520 kedja

Det beror ju var du ska använda den nånstans. 8200lbs(cirka 3600kg) på den är ju lämpligt för en snäll touringhoj. Jag brukar sälja kedjor tex RK 520XSO(8500LBS) till hojar som har typ 50-70 hästar max.
 
Det beror ju var du ska använda den nånstans. 8200lbs(cirka 3600kg) på den är ju lämpligt för en snäll touringhoj. Jag brukar sälja kedjor tex RK 520XSO(8500LBS) till hojar som har typ 50-70 hästar max.

Jag ska ju ha det på min racehoj, en R1 från 2003.

Såg idag att det jag har haft är en Tsubaki Racing Pro, men funderar nu på RK 520 GXW. Den ligger på 8800 lbs. Och ska vara godkänd för 1200cc och även för Endurance. Enligt Tsubaki så är average tensile strength för racing pro 38kN. Men antar att tensile strength är en maxgräns.
 
Last edited:
Jag är ju ingen bankille, men jag har en längre tid funderat på vad det är för kedjor dom kör med vid 520 konvertering. Just vad dom tänker(eller regler) för hållbarhet på kedjan. Antar att man vill ha en stark kedja som också då är lätt. Formeln för den brukar då givetvis äka prislappen.

RK´s GXW har ju en vikt på 1,7kg/100 länkar. EK har ju också en fet kedja ZZZ. Vet inte(utan att googla) vad vikten ligger på dom,(givetvis tyngre dock) men LBS är 9200. JT har också en kraftig kedja som heter Z1R. Ligger också på dryga 9200, men då är den också lite tyngre, 1,87/100.

Fördelen med JT-kedjan är väl att den ligger på dryga 600 spänn, dvs cirka 200 mindre än vad en GXW.

Edit:
Förresten, använder ni aludrev bak eller är det stål som gäller där också?
 
Last edited:
Jag är ju ingen bankille, men jag har en längre tid funderat på vad det är för kedjor dom kör med vid 520 konvertering. Just vad dom tänker(eller regler) för hållbarhet på kedjan. Antar att man vill ha en stark kedja som också då är lätt. Formeln för den brukar då givetvis äka prislappen.

RK´s GXW har ju en vikt på 1,7kg/100 länkar. EK har ju också en fet kedja ZZZ. Vet inte(utan att googla) vad vikten ligger på dom,(givetvis tyngre dock) men LBS är 9200. JT har också en kraftig kedja som heter Z1R. Ligger också på dryga 9200, men då är den också lite tyngre, 1,87/100.

Fördelen med JT-kedjan är väl att den ligger på dryga 600 spänn, dvs cirka 200 mindre än vad en GXW.

Edit:
Förresten, använder ni aludrev bak eller är det stål som gäller där också?

GXW ligger väl på runt 1500kr om man ska ha 114 länkar? Iofs hittat den på eBay för 980kr från Tyskland.

Ska kolla på den JT-kedjan.

Och ja vi kör med aludrev.
 
Oj, det var dyrt, ska ta hem lite grejer om en timma
Vill du ha en GXW 114 så slå en pling åt mig 0730496966
Jag tror den ligger på ca 850:-
 
Oj, det var dyrt, ska ta hem lite grejer om en timma
Vill du ha en GXW 114 så slå en pling åt mig 0730496966
Jag tror den ligger på ca 850:-

Kedjan ligger längre fram i budgeten och projektplanen, men jag antar att du kommer beställa hem längre fram i vinter också?

Kan du även fixa 520drev till bra pris?
 
Jodå, tar hem lite då o då under vintertid, skicka pm bara så......kan jag kolla vad som finns till di
 
Oj, det var dyrt, ska ta hem lite grejer om en timma
Vill du ha en GXW 114 så slå en pling åt mig 0730496966
Jag tror den ligger på ca 850:-

Det va bra pris.
Greven tar 1795 för samma kedja.
Xlmoto och motoaction tar precis under tusingen.
 
Var ju inte på plats när jag angav priset, men det stämde ganska bra. Var t o m nån krona billigare för 114(823:-)

Vet inte det där med JT-kedjorna. En 520 Z1R kedja har ju hela 9200lbs(avg) i dragstyrka, men är o andra sidan betydligt billigare ändå(645:-) om man nu jämför styrka/krona?
Nästa steg ner är ju då X1R med 8200 lbs, men börjar kännas läskigt för en tusen....
http://www.jtsprockets.com/chain/?ref=adrd1
 
Last edited:
Back
Top