520 drev + 525 kedja = ok?

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Enligt rubrik. Inser att det funkar men känns som ett onödigt spel i sidled som kanske orsakar onödigt slitage, eller?

Googlade lite snabbt och första intrycket var att det inte är att rekommendera. Efter lite utforskning så ser jag att om jag beställer drivpaket från tex xlmoto.se till min triumph så får jag i något av paketen just 525 kedja med 520 drev... samma sak om jag kollar på jtsprockets.com.

Skulle precis montera nytt mindre drev fram som visade sig vara 520 på rekommendation från xlmoto.se. Nuvarande kedja och drev är original 525...

Så vad säger expertisen? OK eller NOK?

Finns säkert trådar sen innan men hittade inte själv något bra svar.

Brukar beställa drivpaket på Addemoto. Har aldrig råkat ut olika kedja / drev.
Till mina hojar.

Brukar beställa drivpaket på Addemoto. Har aldrig råkat ut olika kedja / drev.
Till mina hojar.

Kikade på Addemotos hemsida som oxå har jt-drev i sina drivpaket... ser ut att vara kombination 520 + 525 även där för Triumph 675 om jag förstår det hela rätt :)

20170414_203846.jpg

Edit: Kan vara så att **520 bara är ett produktnummer från jt som inget säger om bredden... kanske förklarar min förvirring... Ska forska lite till... :)

Gåtan har lösts sig... både "Snell" från xlmoto.se samt "jtsprockets" använder siffrorna "520" i produktnumret för sina 525 framdrev som bla passar min hoj.

Dvs jag har fått rätt 525 drev som heter 520. Genialt val av namn.

Lite pinsamt för mig men låter tråden vara kvar ifall någon råkar söka efter samma information.

:glömdet:glömdet:glömdet

Inte alls pinsamt. Jag kränger ju drivpaket och produktnamnet JTF520 används på många andra märken med 525 kedja. Det dimper emellanåt in lite då och då en undran om det var verkligen rätt framdrev dom fick :)

Last edited:
Inte alls pinsamt. Jag kränger ju drivpaket och produktnamnet JTF520 används på många andra märken med 525 kedja. Det dimper emellanåt in lite då och då en undran om det var verkligen rätt framdrev dom fick :)

:tummenupp Känns lite bättre att veta att man inte står helt ensam med dumstrut :)

Fyfan va dumt

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Jepp! Men nu är det monterat och klart :tummenupp

Återstår att vänta på att snön från väderbakslaget smälter bort så får vi se om det blev bra i praktiken också :)

20170415_100819.jpg

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil