5 Papp Cupen skrotbils race 7 Feb Ticksta

Tja, en bur är ju inte precis gratis, det gör det ju snabbt till ett "projekt" att vara med?

läs info så ni förstår reglerna innan ni skenar iväg! 5 papp + på Mantorp är en helt annan tävling. 5 Papp cup reglerna står nere under just 5 papp cup ladda hem pdf filen där står allt obs ej burbåge krav! 5 Papp cup Ticksta dvs en standard bil max 5 tusen kronor enkelt!

När jag läste om 5-pappcupen senast stod det i reglerna att man INTE ska ha bur för att bilen ska upplevas av föraren som lite mindre stridsvagn = inte lika krockbenägen. Det är alltså borttaget nu?
Synd, för oss som ville komma och testa en utan alltför mkt mek innan :(

AHA "5 papp +" är något annat än "5 papp" !?
Reglerna till denna tävling är alltså lika fina och bra som jag först trodde :yoparty :D :tummenupp
Länken var inte direkt jättelättläst och snäll Glenn...

HÄR är reglerna för "5 papp", rätta mig om det är fel Glenn.

Last edited:
CITAT:: Arrangören förbehåller sig rätten att neka envar rätten att delta på vilka grunder arrangören än väljer.

Hehe hårda bud

Näer men nu när jag läst allt så var det ju inte särskilt mycket regler ändå.

Jag har ju gjort sånthär fast i lite oorganiserad form och det är SJUKT så fort bilarna pajar. Eller kränger av däcken iaf:)

Det är ju väldigt intressant faktiskt, att man inte behöver racestol/bur osv

Startavgift 5000,- vad kostar engångslicens?

Engångs licens har jag för mig 150:- tack för länken som snickare är man inte så händig på det digitala!:)

EDIT:

Hittade rätt regler.. Tur att man läser.. Reglerna som gäller ligger tydligen här: http://www.slc.se/5papp/5papp_tips&regler.pdf

Bilen skall vara registrerad med gällande nummerskylt och vara i sådant skick att en besiktning är möjlig, dock får körförbud förekomma. Bilen får lättas av onödiga detaljer såsom inredning under förutsättning att inga vassa kanter kommer i dagen och kan skada förare och medtävlande. Bilen skall vara takförsedd. Efter testet SKALL bilen vara till salu för 5000 till spekulanter och om flera budgivare finns så sker det en lottdragning för att utse vinnaren. Racing/Rally-stol & ratt får monteras och urmonteras innan eventuell försäljning om original medtages.

Bur får förekomma men rekommenderas absolut inte, då körningen SKALL vara hänsynsfull och farten måttlig. Buren får absolut inte försämra säkerheten.
Varvräkning sker med transponder-system av AMB-typ, transpondern lånas mot en deposition av körkort och 500:- som återfås vid återlämnande inom 30minuter från avslutat test. Ej återlämnad eller förstörd transponder debiteras med 3.000:- + moms.

Bälte SKALL alltid vara fastspänt på föraren.
Föraren skall ha heltäckande klädsel inklusive handskar och hjälm av MC eller bilsport-standard. Däck skall vara av standard typ utan dubb, reservhjul rekommenderas då det händer att det blir punktering. Vid halka så sandas banan. Dubbdäck kan tillåtas om väderlaget kräver det, men kolla alltid med 5papp organisationen innan….. S.k Rallydäck eller regummeringar som ser ut som rallydäck är INTE tillåtna pga slitaget på banan det medför.

Extern vindrute-spolning får monteras med spolmunstycke i ovankant vindruta och spoldunk inne i bilen under förutsättning att spoldunken monteras fast och på ett säkert sätt inne i bilen.

Bilen måste hålla normal ljudnivå, vid eventuellt hög ljudnivå måste avgassystemet lagas och/eller andra åtgärder tas för att säkerställa normal ljudnivå.

Obs, Hundar är inte tillåtna att ta med sig in på området…..

Eventuella trailers skall parkeras på anvisad plats, det är endast tillåtet med en service-bil per team då depåområdet är begränsat.
Vid ojustheter har varje team rätt att dela ut 2 st röda kort som bestraffning till andra team enligt eget tyckande, för info om hur se

Last edited:
Känns dyrt och väldigt komplicerat jämfört med Mantorps racet..

Här skall man som jag fattar det:
köpa och montera bur
köpa och montera FIA Stol
köpa och montera FIA Bränslecell
lösa licenser
köpa en 9kg´s pulversläckare
Betala 5000kr i anmälningsavgift

PLUS att man ev. bli utesluten på osäkra grunder.. Man får köra 5 istället för 24 timmar jämfört med mantorp tävlingen och dessutom är det dyrare än mantorp!

Enda fördelen jag hittar är att man ev. kan köra med dubbdäck och att det är närmare Stockholm.

Eller missförstog jag?
Varför inte uppdatera hemsidan med rätt reglemente i så fall.

Som det står tidigare i tråden gäller det bara Mantorp. Fick ju leta en del men läs lite till så hittar du något helt annat...

Finns ju en direktlänk 3 inlägg upp....

Hehe, kul att raceforumet på sporthoj har blivit den senaste jaktmarken för de som söker deltagare till skrotbilsrace. Passar luspanka men körkåta RR-förare som handen i handsken :)

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing