50 000kr, 17.5 år och MC-kåt..

Cuddle

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2004
Hoj
Snart en 125a.
Det är så att till sommaren har jag ca 50 kackerilaxar att lägga på nåt skoj, jag tänkte mig en MC.

Jag har inte haft någon mc ennu men vad är bra att börja med, tänkte då ta mellankortet direkt (25kw), funderar på någon gaträser typ r6 men det kanske blir lite dyrt.

Men vad går en fin hoj på tillsammans med en bra, säker och komplett skyddsutrustning? (räknar nu inte med service eller försäkring)

Några exempel? :)

Välkommen till racingforumet..
Men när du ändå är här. Skit i körkortet, köp en aprilia 125'a och börja tävla istället ;)

oFFkeFF skrev:
Men när du ändå är här. Skit i körkortet, köp en aprilia 125'a och börja tävla istället ;)

Jo, tänkt i dom banorna också.. men då det vore gött att ha något att köra på när man ska till polarna istället för att låna mor o fars bil.

Vad kostar a-körkort på ett unjäfär om man tänker att man övningskör halva säsongen privat och kanske bara tar en körlektion?

Cuddle skrev:
Det är så att till sommaren har jag ca 50 kackerilaxar att lägga på nåt skoj, jag tänkte mig en MC.

Jag har inte haft någon mc ennu men vad är bra att börja med, tänkte då ta mellankortet direkt (25kw), funderar på någon gaträser typ r6 men det kanske blir lite dyrt.

Men vad går en fin hoj på tillsammans med en bra, säker och komplett skyddsutrustning? (räknar nu inte med service eller försäkring)

Några exempel? :)
Bara kortet lär kosta dig många sköna slantar, för som jag uppfattar det har du inte haft något tvåhjuligt innan, och att lära sig kontrolera en hoj tar några kostsamma lektioner. Du får räkna med med allt från 5-10k beroende på skicklighet.

Kanske inte så bra att börja med en prestandamaskin om du inte kört något innan? Dessutom lär försäkringen kosta dig skjortan, både dels pga din ålder och en av Sveriges största städer.

Exempel:
CBR 600 -93 runt 34-35k
Skyddsutrustning beroende på vad du väljer 10k

Lycka till med kortet :)

oFFkeFF skrev:
det är ett alternativ.. men kanske inte tävla på en gång va?..
aja... även om du har råd med en r6 så kanske du inte har råd med försäkringen då den kan vara väldigt hög.. de skulle gå på 18864kr på migsjälv på min 250.. så du ska nog tänka efter innan du köper hoj.

Cuddle skrev:
Jo, tänkt i dom banorna också.. men då det vore gött att ha något att köra på när man ska till polarna istället för att låna mor o fars bil.

Vad kostar a-körkort på ett unjäfär om man tänker att man övningskör halva säsongen privat och kanske bara tar en körlektion?
Nu ska vi se

Teori: 200kr
Lämp: 180kr
Uppkörning: 800kr
Hyrning av hoj (?): 500kr
Körlektion @ 40min (här i Lkpg): 480kr

oFFkeFF skrev:

Precis det svaret han ville ha tror jag ;)
Alternativet vore en 250SP för 30 kaker och ett släp till föräldrarnas bil. Sen lite utrustning + licens på det så är vi nog uppe i 50K.
Sege, BB, Mattias, Anja och jP välkomnar nog motståndet.

Kom igen va? För 50 lök måste han ju kunna fixa deta. Mc-kort ca 7' eftersom han inte har B-kk än. Sedan 8' för skyddskläder. Kvar har han 35'. Om han då köper en FZR 600 -92 för 25 000 kr. Då har han 10 kvar till däck och försäkring. Gött :banana

Alltså med risk för å va tjatig...

Köp en motard.

Fördelar:
Billig
Rolig
Kostar inte lika mycket som hojjen å lägga, för det kommer du göra.
Går bättre hitta banor att åka på.
Går åka ute i skogen tills man har körkortet.

Nog för att en 250SP är både rolig och billig men hur mycket får man åka? Om man bor här är det väldigt lite iaf...

Så fort vi diskuterar pissiga gathojar, körkortstagning etc, så hör det inte hemma i den här forumsdelen..

Last edited:
Spara inte in på utrustningen bara för att köpa en dyrare hoj? När jag skaffade tung hoj så körde jag en sesång i bara skinpaj och när jag sen bytte sen min gamla gpz750 mod en trimmad gsx1100r så vart det inga stålar över till skydd. Då tyckte min farsa att det var nog och pröjasade min utrustning och tur va väl det för några månder senare låg jag på sjukan och hojen var skrot. :D

Känns som om du valt att skriva i fel forum då detta är racingforumet. MC-relaterade diskussioner hade varit bättre. Men men. En Honda cbr 600F borde du kunna hitta en ganska billig någonstans kring 30-50 papp. Sen finns det ju billiga allväderställ (3000:-), moppeplasthjälmar (800:-) och handskar och skor kan du ju ha vad som helst till. Billigt men absolut inte att rekommendera! Skinnställ går att få tag på för mellan 6-15000 och sen är det en "riktig" hjälm för en ca 3-4 tusen som gäller, stövlar kostar minst 2500. Handskar får du räkna med en 1000-2000 pix på.
Summan av kardemumman är alltså: Välkommen hit, köp en billig första hoj och satsa på utrustningen... spara mer pengar två säsonger och byt upp dig till en fetare hoj typ ostrypt r6:a eller varför inte en r1:a :D :tummenupp

Lycka till med KK!!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...