525 -03 Cdi

• Thread starter Thread starter Solid snake
  • Start date Start date

Solid snake

Guest
Tjena, tänkte höra om nån i Skånetrakten har en CDI box som passar en 525 -03 som jag kan få låna i 10-15 minuter för att se om min hoj startar, inte så sugen på att köpa en för 2000 spänn och inte få igång min hoj liksom.

Vill du inte låna ut den kan jag komma förbi med min och se om din hoj startar med min box, så vet jag om jag behöver byta den.

Möjligheten finns att det är något allvarligt fel o att du bränner den box du lånar oxå :näsblod

Möjligheten finns att det är något allvarligt fel o att du bränner den box du lånar oxå :näsblod
Då får nån annan testa min box, jag har ju gnista på min hoj men den kommer för sent antar jag för det puffar bara i röret.

Har gjort allt man kan göra för att den ska starta, ventilerna är nyställda, den får soppa och där är komp = den ska starta.

Bytt stift har jag också gjort, jag tror boxen har fått för mycket vatten i sig.

Har till och med testat en annan tändspole, annan tändkabel och en annan tändhatt, samt bytt tändlägesgivaren, men den är tvärdöd ändå.

hade samma bekymmer med min. det va byte av tändplatta som krävdes. hade gnista och den startade till i bland.

hade samma bekymmer med min. det va byte av tändplatta som krävdes. hade gnista och den startade till i bland.
Exakt samma skit på min, då är det statorn du menar då alltså? Den lindade grejen runt svänghjulet?

Billigare än en CDI iaf, då undrar jag om nån vill låna mig en sån till en 03a? :tungan

Bjuder på packning på tub till den som lånar mig en stator.

fy fan, låter som ett problem från helvetet :huvet hoppas att du löser det, ja håller tummarna!

fy fan, låter som ett problem från helvetet :huvet hoppas att du löser det, ja håller tummarna!
Har läst lite i verkstadsmanualen nu, cdi'n kan man ju som sagt inte mäta i garaget så den får man lämna för mätning i nån speciell bänk.

Statorn ska jag mäta upp, känns lättast (och billigast) för min del, snor en multimeter på jobb imorgon och ser om statorn är hel.

Asså, jag hade en kx125 en gång som också hade gnista men startade inte. Den puffade och skjöt bara. Hörde mig för och av vad jag har hört så är cdi aldrig nåt som liksom blir lite dåligt sådär utan det är antingen av eller på.

Hur som helst, jag trodde också det var den tills jag hörde detta och började felsöka på annat hål vilket tog mig till lågvarvsspolen som jag ohm-mätte och fick fel värden mot vad som komma skall.

Beställde ny av Duells för 913 kr och lödade på den och hojen startade och gick som en dröm - den var ju deltatrimmad :yoparty

Har mätt skitet nu, 7,9 volt ger den på växelspänning när den ska ge 30 volt, och 0,1 volt på likspänning.

Jag vetifan vad det är för spänning jag ska mäta, men jag antar att det är likspänning, så statorn är enligt mig totalkass.

Säg gärna om jag har gjort fel, gjorde som boken säger men det står ju inget om AC eller DC där, antar att det är DC?

Har mätt skitet nu, 7,9 volt ger den på växelspänning när den ska ge 30 volt, och 0,1 volt på likspänning.

Jag vetifan vad det är för spänning jag ska mäta, men jag antar att det är likspänning, så statorn är enligt mig totalkass.

Säg gärna om jag har gjort fel, gjorde som boken säger men det står ju inget om AC eller DC där, antar att det är DC?

där har du felet. bara köpa sig nytt vetty.

är nästan säker på att du ska ha den på växelspänning. Har hållt på med samma skit på min hoj och det finns ett antal trådar om ämnet som kan bekräfta om det är ac lr dc.

om ingen hinner före här vill säga.

är nästan säker på att du ska ha den på växelspänning. Har hållt på med samma skit på min hoj och det finns ett antal trådar om ämnet som kan bekräfta om det är ac lr dc.

om ingen hinner före här vill säga.
Har beställt mig en ny stator nu, hoppas skiten går igång sen annars blir jag sjövild! :mad:

Har beställt mig en ny stator nu, hoppas skiten går igång sen annars blir jag sjövild! :mad:

najs:) vad går en stator på till en 525a? jag hade turen att hitta en nästan komplett skrotad hoje med fungerande stator för en billig penning:) som numera går med vinst.

hoppas de löser sig med ny stator:tummenupp

najs:) vad går en stator på till en 525a? jag hade turen att hitta en nästan komplett skrotad hoje med fungerande stator för en billig penning:) som numera går med vinst.

hoppas de löser sig med ny stator:tummenupp
1600 nånting kostar den. :(

Finns folk som lagar och lindar om för betydligt mindre pengar!
Men nu har jag beställt en ny så, då får det bli en ny.

Känns som nytt är bättre på nåt sätt (säger jag bara för att jag inte vill inse att jag har gjort bort mig igen med att köpa nytt istället för att kolla om man kan fixa det gamla.)

Eller linda om och konvertera till likström så du kan åka med 3x xenon. Då saknar man ursäkt för att inte åka kåsan..:D

Jag hade inte velat ha en hoj som ser ut som ett ufo! :) åka kåsan på motard är ju dessutom en utmaning utan dess like!

Eller linda om och konvertera till likström så du kan åka med 3x xenon. Då saknar man ursäkt för att inte åka kåsan..:D
Det borde man kanske göra med den gamla statorn då, en till vanligt skogsåka och en till kåsan. :tungan

Jag hade inte velat ha en hoj som ser ut som ett ufo! :) åka kåsan på motard är ju dessutom en utmaning utan dess like!
Äh, MT60 däck så går det som en dans. :rolleyes:

Last edited:
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8