520 kedja på R6?

VARFÖR förespråkar någon clips????? Det tar ju några minuter att nita en kedja!!! :va:va:va

Därför man blir överraskad av att det behöves ett bra kedjeverktyg för ca 1000 kr plus tiden innan man har kedjeverktyget hemma för att få ihop den nya kedjan.
När man står i garaget.
Och kommer inte nya kedjan med två U-U-distanser för att skydda O-ringarna / X-ringarna när man trycker på den lösa sidobiten på nitarna,
ja då behövs det också ett skjutmått för att kolla att man inte trycker in den lösa sidobiten för långt.


Så den enklaste riktiga lösningen är faktiskt för många som saknar ett bra kedjeverktyg
Alternativ 1.
Clipslås på nya kedjan hemma
Lugnt köra till lokala MC-firman som tar bort clipslåset och monterar och nitar nitlåset
Alternativ 2.
Undersöka möjligheten att få låna ett kedjeverktyg.
Jag har lånat ut mitt. Tar 1500kr i depositionsavgift, återfås när grejorna återlämnats oskadda. :)

Fotot är av EK's kedjeverktyg. Köpt 2010 på Addemoto.
 

Bifogat

  • ADDEMOTO-instruktioner.jpg
    ADDEMOTO-instruktioner.jpg
    157.4 KB · Visningar: 50
  • ADDEMOTO-verktyg.jpg
    ADDEMOTO-verktyg.jpg
    117.8 KB · Visningar: 46
Last edited:
O jag har kört osm en idiot i 30 år och aldrig haft något annat än klips lås o dessuton aldrig tappat en kedja.

Klips lås gör att det tar 2 minuter att ta av kedjan när man gör rent.

Alla äro vi saliga på vår egen tro:tummenupp
 
O jag har kört osm en idiot i 30 år och aldrig haft något annat än klips lås o dessuton aldrig tappat en kedja.

Klips lås gör att det tar 2 minuter att ta av kedjan när man gör rent.

Alla äro vi saliga på vår egen tro:tummenupp

Kalas!!!! Och jag har hört talas om SÅÅÅÅÅÅ många som tappat sina clips-lås, och INGEN som tappat sina nit-lås, att jag LÄTT lägger 5 minuter på att nita kedjan!:tummenupp
 
Kontaktar dig Magnus, när jag skall nita kedja så får du visa du är ju lärare.
Det är en 630 kedja, för gamla cyklar har kraft,
 
Kontaktar dig Magnus, när jag skall nita kedja så får du visa du är ju lärare.
Det är en 630 kedja, för gamla cyklar har kraft,

630!!!!!:yoparty:yoparty:yoparty Då får du nog åka ner till varvet i Läjet, jag klarar inte ankarkättingar!:)
 
Kalas!!!! Och jag har hört talas om SÅÅÅÅÅÅ många som tappat sina clips-lås, och INGEN som tappat sina nit-lås, att jag LÄTT lägger 5 minuter på att nita kedjan!:tummenupp

Magnus.. det är stor skillnad på att ha HÖRT att massor har haft problem.. o att VETA att massor har haft problem.

Där är ett stort problem att många har hört talas om att vissa saker är på vissa sätt. O sedan skriver på nätet att just det jag har hört är saningen.

:tummenupp
 
Magnus.. det är stor skillnad på att ha HÖRT att massor har haft problem.. o att VETA att massor har haft problem.

Där är ett stort problem att många har hört talas om att vissa saker är på vissa sätt. O sedan skriver på nätet att just det jag har hört är saningen.

:tummenupp

Hmmmm.... så kan det vara!!!:tummenupp

Men jag kan inte låta bli att tänka "Varför nitar NÅGON kedjan ÖVERHUVUDTAGET???????":)
 
Sen har det nog stor betydelse hur varsam man är när man tar av clipset och sen är frågan tappar clipset spänst ju fler gånger man tar av och på det ?
 
Men... det går väl inte att trycka på sidobiten för långt?:va Den landar ju mot en fläns/kant?

Beror väl på vilken kedja man har, jag får med två U-U-bitar av plåt till kedjan # att sätta över X-ringarna så att X-ringarna inte mosas av att man tryckt på den lösa sidobiten för långt på nitarna.
Efter nitningen dra jag ut de två U-U-bitarna från länken med polygrip.

Kanske annorlunda med en racingkedja som saknar X-ringar / O-ringar ?

# När jag köper kedja från Addomoto.
Och det kanske är just med den kedja jag köper som U-U-bitarna medföljer ?
Addemotos kraftigaste kedja. I varje fall deras dyraste !
 
Last edited:
Om det är viktbesparing som är det viktiga så satsa på 428 kedja :tummenupp
 
Hmmmm.... så kan det vara!!!:tummenupp

Men jag kan inte låta bli att tänka "Varför nitar NÅGON kedjan ÖVERHUVUDTAGET???????":)
Därför att de inte kör racing där man byter utväxling...

Nitning är ju smidigt därför att man slipper inspektera låser och hålla det i skick. Nita ihop och glöm.

Den enda kedja jag kört av var en nitad. Jag kör med kedjelås.
 
Beror väl på vilken kedja man har, jag får med två U-U-bitar av plåt till kedjan # att sätta över X-ringarna så att X-ringarna inte mosas av att man tryckt på den lösa sidobiten för långt på nitarna.
Efter nitningen dra jag ut de två U-U-bitarna från länken med polygrip.

Kanske annorlunda med en racingkedja som saknar X-ringar / O-ringar ?

# När jag köper kedja från Addomoto.
Och det kanske är just med den kedja jag köper som U-U-bitarna medföljer ?
Addemotos kraftigaste kedja. I varje fall deras dyraste !


Jag har nitat en hel del EK kedjor. Använder inte distanserna utan istället skjutmått. Nackdelen med distanserna är att....trycker man in blecket för hårt och man ska då "tvinga" ut distanserna så är det lätt hänt att man skadar o-ringarna(eller vilken tätning man nu har).
Märks ju inte direkt, men ploppar väl ut en bit efter ett tag och man funderar varför den gjort så
 

Vikten är ju 1,56kg, tensile strenght 8400 lbs. Max 1300cc. "not for street use"
Skulle den vara för "street use" så antar jag den hamnar på max ca 750cc?

RKexcelamerica har ju andra relativt lätta kedjor för "street use". En kedja som heter Max. Finns i O-ring, RX-ring samt Z-ring. Till dom följer med ett nitlås och det finns då även clipslås att köpa
Z-ring är givetvis den kraftigaste och tyngsta. O-ring är lättast, 1,59kg samt 8500lbs i tensile strenght. Eftersom det är gata så anges den till max 750cc.
Prislappen är då givetvis....gissningsvis halva priset mot uwr?(vet inte vad uwr:en kostar)
 
Därför att de inte kör racing där man byter utväxling...

Nitning är ju smidigt därför att man slipper inspektera låser och hålla det i skick. Nita ihop och glöm.

Den enda kedja jag kört av var en nitad. Jag kör med kedjelås.

Hallå!!!! Jag trodde vi var kompisar; du ska hålla med MIG!!!!!!!:fyllisar
 
Man kan ju undra hur dom vågar skicka med kedjelås när det är så farligt...?
Kan nån som har tappat sitt kedjelås ge sej tillkänna och verifiera problemet så att ev. skrönor undanröjs.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top