500cc motor???

crasypete

Pete82
Gick med
14 Jan 2004
Hoj
gpz 900 fighter
har några frågor kring en speedway motor 500cc??

skulle det funka att köra på vägen med en sån om man drevar om??
hur många hästar e det ungefär?
vet inte hur de funkar riktigt, men e där bara en växel eller e det nån slags automat? kanske dum fråga:tungan men frågar man inte så får man ju aldrig veta!!! har nämligen funderingar på att stoppa i en sån motor i en RS 250 aprilia, tror de hade kunnat vara väldigt roligt:yoparty

ja ok tack 80 hk de hade varit något i en sån cykel :) ingen som vet nått om växlar?? hur det funkar??

De har koppling men ingen växellåda. Du får alltså göra som "på den gamla tiden" och montera en separat växellåda.
Låter som ett skojigt bygge!

Det finns i huvudsak två modeller, liggande eller stående cylinder och två märken dominerar Jawa och ett annat märke jag inte kommer på namnet på.

Jag har själv tänkt tanken på att bygga monoracer av en sån, men hittils har det stupat på bristen på bra växellådor, dom jag har hört talas om kör antingen gamla engelska lådor, eller harleylådor (eftermarknads), inget av dom känns som ett sportigt alternativ.

Dessutom lär kylproblem uppstå vid turer längre än runt kvarteret då kylningen verar vara dimensionerad för sisådär fem varv runt kolstybben.
Visst kan man kyla oljan och ha stor cirkulerande mängd, men jag är tveksam om det räcker?

Ett annat alternativ till växellåda kan ju vara att fräsa bort vevhuset från någon motor och bara behålla växellådan och använda kedjetrans mellan motor och låda.
Det känns inte direkt som ett bra nybörjarprojekt

Det finns i huvudsak två modeller, liggande eller stående cylinder och två märken dominerar Jawa och ett annat märke jag inte kommer på namnet på.

Jag har själv tänkt tanken på att bygga monoracer av en sån, men hittils har det stupat på bristen på bra växellådor, dom jag har hört talas om kör antingen gamla engelska lådor, eller harleylådor (eftermarknads), inget av dom känns som ett sportigt alternativ.

Dessutom lär kylproblem uppstå vid turer längre än runt kvarteret då kylningen verar vara dimensionerad för sisådär fem varv runt kolstybben.
Visst kan man kyla oljan och ha stor cirkulerande mängd, men jag är tveksam om det räcker?

Ett annat alternativ till växellåda kan ju vara att fräsa bort vevhuset från någon motor och bara behålla växellådan och använda kedjetrans mellan motor och låda.

ja ok, de verkar som de kan bli lite knepigt:va helts att hitta en bra växellåda som funkar...
men min tanke är ju att ha den till att köra på bana med så några långturer blir det nog inte tal om, men det kanske blir svårt att kyla den tillräckligt mycket ändå.

nej du har nog rätt att det inte e nått bra nybörjar projekt, men som tur e så har jag en pappa som är duktig på sånna här saker, själv e jag kass!! jag e en sån som bara vill att prylarna ska funka så jag kan köra!! hehe
jag får helt enkelt försöka förklara för farsgubben att han har jobb att göra:D

Bromseri bromsera får du nog uppdatera med om du skall köra på vägen
Rätta mig om jag har fel, men tror att en speedwayhoj likt eumoppar och snöskotrar har variatordrift.

Last edited:

GM är nog märket du tänker på. Jag vet inte om alla moderna motorer är rundsmörjare, förr var det ofta färsksmörjning på dom dvs. ingen oljepump utan man häller i olja i en behållare ovanpå motorn och sedan rinner den ner i motorn i lagom takt för att räcka till typ 4 varv.

Kan tänka mig att det kommer att bli problem med hållbarheten i ett sådant projekt.

Rätta mig om jag har fel, men tror att en speedwayhoj likt eumoppar och snöskotrar har variatordrift.
Ja, du har fel. Direktdrift, inga växlar. Bara kopplingsslir.

Nej någon variator tror jag inte att det finns på speedwayhojar. Det sitter en koppling (som dom justerar frekvent) och direktdrift för övrigt. Utväxlingen (farten) ändrar man genom att byta drev. Därimot så är det nog dåligt med elsystem.
Icracinghojar och 1000meters speedwayhojar är såvitt jag vet tvåväxlade.

*/ ?>
Back