Kan väl ge lite info om 520:n. Har kört 93 timmar och 426 mil, mest enduro mil (inkl. 2 tävlingar 4-dagars + GGN), men även en del cross, motard och grusväg. Kan väl säga att jag inte direkt har sparat på krutet utan har laddat på friskt så ofta och mycket det går.
Service behovet har varit:
- 5 oljebyten (inkl. inkörningsbytet)
- Byte många par cross däck
- Byte drivpaket
- Byte bromsbelägg
- Rengjort luftfiltret typ 4 ggr
- Byte tändstift första gången typ runt 400 mil
- Ventilinställning 1 ggr, hmm. tror det börjar bli dags igen
Vet inte hur många mil motorn har kvar innan den börjar strula, men än så länge spinner den på som den gjorde när den var ny.
Personligen skulle jag satsa på en 525:a före en 450:a. Det är lite mer vrid och toppeffekt i 525:an och det är inget man lider av på motardbanan. Se det som om 525:an är en fabriks trimmad 450, lika bra att få det gjort billigt redan från inköp.
Trivs mycket bra med 520:n och visst går det att busa på stan med den oxå, den känns dock lite spartansk. Är man normalstor till kroppsbyggnaden kan det ibland se lustigt ut när man åker omkring på en så spinkig hoj, men busfaktorn och kontrollbarheten som hojen erbjuder är suveränt underhållande.
Effektmässigt tar sig en 625/660 snabbar direkt från tomgång, men från mellan registret och uppåt så byggs det på än mer effekt i en EXC 520/525 (samma motor faktiskt på 510,4 cc) och det i kombination med ett lättare chassi talar för sig själv.