500cc 2-takt i nuvarande MotoGP-reglementet

2835171 Frågan är hur "enkelt" det är att få till dom elektroniska hjälpmedlen på en 2t?
Det vet vi ju inte. Men om man tar i beaktande att de elektroniska system som finns idag är betydligt mer utvecklade än de ganska rudimentära versioner som man började med så borde de gå att applicera bättre på 2T än de tidigare versionerna. KTM kör ju tex med insprutning på sin 250, enligt vad som sägs i varje fall. Det gör ju möjligheterna att applicera de olika styrsystemen större än när de har förgasare.

Hänger inte med i resonemanget att 990´orna är långsammare i kurvorna än 2-taktarna.
Vad skulle vara förklaringen till det?
I kurvor är det uteslutande väggreppet som är begränsningen, har inget med motorns arbetssätt att göra, och då finns det ingen rimlig anledning till skillnaden eller missar jag något?
Hur stor var/är vikskillnaden? Är den avgörande stor?

130 vs 145 kilo, fast i praktiken vägde alla 500:or 130 (utom Kr3:orna som vägde 115) och ingen 990cc vägde 145, inte ens Aprilian som skulle få väga så lite som 135 om de hade klarat av det, enligt Witteveen vägde den 152 kilo men bantades sedermera till 148 kilo.

Sen hade 500cc ett kortare och mindre chassi vilket gör att kurvhastigheten ökar.

Det är väldokumenterat, kolla gamla race från 2002 så får du se hur tex Capirossi i princip får bromsa för Rossi, Ukawa och de andra i böjarna.

Hänger inte med i resonemanget att 990´orna är långsammare i kurvorna än 2-taktarna.
I kurvor är det uteslutande väggreppet som är begränsningen, har inget med motorns arbetssätt att göra, och då finns det ingen rimlig anledning till skillnaden eller missar jag något?

Det är uteslutande viktskillnaden och fyrtaktsmotorns större gyrokarafter som gör det.

32 var det faktiskt, en V4 är hysteriskt törstig. Bara en "vanlig" 250 kan slurpa i sig närmare två liter milen och en 125:a en liter....
Åh f-n, då måste följdfrågan bli hur de lyckas bygga så kompakta cyklar med "snygga" tankar när t.ex. en 1098 för nöja sig med halva volymen, knappt 16 liter?

2835173 Hänger inte med i resonemanget att 990´orna är långsammare i kurvorna än 2-taktarna.
Vikten för MotoGPhojarna är väl nu 148 kg eftersom alla köra fyrcylindrigt. I 500cc var det 135 kg som mest, ett tag var de nere på 115 kg.
Ytterligare en aspekt är motorns rörliga delar som påverkar chassiet och där har en 4T motor mycket tyngre massa som påverkar gyrokrafterna och ur fort hojen kan köra i kurvorna.

Åh f-n, då måste följdfrågan bli hur de lyckas bygga så kompakta cyklar med "snygga" tankar när t.ex. en 1098 för nöja sig med halva volymen, knappt 16 liter?

Motorn är ju ganska liten jämfört med en 990cc fyrtaktare.

. I 500cc var det 135 kg som mest, ett tag var de nere på 115 kg.

131 kilo som mest, för att få plats med en onboardkamera vid vägning...eller du menar förhistorisk tid?

Last edited:
2835199 Motorn är ju ganska liten jämfört med en 990cc fyrtaktare.

131 kilo som mest, för att få plats med en onboardkamera vid vägning...eller du menar förhistorisk tid?
131 kg var det ja.
I princip ingen av fyrtaktarna kommer ner till sin minimivikt numer, de ligger väl ofta 2-3 kg över.

De fick väga mindre, 105 kilo tror jag. 115 var trecylindriga hojar.

Honda NSR V2 ska enligt uppgift väga 109 kilo. Fan vad jag vill ha en sån för övrigt.

Det är bara att inteckna allt du äger och shoppa....

Jag kan jobba som meck helt gratis....

Den länken är borta, den jag hade hemma funkade inte senast jag kollade i varje fall. Var från Assen.

Underdelen på de flesta tankar är ju inte platt utan konkav (buktar inåt) för att ge plats åt motor/luftburk etc. En tvåtaktsmotor är mycket mindre varför man kan låta tankens undersida vara platt (som på min Honda RS 250) eller t.o.m. konvex.

Den länken är borta, den jag hade hemma funkade inte senast jag kollade i varje fall. Var från Assen.
Hittade den direkt. Lägg märke till musikvalet som verkligen ger rätt associationer.

http://www.youtube.com/watch?v=kNBtI5dPNu8

:yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty

Last edited:
Tvåtaktsmaffian frossar i dagdrömmar :D

Och vi är sååå stolta över det.

Dagens tvåtaktstips:
Som substitut kan man tillsätta en skvätt A747 i bensinen även på en fyrtaktare bara för att få den fantastiska lukten (och smörja trottlarna)....

2004-2006
Toppfarter ligger kvar på ungefär samma nivå, toppeffekter runt 240 hästar. Inga 500 kvar i matchen. 2006 är snabbaste racetid på Phillip Island bara 1.5 sek från snabbaste 500 tid från 2002. På effektbanan Mugello är det tre sekunder.
Å andra sidan var väl förhållandena under racet på PI förra året nästan så långt från optimala dom kan bli.Det gick snabbare 2005 och med bra väder finns det ju anledning att tro att varvrekordet rykt även 2006.Det gick nästan en minut fortare över racedistans 2005 jämfört med 2002.

All utveckling har ju inte skett på motorsidan utan däcken är väldigt mycket bättre liksom chassien. De nya erfarenheterna å¨dessa områdena parat med elektroniken skulle ju göra 500cc tvåtaktare snabbare än de som körde 2002. Hur mycket är svårt att säga men bara däckens utveckling gör säkert en sekund per varv.

Helt rätt Gustav. Ett (1) enda inlägg om däckens påverkan och utveckling! :) Självklart kan vi inte jämnföra en 2007 800cc med en 2002 500cc rakt av.

Vad jag kan se är det följande som gör en snabb hoj (i grova drag):

• chassie
  • motor/effekt/effektregister
  • elektronik (TC)
  • vikt
  • däck/fäste

Om vi nu jämnför en 2007 MotoGP 800 cc med en hypotetisk 2007 2t 500cc så ser jag två skillnader.
1) effektregister
2) vikt

Det sista är jag något osäker på, en 800cc väger väl ~150kg (Hondan väger väl t.o.m. mindre eg.) och en 500cc vägde.. ~135kg?

Men om man alltså förutsätter att elektroniken skulle kunna göras lika "snäll" på båda hojarna och att chassit skulle kunna anpassas "lika bra" samt att optimala däck väljs ut för båda hojtyperna så borde effektregister och vikten vara det som skiljer de två typerna.

Intuitivt gissar jag på att 500:an skulle vara snabbare idag om ketchupeffekten hade kunnat reglerats på ett bra sätt. Men i det stora hela tror jag inte att skillnaden skulle varit enorm.

Någon som vet om TC använts på någon 500cc?

Å andra sidan var väl förhållandena under racet på PI förra året nästan så långt från optimala dom kan bli.Det gick snabbare 2005 och med bra väder finns det ju anledning att tro att varvrekordet rykt även 2006.Det gick nästan en minut fortare över racedistans 2005 jämfört med 2002.

Visst, man ska alltid ta jämförelser från år till år med en nypa salt. Bästa racetider på PI 2004-2005-2006 var 1.31.1-1.30.3-1.30.9, 2002 var den 1.32.2, hur förhållandena är där skiljer ju kraftigt, det blåser mycket på den ön.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...