525/450 motard

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Tjoho

Någon som åker ktm´s enduromaskiner som motard, hur håller de........... jag kom på att jag bara åker bana.......... så tänkte ev. prova ett lite smidigare chassi.

Effekten är nog inget problem eftersom jag sällan vågar gasa fullt med min 625....

Någon sväng påstan en Lördagkväll håller de väl :confused:

Skicka Pasi ett PM.
Han körde sin 520 på senaste Ålandstillfället.
Kan säkert tipsa dig om det ena och det andra..
Själv provkörde jag den då, och Ååååå att man inte har pengar över.
Hade nog satsat på en 525:a då. Så smidig och lätt..
625:an kändes som ett "lok" efter den provturen. :tummenupp

Brodde skrev:
Skicka Pasi ett PM.
Han körde sin 520 på senaste Ålandstillfället.
Kan säkert tipsa dig om det ena och det andra..
Själv provkörde jag den då, och Ååååå att man inte har pengar över.
Hade nog satsat på en 525:a då. Så smidig och lätt..
625:an kändes som ett "lok" efter den provturen. :tummenupp

Kändes den trött jämnfört med 625an? Jag provklämde lite på en 450 de verkar väldigt lätta :tummenupp :tummenupp

De är just i kurvorna jag kör bort mig med mn hoj skulle vilja ha en smidigare...........hrm.........

Kan väl ge lite info om 520:n. Har kört 93 timmar och 426 mil, mest enduro mil (inkl. 2 tävlingar 4-dagars + GGN), men även en del cross, motard och grusväg. Kan väl säga att jag inte direkt har sparat på krutet utan har laddat på friskt så ofta och mycket det går.

Service behovet har varit:
- 5 oljebyten (inkl. inkörningsbytet)
- Byte många par cross däck
- Byte drivpaket
- Byte bromsbelägg
- Rengjort luftfiltret typ 4 ggr
- Byte tändstift första gången typ runt 400 mil
- Ventilinställning 1 ggr, hmm. tror det börjar bli dags igen

Vet inte hur många mil motorn har kvar innan den börjar strula, men än så länge spinner den på som den gjorde när den var ny.

Personligen skulle jag satsa på en 525:a före en 450:a. Det är lite mer vrid och toppeffekt i 525:an och det är inget man lider av på motardbanan. Se det som om 525:an är en fabriks trimmad 450, lika bra att få det gjort billigt redan från inköp.

Trivs mycket bra med 520:n och visst går det att busa på stan med den oxå, den känns dock lite spartansk. Är man normalstor till kroppsbyggnaden kan det ibland se lustigt ut när man åker omkring på en så spinkig hoj, men busfaktorn och kontrollbarheten som hojen erbjuder är suveränt underhållande.

Effektmässigt tar sig en 625/660 snabbar direkt från tomgång, men från mellan registret och uppåt så byggs det på än mer effekt i en EXC 520/525 (samma motor faktiskt på 510,4 cc) och det i kombination med ett lättare chassi talar för sig själv.

Last edited:
Vad hamnar en 525:a effektmässigt och i vrid ? Någon som har sett siffror på det ? Sedan har man valet mellan crossen och enduron. Fler växlar i lådan tror jag är en fördel, men samtidigt vill man nog strippa bort allt det extra som inte behövs - så en cross-maskin, men med endurolådan är troligen att föredra.

Går det att klämma in 5"-fälg på en 525:a där bak ? Om man nu byter, så ska det såklart vara riktiga prylar på en gång. Visst är det den nya 48mm-gaffeln som används på 525:an ?

Låter vettigt!!!

Jag har typ över 100timmar å 11oljebyten nu......... hehe då kan man fortsätta i samma takt....

Faan va sugen jag blev............. yummie!!!

DU FRESTAS :fatta!

Pasi skrev:
Kan väl ge lite info om 520:n. Har kört 93 timmar och 426 mil, mest enduro mil (inkl. 2 tävlingar 4-dagars + GGN), men även en del cross, motard och grusväg. Kan väl säga att jag inte direkt har sparat på krutet utan har laddat på friskt så ofta och mycket det går.

Service behovet har varit:
- 5 oljebyten (inkl. inkörningsbytet)
- Byte många par cross däck
- Byte drivpaket
- Byte bromsbelägg
- Rengjort luftfiltret typ 4 ggr
- Byte tändstift första gången typ runt 400 mil
- Ventilinställning 1 ggr, hmm. tror det börjar bli dags igen

Vet inte hur många mil motorn har kvar innan den börjar strula, men än så länge spinner den på som den gjorde när den var ny.

Personligen skulle jag satsa på en 525:a före en 450:a. Det är lite mer vrid och toppeffekt i 525:an och det är inget man lider av på motardbanan. Se det som om 525:an är en fabriks trimmad 450, lika bra att få det gjort billigt redan från inköp.

Trivs mycket bra med 520:n och visst går det att busa på stan med den oxå, den känns dock lite spartansk. Är man normalstor till kroppsbyggnaden kan det ibland se lustigt ut när man åker omkring på en så spinkig hoj, men busfaktorn och kontrollbarheten som hojen erbjuder är suveränt underhållande.

Effektmässigt tar sig en 625/660 snabbar direkt från tomgång, men från mellan registret och uppåt så byggs det på än mer effekt i en EXC 520/525 (samma motor faktiskt på 510,4 cc) och det i kombination med ett lättare chassi talar för sig själv.

TomK skrev:
Vad hamnar en 525:a effektmässigt och i vrid ? Någon som har sett siffror på det ? Sedan har man valet mellan crossen och enduron. Fler växlar i lådan tror jag är en fördel, men samtidigt vill man nog strippa bort allt det extra som inte behövs - så en cross-maskin, men med endurolådan är troligen att föredra.

Går det att klämma in 5"-fälg på en 525:a där bak ? Om man nu byter, så ska det såklart vara riktiga prylar på en gång. Visst är det den nya 48mm-gaffeln som används på 525:an ?

Bättre att välja enduron för de flesta eftersom den är lv-reggad och har 6 växlad låda. Då kan man ju bränna grusväg och snurra i stan ifall man känner för det. För seriöst bansmisk så plockar man bort lysena på 5 minuter och vill man banta hojen ytterligare så ryker sidostödet och ev. startmotorn (100:- kostar kitet att plugga igen efter startmotorn). Batteri, startmotor, drev och kablar väger vad jag vet någonstans mellan 4 och 6 kg, men det är overkill för de flesta att göra sig av med den lyxen. Styvare gaffelfjädrar är nog ett måste ifall man ska hävda sig med eliten i SM, de går på totalt 2000:- för fram och bak. Osäker om 5"-fälg får plats i svingen eller ej, troligen inte. 525:an har 48mm gaffeln.
Större bromsskiva + ev. fler ok är att föredra. Kör själv med endurobromsarna och visst mattades de sist jag körde på Åland.

Motorn i EXC härstammar från Husaberg konstruktionen. Dock har KTM dubbla oljefilter + total omdesign på de flesta prylarna, kanske därför den håller bättre, vet ej säkert.

Effekten ligger efter olika mätningar kring 52-55 kusar på slangen men styrkan ligger framförallt i lättmanövrerbarheten. Underbar hoj som utan större bekymmer passar in på alla underlag och banor enduro/cross/SM/offroad, så klart bra val ifall man vill testa på lite av varje.

Last edited:
EXC modellerna har väl "mildare" motorer....... typ mindre fugge å mindre komp.... så de borde hålla bättre.....

Sluta skriva........jag blir suuuuugen

Tom Byron skrev:
EXC modellerna har väl "mildare" motorer....... typ mindre fugge å mindre komp.... så de borde hålla bättre.....

Sluta skriva........jag blir suuuuugen

Ja, sedan -03 har crossen 41mm där enduron har 39 mm Keíhin CR.

Förgasaren byter man ju ändå ut mot något som passar den trimgrad som man vill ha och som är lättkalibrerad. Det borde väl finnas något trevligt helsystem att skaffa till maskinen också, för att locka ut lite extra vrid och effekt (Akrapovic!!).

Självklart är startmotorn något som ryker :) Köper man en 525:a för att ha som motard (och inte enduro), så gör det inget att man måste kicka och de kilona den väger vill man slippa.

Vad säger du Heda - ska vi göra ett samköp och få mängdrabatt ? :D

hej! 5" fälg passar på 525:an men du måste göra en modifikation på kedjestyraren vet inte exakt hur ,men så sa dom till mej när jag beställde fälgar på knådasport (jag hade bråttom så det blev 4.25") en kille hemma har dock fått på ett 180 mm slicks på 4.25" han fick skära lite på kedjesidan o sätta fälgen längst bak mvh fredde

TomK skrev:
Förgasaren byter man ju ändå ut mot något som passar den trimgrad som man vill ha och som är lättkalibrerad. Det borde väl finnas något trevligt helsystem att skaffa till maskinen också, för att locka ut lite extra vrid och effekt (Akrapovic!!).

Självklart är startmotorn något som ryker :) Köper man en 525:a för att ha som motard (och inte enduro), så gör det inget att man måste kicka och de kilona den väger vill man slippa.

Vad säger du Heda - ska vi göra ett samköp och få mängdrabatt ? :D

Byta förknasare varför det. FCR är väl porrig så det räcker?

Samköp...... hm....... jag tänkte åka i sommar på min iaf.... skulle vara lämpligt med en EXC tills isäsongen drar igång...... ska få provköra en 450 med motardhjul nu i veckan......

Tom Byron skrev:
Byta förknasare varför det. FCR är väl porrig så det räcker?

Samköp...... hm....... jag tänkte åka i sommar på min iaf.... skulle vara lämpligt med en EXC tills isäsongen drar igång...... ska få provköra en 450 med motardhjul nu i veckan......

Inget trimm behövs, det har fabriken redan gjort så bra, bara ut och köra. Men är man tveksam över ifall effekten räcker, välj 525:an före 450:an.

Last edited:
Nja, tänkte Tom skulle få handla först en (525) så ska jag komma å bränna om honom APSNAPPT på yttern med en (450).... :finger :finger :finger

Mmmmmmm sockersött!

Tom Byron skrev:
Nja, tänkte Tom skulle få handla först en (525) så ska jag komma å bränna om honom APSNAPPT på yttern med en (450).... :finger :finger :finger

Mmmmmmm sockersött!

I dina våtaste drömmar! Du hinner inte ens se min skugga, när jag svischar iväg... :D

Det skiljer inte så mycket på de. Typ någon häst bara. Iallafall på SX modellerna. Jag har dynokurvor liggandes på datorn så det är bara att ladda hem "dyno-viewer" eller vad den heter från. www.dynojet.com och sedan mailar man mig på johan@conagri.se så skickar jag de kurvorna (kan även skicka lite husabergkurvor, 660 kurvor, 625 kurvor etc fall ni verkligen vill se vilken som är värst ;)..

- Johan

TomK skrev:

Yasha skrev:
Det där liknar en utmaning! :bow

Är det Rörken som gäller, Söderhamn eller smäller det till på Midlanda i juni?!? :crash

Liknar??? Det var en provocerande uppmaning ju!!!!!

Heda kicks ass*!!!!! :slicka :slicka :slicka

*med glimten i ögat såklart :hej

Tom Byron skrev:
Liknar??? Det var en provocerande uppmaning ju!!!!!

Heda kicks ass*!!!!! :slicka :slicka :slicka

*med glimten i ögat såklart :hej

Men Heda! Hjärtan provocerar ingen annan än möjligtvis den mest rabiata homofoben... De där äckliga gubbarna med vickande tunga däremot... :zpy :mad:

Hur som helst, jag supportar dig till 100%! Behöver du en låtsasmek, depågroupie, team manacher, anything?!? :rock

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman