5-pappsrejs IGEN :-) 21/4 F5-Ljungbyhed

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
CBR600
Den 21 April 2007 så kör vi ett uthållighets-biltest
med inreggade bilar som är inköpta för max 5000kronor.

Biltestet körs i 5 timmar på F5 (Ljungbyhed i nv-skåne).

Anmälan till: fredrik@slc.se

Regler:

Bilen får kosta max 5.000:- och du förbinder dig att
sälja bilen för det beloppet om någon lägger ett bud.

Inga jeepar.

Bilen skall vara inreggad och får max ha haft körförbud
under ett år.

Reghandlingar av senaste modell skall medtagas.

Bilen skall vara i "standardskick".
(Inredning får tas ur för viktminskning)

Avgassystem skall finnas och funka.
(läckage är dock oki i viss mån)

Endast dubbfria däck. Annars fritt

Bilbälte skall finnas, fungera & användas.

Racestol & ratt, 4-p bälte får monteras & behållas efter testet,
om orginal medtages & monteras innan ev försäljning.

18års gräns men inget körkort krävs.

Flest varv vinner.
(varvräkning sker med transponder)

Observera att arrangören har rätten att plocka farliga
förare/team av banan med direkt verkan & ingen
återbetalning av startavgiften.

Testavgift 2.000 per bil, inkluderat transponderlån
till varvräkningen. 100kr i transponderhållareavgift.

mer info och alla frågor ställs i tråden.

SÅ kom igen nu - bilda några team & ha kul -
NÅGON måste ju nappa tycker jag.

Perstorps Bilskrot har specialöppet för eventuella
NÖDGREJJER till rasade bilar, samt att de står redo
att ta emot alla de bilarna som ingen vill ha efteråt,
de ger er 500-1000kr/bil direkt på plats.

(vissa lär få transportera bilarna till skroten 10 km bort,
efter tävlingen då bilskroten bara har "limited"
transportmöjligheter av några bilar på deras lastbil)

Har ni från början bestämt er för att skrota bilen efteråt
- (om ni inte får ett bud på den) så måste ni GARANTERA
att den inte har en skatteskuld m.m)

MVH/
.......Kristian

Kommer det ett TEAM SPORTHOJ eller ?

Det där verkar ju rätt kul. Finns det något reportage någonstans från förra gången, eller film kanske?

Hur får man reda på den sammanlagda tiden som ett fordon haft körförbud ?

Hur mycket är vinstsumman :va

www.vv.se knappa in regnummret bara :D

Vinstsumman ?

Detta är ett TEST för att ha kul, man får en liten pokal :tummenupp

Det där verkar ju rätt kul. Finns det något reportage någonstans från förra gången, eller film kanske?

http://www.zoomphoto.se/motorsport

http://www.anmotorfoto.se/

http://www.zoomphoto.se/download/20070224_5-papp.WMV

http://picasaweb.google.se/miataninja/5PappCup

en rapport av Andreas Vindal:
I lördags klädde jag på mig den blå superhjältekostymen och lekte racerförare på Ljungbyheds flygplats tillsammans med ca 200 andra killar. Evenemanget kallades för "5-papp-cup" och är alltså en ganska ny racingform som går ut på att bilarna får kosta max 5000 kronor och sedan körs i fem timmar på en bana.

Mitt team bestod av fem personer, alla ägare av vars en Mazda Miata (MX-5) - och teamet fick heta "Team MX-5orna". Vi körde naturligtvis en Mazda (egentligen en maskerad Volvo 460) som hade tömts på all inredning, utrustats med racingstol och 6-punktsbälte, fått våra namn på dörrarna och bar den japanska flaggan som dekor på dörrar och motorhuv.

Dagen började med ett beslut som senare skulle visa sig vara ödesdigert för resultatet - vi lämnade de dubbfria däcken på bilen istället för att byta till dubbdäcken innan vi körde till banan!

Väl framme mötte vi ett stort startfält med blandade bilar, en del människor som vi redan kände och en del som vi inte kände. Vi satte upp vårt tält och vår grill och förberedde bilen och oss själva innan starten gick klockan elva.

Vi startade från ca 16 plats och det var ett sant nöje att stå på åskådarplats och se vår bil sprinta förbi alla de andra bilarna på rakorna under de första passen - vi lyckades köra upp oss till en elfteplacering efter bra körningar av våra två första, erfarna, förare. Jag körde sist av oss fem och lyckades under mitt första körpass först ta mig förbi ytterligare några bilar innan det blev såpass halt att jag lyckades sätta bilen i en snödriva i chikanen efter depåinfarten och fick dras loss med arrangörernas Jeep.. Ajajaj. Vi förlorade ungefär fem placeringar och jag fick utstå lite gliringar efter passet, men bilen klarade sig utan skador och i slutet av racet hade vi gjort misstag nästan allihopa. Bilen höll och vi körde vidare, vi fick ett par törnar här och där och blev av med bak- och framstötfångare samt framblinkers och fick några bucklor på dörrarna, men ingenting allvarligt. Efter ca tre timmar beslutade vi oss att byta däck till dubbdäck fram och det gjorde enorm skillnad på fästet, nu kunde man faktiskt KÖRA bilen genom kurvorna utan att glida utan kontroll

Inte långt efter däcksbytet blev vi påkörda av en BMW som lyckades justera cambervinkeln på vänster framhjul, till allas förvåning gick ingenting sönder och hjulinställningen hade otroligt nog positiv effekt! Förutom att hjulet stod lite snett gick bilen klockrent, och efter sista förarbytet körde jag så "hem" bilen i mål. Den gick bättre än någonsin förr efter lättningen (stötfångarna osv), fästet var mycket bättre efter däcksbytet och hjulinställningen, och dessutom hittade jag optimala men inte alltid självklara spårval på många ställen. Det var riktigt roligt att krafsa sig förbi bil efter bil, inkl värsta konkurrenten - team Family Four-s Mazda 323-a - som iofs låg många varv före oss men helt saknade fäste på slutet. När vi kom i mål hade jag kört om mer än tio bilar och lyckats köra upp oss från 18 till 14 plats! (många av dem som jag körde om låg inte på samma varv).

På första plats kom ett team från Södervidinge med mycket runtinerade förare - bl.a en Formel 3-förare - med en liten vit Honda Civic, och på andra plats kom ett lag som körde en fyrhjulsdriven Audi Quattro - ett klockrent val med tanke på underlaget. Vårt team är i stort sett nöjda med insatsen - bilen höll och vi slutförde tävlingen - men en placering bland de 10 bästa hade varit pricken över i-et. De allra flesta lagen körde mycket snällt och disciplinerat, det var inte mycket plåtkontakt och inga allvarliga olyckor och allmänt en mycket god stämning under hela dagen trots vädret som växlade mellan underkylt småspiksregn och kall snålblåst.

Naturligtvis kördes vår bil hem efter racet, det ingick ju i konceptet ("Roadsport", som är den klass som man tävlar i med Mazda Miata i Sverige, innebär att man kör bilen till och från banan) att hålla bilen rullande och så hel som möjligt, och det lyckades vi bra med. Det är däremot osäkert om den kommer att användas igen eller om den får gå den stora nyasfalterade bilhimlen, men den tjänade oss väl och fungerade 100% problemfritt under hela racet. Vi får se vad det blir nästa gång, för en nästa gång blir det!

http://www.youtube.com/watch?v=noemfVtdhWM

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!