5 svåra Eng. Adjektiv

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Sitter här med Eng. B distans kurs. Ska skriva om en resa jag gjort fast mer beskrivande av känslor. Behöver ändå 5 adjektiv jag inte kunde innan. Är det nån som är bra på sånt? att leta adjektiv i en ordbok tar hela dagen.

Gärna ord som beskriver tex, natur m.m. då jag skriver om mitt surfande i sydney. Men även andra som kan passa in. Försöker sen bilda en mening av ett ord jag kan använda mig av....

:tummenupp

morecore skrev:
Sitter här med Eng. B distans kurs. Är det nån som är bra på sånt? att leta adjektiv i en ordbok tar hela dagen.
Gärna ord som beskriver tex, natur m.m. då jag skriver om mitt surfande i sydney. Men även andra som kan passa in. Försöker sen bilda en mening av ett ord jag kan använda mig av....

Arå! Overwhelming t ex. ett mkt bra adjektiv!

morecore skrev:
invigorate är iaf ett verb. stärka, liva upp.
nvigorating: stärkande.... :va
Ah, ok, Det där med ordklasser osv etc har aldrig varit min starka sida. :)

morecore skrev:
Sitter här med Eng. B distans kurs. Ska skriva om en resa jag gjort fast mer beskrivande av känslor. Behöver ändå 5 adjektiv jag inte kunde innan. Är det nån som är bra på sånt? att leta adjektiv i en ordbok tar hela dagen.

Här är några adjektiv att leka med...om inte min svenska rostat ihop så mycket att jag inte vet vad adjektiv är för något :hihi

- picturesque
- meandering
- lush
- vast
- lugubrious

tack! kom på att jag hört detta i en låt, men aldrig fattat vad de varit riktigt....
Overwhelming = överväldigande

Fan ni är så grymma! Har ni fler så tveka inte, håller på att försöka få in några i texten...

har ni nått man kan säga att man är som människa efter en dag surfande, tex slutkörd, glad, överraskad på ett bra sätt m.m.

Jaded: övermätt på nöjen el. framgångar, likgiltig och ointresserad.

"i believed that this feeling wasnt something i would feel jaded (about?)"
eller hur fan lägger man in jaded?

After 3 hours surfing in paradise, we were now jaded
??

Last edited:
"Jaded" är inget man känner utan något man blir, alltså "you get jaded". Så här skulle jag använt det: "I believed that this feeling never could get me jaded". Jag kan ha fel, även om det är högst osannolikt. :hihi

Astonishing
Magnificent
Breathtaking

Betyder väl ungefär samma sak...

BBC:s Jeremy Clarkson är en höjdare på superlativ och udda liknelser. Ladda hem några avsnitt av "Top Gear" och förena nytta med nöje! :tummenupp

Lycka till!

morecore skrev:
har ni nått man kan säga att man är som människa efter en dag surfande, tex slutkörd, glad, överraskad på ett bra sätt m.m.

- exhausted
- exhilirated (ung. exalterad/upphetsad...kanske bäst inför surfningen men du kan ju känt så även efter att du surfat klart)
- wet
- tanned
- sun burned
- sore (som i träningsvärk, trött i kroppen).

morecore skrev:
Jaded: övermätt på nöjen el. framgångar, likgiltig och ointresserad.

"i believed that this feeling wasnt something i would feel jaded (about?)"
eller hur fan lägger man in jaded?

After 3 hours surfing in paradise, we were now jaded
??

Jaded skulle jag nog använda efter en veckas surfande, eller en månad. Efter tre timmar är man bara "bored" eller "had enough for now" skulle jag tro. Jaded är, enligt min uppfattning, ett ganska starkt uttryck för att man inte bryr sig längre, eller är "blasé" som översättningen också säger.

Ett exempel på en "jaded" fotomodell är en sådan som säger "I won't get out of bed for less than $5000". Modellen tycker alltså inte att modellandet i sig är så roligt längre. Skall det bli något modellande av måste det till ordentligt med kosing, annars ids han/hon inte bry sig.

"After a month in surfers paradise I was beginning to feel jaded about the whole surf thing. I decided it was time to take my weary body back home to the snow covered alp tops and strap on my skiis before my love for the surf evaporated completely."

Ungefär så? :)

/SSB

SSB skrev:
"After a month in surfers paradise I was beginning to feel jaded about the whole surf thing. I decided it was time to take my weary body back home to the snow covered alp tops and strap on my skiis before my love for the surf evaporated completely."

Ungefär så? :)

/SSB

hehe fast tvärtom! efter 5år som surfare ville jag ju inte sluta :)
typ som ovan sa: "I believed that this feeling never could get me jaded"

Har du bott i england eller ??

Kolla på ett par avsnitt av "Crocodile hunter" så får du adjektiv så det räcker och blir över. :D

sen när du ska poängtera något viktigt skriv "it's imperative" det gillar engelskalärare :)

Luxurious = Lyxigt

Kanske lite svårt att få in i ett surfarsammanhang.
Men fi satan så ballt det är att säga det. Man liksom glider på x:et och s:et så det blir som värsta surrandet. Typ.

Visst är jag bra på att förklara:)

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...