Dock så är den mycket mer ostabil i högre farter. Känns liksom lite mer "sladdrig" och mopedlik. Kan kanske bero på att den är så mkt lättare och smalare. Sadeln är även smalare och hårdare.

Hade inte velat köra 10mil i sträck på varken 625an eller 525an faktiskt :D men jag tror faktiskt att det fungerar lika bra med båda..

Låg vikt och smidighet gör underverk :) Är 525an hälften så lätt att byta olja på som husan så tar det max 10 min. Inte mycket på 5 timmars skoj :)

Sadeln är nog betydligt hårdare än på din 625a men du slipper mycket av vibrationerna så på lång åka tar det nog ut varandra.

Last edited:
Där är ju kolv & lagerbyte på 525an på helt andra intervaller än en LC4 motor.

För min del tycker jag inte det är mycket mer körglädje i 525 på gata, som jag sa på bana skulle man valt den pga dess vikt.

Tycker faktiskt LC4an är en riktigt go maskin på gatan, man behöver inte tänka så mycket på renoveringar och det är sällan det är problem med dom (iaf de jag ägt), dvs en bra maskin till gatkörning.

Denna man till riksdagen.....

Det är inte oljebyten var 5h som är problemet utan att den går i bästa fall kring 1000mil mellan renoveringar för dryga pengar. En LC4 rätt skött går minst 3000mil innan renovering....

Så mycket häftigare är inte en 525 på gata att det är värt pengarna och strulet...

• Gilla
Reaktioner: MaG
eller så gör du som en del andra som tycker likadant.. motor från en 625/660, utseende från en 525:a. problem löst :)

Nu har jag kollat runt lite mera och är fortfarande sugen på en 525:a. Hade tänkt prova lite bankörning i så fall med.

eller så gör du som en del andra som tycker likadant.. motor från en 625/660, utseende från en 525:a. problem löst :)

Nae, det känns inte riktigt rätt... :näsblod

Denna man till riksdagen.....

Det är inte oljebyten var 5h som är problemet utan att den går i bästa fall kring 1000mil mellan renoveringar för dryga pengar. En LC4 rätt skött går minst 3000mil innan renovering....

Så mycket häftigare är inte en 525 på gata att det är värt pengarna och strulet...

Vad går en sån renovering på? ungefär. Padde sa att det var kolv och lagerbyte. Mer?:va
Det gör mig inget att det blir en del skruvande. Men det är tråkigt om det skulle kosta för mycket...

Vad går en sån renovering på? ungefär. Padde sa att det var kolv och lagerbyte. Mer?:va
Det gör mig inget att det blir en del skruvande. Men det är tråkigt om det skulle kosta för mycket...

Beror på om du gör det själv eller lämnar bort.

Tänker mest på vad delarna som byts ut kostar, om man gör det själv.

Fast det vore kul att veta vad det kostar om man lämnar in den till en mc-handlare för renovering av motor. Nån som vet?

Ventiler vipprullar ramlager stake och kolv så har du delar för en bit över 10kkr och sen +5kkr i arbete hos en KTM handlare....

Allt behöver inte göras efter 1000mil utan man byter när det behövs men innan ras....

Ventiler vipprullar ramlager stake och kolv så har du delar för en bit över 10kkr och sen +5kkr i arbete hos en KTM handlare....

Allt behöver inte göras efter 1000mil utan man byter när det behövs men innan ras....

A, helst innan ras :näsblod. Det blir en del pengar ändå...

A, helst innan ras :näsblod. Det blir en del pengar ändå...

JA det är allt annat än billigt att köra racehoj på gata. Det är bara att hänga i detta forum någon månad så ser du mängder av folk som rasar sina Husa/KTM då de kör på gata och iof byter olja ofta men gör inget annat innan det låter illa eller rasar. Att stoppa huvudet i sanden blir bara ännu dyrare i längden.....

Visst fan är 525 fräck även på gata men att inte byta slitdelarna i tid är som att röka i en dynamitfabrik. Det är inte frågan om utan när det exploderar....

JA det är allt annat än billigt att köra racehoj på gata. Det är bara att hänga i detta forum någon månad så ser du mängder av folk som rasar sina Husa/KTM då de kör på gata och iof byter olja ofta men gör inget annat innan det låter illa eller rasar. Att stoppa huvudet i sanden blir bara ännu dyrare i längden.....

Visst fan är 525 fräck även på gata men att inte byta slitdelarna i tid är som att röka i en dynamitfabrik. Det är inte frågan om utan när det exploderar....

:gråta:gråta:gråta
Men det är bra att man får höra det här innan man köpt hojen, så blir man inte lika chockad över de täta renoveringarna.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman