50cc som lätt mc?

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Hej! Jag undrar om det är möjligt att ha en 50cc registrerat som en A1 (lätt mc)
Just nu är den reggad som Eu moped (Am)
Tack!
 
Det är klart att det går, du behöver göra en registreringsbesiktning. Det finns några race-50cc som är registrerade som lätt motorcykel. Någon gick på Blocket rätt nyligen.



(Kördes bla en ironbutt för något/några år sedan med en 50cc hoj... Hampe kan nog berätta mer om detta.)

Rieju RS 1 50 cc.jpg
 
Last edited:
Min yamaha DT50LC är en mc toppar ca 90km dessa är dock aldrig sålda i sverige, vanligaste är Spanien och portugal. Tror tillomed att polisen i portugal hade dessa som övnings mc på tidigt 80 tal.

Min är dock från usa o har troligen letat sig hit som flyttgods.
 
Så jag kan omregistrera min aprilia sx 50 till en lätt mc, sen bara trimma den? Men inte så att den går över 15 hästkrafter så klart.
 
Så jag kan omregistrera min aprilia sx 50 till en lätt mc, sen bara trimma den? Men inte så att den går över 15 hästkrafter så klart.
Ja, om det är värt det i slutändan eller inte är det bara du själv som kan avgöra.
Du kommer dock inte kunna köra upp för A1 med den, måste vara 120-125cc för att vara godkänt att köra upp med.
 
Nu är jag inget proffs i ämnet men om du ska regga om en flång ny moppe till a1 TROR jag du behöver intyg från tillverkaren att ram, bromsar klarar av den nya effekten. Sen ska förmodligen avgaseriet klassas in i Euro4/5 oxå.

Är jag för pessimistisk? Har du vunnit på lotto och/eller är kompis med aprilias VD kan det kanske gå.
 
Om modellen inte har sålts reggad som MC i Europa kommer det inte vara genomförbart till en rimlig kostnad.
Och om den har sålts som MC är det bättre att köpa en som redan är rätt reggad.
 
Nu är jag inget proffs i ämnet men om du ska regga om en flång ny moppe till a1 TROR jag du behöver intyg från tillverkaren att ram, bromsar klarar av den nya effekten. Sen ska förmodligen avgaseriet klassas in i Euro4/5 oxå.

Är jag för pessimistisk? Har du vunnit på lotto och/eller är kompis med aprilias VD kan det kanske gå.

Jag tror du är för pessimistisk.
För ingen 2-taktare klarar Euro4/5. Och då skulle vi nte ha några 2-takt Am mopeder.

Jag tror avgaskraven kommer med större motor.
Tror tex ABS är obligatoriskt från 126cc.
 
Jag tror du är för pessimistisk.
För ingen 2-taktare klarar Euro4/5. Och då skulle vi nte ha några 2-takt Am mopeder.

Jag tror avgaskraven kommer med större motor.
Tror tex ABS är obligatoriskt från 126cc.

Bromsarna upp till och med 125cc måste ha CBS.
 
Jag tror du är för pessimistisk.
För ingen 2-taktare klarar Euro4/5. Och då skulle vi nte ha några 2-takt Am mopeder.

Jag tror avgaskraven kommer med större motor.
Tror tex ABS är obligatoriskt från 126cc.

Antar att avgaskraven skiljer mellan moped och mc. Har det med kubiken att göra blir det inga problem men negativa jag tvivlar.
 
Så jag kan omregistrera min aprilia sx 50 till en lätt mc, sen bara trimma den? Men inte så att den går över 15 hästkrafter så klart.
Tekniskt möjligt, men ekonomiskt vansinne (vem vill ha en moppe som kräver A1-kort?).
 
Det är givetvis inte värt kostnaden eller tiden, du kanske lyckas få upp farten i 90-blås vid maxvarv och en bränsleförbrukning på någon liter per mil men hur kul är det i längden? Köp en 125a istället som är gjord för ändamålet direkt.
Sedan har vi som Ice nämner, när du tänkt sälja fordonet, vilken annan A1-förare vill ha en trimmad moped som lätt mc?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top