520 kedja på R6?

Jag har tappat två stycken lås-clips på kedja till sporthoj men inte låsbrickan som har suttit kvar . Aldrig mer lås-clips på en sporthojskedja. Nitning sker med don och handslägga med fint resultat och specialverktyg är överkurs enligt mig. På endurocykeln har jag clips-lås men nästa kedja blir nitlås.
 
Sökte på
clips lock chain failed
och hittade den här tråden
https://advrider.com/index.php?threads/rivet-versus-clip-master-link.331242/
på första sidan med #20 inlägg är det några som upptäckt att clipslåset släppt
# 9
# 15
# 18
Kollar man clipslåset innan varje start verkar det var en god chans upptäcka att clipslåset släppt / är borta.
För "den lösa sidobiten" på länken behöver inte åka av länken direkt, se # 18
# 18 är intressant 6 clips släppte på 4 dagar, det 7:e clipset höll kedjan ut.
Detta skulle kunna tyda på att "kvaliten" varierar på clipsen, att clipstillverkaren
inte har så bra koll på stålet hen köper. Eller på produktionen av clipslåsen....
Och #18 najade sina clips !
Se #6.

Smart ide är med clipslänken i annan färg så man lätt kan kontrollera clipslåset innan varje start.

Jag nitar.
 
Last edited:
På racehojar som jag preppar för ökenrally så tvättar jag plattan med bräkleen drar dit silikon för att låsa och när det stelnat en färgklick för identifikation.

På cykeln förvaras sedan 2 kedjelås och en reservlänk. Skadar du kedjan eller kör av den har du då möjlighet att reparera i bushen.
 
Vikten är ju 1,56kg, tensile strenght 8400 lbs. Max 1300cc. "not for street use"
Skulle den vara för "street use" så antar jag den hamnar på max ca 750cc?

RKexcelamerica har ju andra relativt lätta kedjor för "street use". En kedja som heter Max. Finns i O-ring, RX-ring samt Z-ring. Till dom följer med ett nitlås och det finns då även clipslås att köpa
Z-ring är givetvis den kraftigaste och tyngsta. O-ring är lättast, 1,59kg samt 8500lbs i tensile strenght. Eftersom det är gata så anges den till max 750cc.
Prislappen är då givetvis....gissningsvis halva priset mot uwr?(vet inte vad uwr:en kostar)

Vet ej exakt, 1700?

Har gett lite mindre än så nu men nästa blir en likadan eller en did erv 3, på 600 håller det men en 1000 kanske får byta lite ofta... http://www.motorcycle.com/ask-mo-anything/ask-mo-anything-motogp-drive-chain.html

Men den fungerar så varför byta och testa något annat och riskera bli besviken bara för att spara några kronor?

Ts ville ju ha en lättrullande kedja så då är väl detta en minst lika lämplig som en crosskedja trots att det står "not for street use" på den tycker jag.
 
Både 428 och 520 används inom den nuvarande Moto2-klassen och jag skulle nog vilja påstå att 428 är vanligast. Inte för att någon har fått för sig att denna kedja går lättare, utan för att den kortare delningen erbjuder fler utväxlingsalternativ utan att behöva ändra svingarmslängden lika mycket som med 520. Samtliga kedjor som används inom Moto2 är dessutom kommersiellt tillgängliga produktionskedjor som vem som helst kan köpa.

I nästa års Moto2-klass med Triumph 765 cc trippel så är det endast 520 som gäller. Extern Pro (som bygger motorerna) avråder just nu från användande av 428.

I MotoGP är det 520 på samtliga hojar och bara handbyggda värstingkedjor typ DID ERV4 som ingen vanlig dödlig ens får köpa.
 
I MotoGP är det 520 på samtliga hojar och bara handbyggda värstingkedjor typ DID ERV4 som ingen vanlig dödlig ens får köpa.

Nä, den verkar inte gå att få tag på, har sökt som en galning men det verkar svårt utan Bra kontakter som Vill hjälpa.

Rätta mig om jag har fel nu men var inte RK 520URW tidigare en sådan kedja som inte gick att köpa för en vanlig dödlig?

Och du som har insyn, hur stor är skillnaden på erv3 och 4?
 
Jag har ingen större insyn i skillnaderna mellan DID ERV3 och ERV4. Om jag gissar vilt så gissar jag att samtliga ingående delar har tajtare toleranser hos ERV4, alternativt att ingående delar hos ERV4 är en "förstasortering" jämfört med en "andrasortering" hos ERV3. Mycket möjligt att ERV4 också har o-, x- eller z-ringar med tajtare toleranser och framförallt mindre förspänning än ERV3. Allt för att minska friktionen.

Jag vet dock att ERV4 är handbyggd. Inte för att det blir bättre, utan för att man bygger löjligt få ERV4 jämfört med ERV3. Sedan kostar en ERV4 ungefär tio gånger mer, om man nu lyckas få tag på en.

Jag har haft både fabriksnya ERV3 och begagnade ERV4 med ungefär hundra MotoGP-mil på några av mina gathojar. Jag kan inte påstå att jag märkte någon större skillnad i livslängd. Båda håller lika bra och slackar sig lika lite / mycket som en original 525- eller 530-kedja.
 
Man kan ju undra hur dom vågar skicka med kedjelås när det är så farligt...?
Kan nån som har tappat sitt kedjelås ge sej tillkänna och verifiera problemet så att ev. skrönor undanröjs.

Jag körde av en kedja med clipslås i relativt hög hastighet, den flög en bra bit och slog av tre av fem pinnbultar till bakdrevet. Sen dess så nitar jag alltid kedjor!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top