520 eller 530-kedja?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
UA, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tja!

Mitt drivpaket till racerettan är ganska slut, så det är dags att leta nytt. Till min förvåning så satt det 530-kedja + drev på. Hur mycket tjänar man på att gå ner till 520? Är det marginelt, eller är det stora vinster med det? :va
 
Marginellt men märkbart. Ska du ändå byta så kör 520.
 
Det du vinner är viktbesparing samt mindre friktionsförluster med en 520 gentemot en 530. Samt att om du håller på att dreva om för olika banor (vilket det inte verkar som map ditt inlägg) så finns det fler drev att tillgå för 520.

Det du riskerar, i viss mån, är att kedjan kan gå av lättare.

Tävlar du inte om topp-placeringar så tycker iaf jag att du gott kan köra vidare med 530
 
ja ringde runt lite olika firmor som håller på med tuning när ja skulle byta kedja å de generella svaret var väl att oavsett 530 eller 520 så är de större skillnad på att sätta på en ny 530 mot att åka på en gammal 520 kedja än vad skillnaden på en ny 530 mot en ny 520 är. så skillnaden finns men den är väldigt liten. En ny välskött fräsh 530 är med andra ord bättre än en sliten 520.

fördelen är väl att du har större utbud av drev, men livslängden på 520 kedja å drev på en 1000cc är ju inget vidare, på en banhoj med korta serviceintervaller spelar de ju dock mindre roll.

ja hade dock bytt till 520 om min kedja på racehojjen ändå skulle bytas.


FREESTYLE/ på fel login
 
Det du vinner är viktbesparing samt mindre friktionsförluster med en 520 gentemot en 530. Samt att om du håller på att dreva om för olika banor (vilket det inte verkar som map ditt inlägg) så finns det fler drev att tillgå för 520.

Det du riskerar, i viss mån, är att kedjan kan gå av lättare.

Tävlar du inte om topp-placeringar så tycker iaf jag att du gott kan köra vidare med 530
Jag har ju en packe bakdrev till den, och det lilla jag hann köra på den förra året gjorde att jag helt klart kommer dreva lite beroende på vilken bana jag ska köra på.

Det jag mest klurar på är om det är värt den extra kostnaden att köpa alla drev mm på det man skulle tjäna på en 520 istället för en 530. Som vanligt så kanske dom pengarna är bättre investerade i soppapengar å däck? :rolleyes:
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top