5 mil sen var jag övertygad!

aci skrev:
Ja vad är det som är så svårt att förstå med det?
Sen är den nya hojen bättre på att både bromsa och svänga.

Det är just det, det är HOJEN som är bättre på det i vissa givna lägen, inte föraren.
Ett tjälskott med en gsx750(icke R), med sin gaffelvinkel smiter över den som om du körde på ett gruskorn, medan en r-hoj kan ge dig värsta tankslappern.
En panikbroms där man råkar låsa frambromsen, får du längre tid på dig att släppa frambromsen för att hämta hem framhjulet, brantare vinkel ökar risken för en lowsider istället..
Högt arsle bak på cykeln gör att du kanske kan svänga in i svängen snabbare, men på bekostnad av grepp bak, highsider..
Sänker man hojen fram, flyttar man fram vikten, och man har ju sett folk med "bra" bromsar som slagit över framåt vid panikbromsningar.. etc..

Det är de sakerna många missar, olika chassimått ger olika uppförande. Och Snabbt svängande är inte alltid att föredra för någon som inte kört särskilt mycket.
 
Sen är det ju lite billigare med en backspegel och blinkersglas till en Suz 400 än kåpor till en literhoj... ...fast det är klart, det tar man ju på försäkringen, så...

Köp ngt roligt, men också billigt. Trillar man, eller tappar den, så är det inte hela världen. Njut mer av att använda hojen än att ha det "värsta" framför korvmojen.

Visst, man kan klara sig undan incidenter oavsett hoj. Man kan köra med insidan av huvudet blablabla, men problemet är ju att alla (vågar man skriva flertalet?) inte gör det. Och det syns ju som sagt i statistiken.

Btw, min första tunga hoj är min 500:a och den är ändå rätt kul att köra trots 50 hk mindre än värstingarna idag. Finns mer som spelar in än slagvolym/effekt. Synd att inte fler inser det.

/J
 
Last edited:
Har fortfarande kvar min förstahoj. Går alldeles utmärkt att köra in sig på en gammelblejd. Skulle dessutom inte gråta blod om jag skulle råka lägga den då den är rätt gammal och inte värd jättemycket.
Funtade också på en liten hoj i början, typ 400-500 cc, men några polare sa att man tröttnar snabbt. Har inte ångrat 1 sekund att jag lyssnade på dem, enda valet jag sen hade var om jag skulle börja med en 600 (cbr600/zx6r/gsxr/r6) eller 900/1000 (cbr900/zx9r/gsxr/r1). Av en slump såg jag blejden på blocket så jag slog till.
 
nu börjar ju det här spåra ur lite......självklart anser jag inte att jag är en mästare på hojj, å att jag skulle behärska en R1:a.......men det jag menade med inlägget var det att det kanske är lättare att få lite rutin på en lite starkare hojj (typ 600-750) för att man då kan koncentrera sig mer på åkningen än växelval. är det inte bra att kunna hantera sin hojj i 100km/h?? för den hastigheten är "beyond the limits" för min 400.....nästan...
 
oFFkeFF skrev:
I jämförelsen med en viss IoM-tråd, så säger jag ju inte att folk får eller att man bör förbjuda någon att köpa vad de vill.
Var inte många som pratade om förbud i den tråden men få ville fatta det, tyvärr.

oFFkeFF skrev:
Däremot avråder jag folk som är nya till hojvärlden att börja "mjukt", för det är rätt kul att "klättra" uppåt, för när man redan börjat med det värsta, finns det ju inte så mycket mer att tillgå, förutom att man då kanske köper det nya "värsta" varje år. Det tråkiga då är ju att det inte skiljer direkt ziljoner mellan en k4 och en k5'a.
De som kört K1-K4 säger att det skiljer en hel del mot K5:an så visst kan man ha glädje av att köpa det senaste.

Vad jag tycker att du och många andra missar är att hojar för många är snabba och tuffa.
En R1:a är snabbare och tuffare än en Hornet 600 eller liknande i de flestas ögon.

Vet man med sig att man kan köra kontrollerat och ha respekt för hojen så är det inga problem att börja med det värsta som finns.

Sen att det finns ett gäng puckon som saknar självinsikt och smashar sina hojar på löpande band är inte mycket att göra åt.
 
HanneZ skrev:
Du började ju med en "liten hoj". 106 hästar o 228 kg torrvikt...


Nej, det gjorde jag inte...och det är jag rätt glad för.
Jag började med en hoj som är lättkörd och stark men kanske inte så snabb. Dessutom blåser det så in i h-e när man kör lite fort så man håller sig i skinnet med automatik.
Tycker sandstream förklarat rätt bra men jag kan förtydliga lite för folk som kanske inte fattat att killen kanske vill byta sin 400:a mot något roligare: Om/när jag drar i diket med 1400:an så beror det inte på att hojen är för stor utan i så fall på mitt bristande omdöme, mao hade jag gjort det på en 600:a också.
 
Kapten Blåskägg skrev:
Tycker sandstream förklarat rätt bra men jag kan förtydliga lite för folk som kanske inte fattat att killen kanske vill byta sin 400:a mot något roligare: Om/när jag drar i diket med 1400:an så beror det inte på att hojen är för stor utan i så fall på mitt bristande omdöme, mao hade jag gjort det på en 600:a också.
Precis :tummenupp

Jag höll själv på att köra av en gång när jag var färsk på en hyrd 600:a.
Hade 900:a (en Blade) funnits inne för uthyrning hade nog samma sak hänt.
 
Martin.T skrev:
nu börjar ju det här spåra ur lite......självklart anser jag inte att jag är en mästare på hojj, å att jag skulle behärska en R1:a.......men det jag menade med inlägget var det att det kanske är lättare att få lite rutin på en lite starkare hojj (typ 600-750) för att man då kan koncentrera sig mer på åkningen än växelval. är det inte bra att kunna hantera sin hojj i 100km/h?? för den hastigheten är "beyond the limits" för min 400.....nästan...


Nja, spårat ur har det väl inte gjort än....kan nog bli värre :hihi
Problemet är bara att folk har lite olika uppfattning vilken hoj vi nybörjare ska köra.
Kolla in 900 Hornet om du vill ha en lättkörd hoj med lite lagom mos.
 
jP skrev:
..och försäkringspremierna på sporthojar är så pass höga för att dom är så mycket bättre att både bromsa och svänga med att dom mer sällan är inblandade i olyckor än äldre brukshojar? :rolleyes:
Glöm inte att det är dom mest förlåtande hojarna om man råkar göra ett litet misstag med! :tomten
//Tobbe
 
Jag tror iallafall att jag personligen skulle köra mer idiotiskt med en 400cc än en stor 1000kubikare. Varför? Respekten för hojen helt enkelt. :corn
 
sandstream skrev:
Vet man med sig att man kan köra kontrollerat och ha respekt för hojen så är det inga problem att börja med det värsta som finns.

Sen att det finns ett gäng puckon som saknar självinsikt och smashar sina hojar på löpande band är inte mycket att göra åt.

Det "roliga" är ju att det finns massor av folk som kan intyga att de minsann köpte en 1000 RRRR när de var 18 och det har gått skitbra. De som det inte gick bra för kan tyvärr inte sitta här och skriva det. Jag har förlorat två vänner i MC-olyckor. Det är lätt att döma dem som "puckon som saknade självinsikt" men de sade samma sak som alla andra såklart, liksom jag trodde de att de "hade respekt för hojen", "körde med insidan" och alla andra tröttsamma floskler man kan komma på.
 
Chris Ash skrev:
Det "roliga" är ju att det finns massor av folk som kan intyga att de minsann köpte en 1000 RRRR när de var 18 och det har gått skitbra. De som det inte gick bra för kan tyvärr inte sitta här och skriva det. Jag har förlorat två vänner i MC-olyckor. Det är lätt att döma dem som "puckon som saknade självinsikt" men de sade samma sak som alla andra såklart, liksom jag trodde de att de "hade respekt för hojen", "körde med insidan" och alla andra tröttsamma floskler man kan komma på.

Bra sagt.
 
kanske så att du borde prova en twin, så slipper man varva som fan osv..
 
Chris Ash skrev:
Det "roliga" är ju att det finns massor av folk som kan intyga att de minsann köpte en 1000 RRRR när de var 18 och det har gått skitbra. De som det inte gick bra för kan tyvärr inte sitta här och skriva det. Jag har förlorat två vänner i MC-olyckor. Det är lätt att döma dem som "puckon som saknade självinsikt" men de sade samma sak som alla andra såklart, liksom jag trodde de att de "hade respekt för hojen", "körde med insidan" och alla andra tröttsamma floskler man kan komma på.
Det finns massor av folk som kör som puckon och vid många dödsolyckor saknar hojen betydelse, det går lika bra att köra av vägen med en 600:a som med en 1400:a.
Men du tror alltså att dina kompisar hade klart sig bättre på mindre och svagare hojar än dem de hade?

En av mina kompisar körde ihjäl sig på sin R750 och de andra i samma gäng körde literhojar så storleken saknar ibland betydelse.
 
sandstream skrev:
Det finns massor av folk som kör som puckon och vid många dödsolyckor saknar hojen betydelse, det går lika bra att köra av vägen med en 600:a som med en 1400:a.
Men du tror alltså att dina kompisar hade klart sig bättre på mindre och svagare hojar än dem de hade?

En av mina kompisar körde ihjäl sig på sin R750 och de andra i samma gäng körde literhojar så storleken saknar ibland betydelse.

Det är ju inte bara motorstorleken, men har man för vassa egenskaper i samband med en motor som kan kasta av den mest erfarna föraren så är det fortfarande inte särskilt vettigt som jag ser det. Jag skulle nog säga att blåskäggs 1400 är vettigare än en r1'a som första hoj, just för att den trots sin stora motor, har rätt lång hjulbas och inte alltför brant gaffelvinkel, samt ett modernt chassi. Visst är den fortfarande lite väl överdriven, men samtidigt inbjuder den inte riktigt till att flåköra i 250+ eftersom den saknar kåpor.
 
tobbeviking skrev:
Glöm inte att det är dom mest förlåtande hojarna om man råkar göra ett litet misstag med! :tomten
//Tobbe

Det är å andra sidan lättare att reda ut ett misstag på en hoj som är lite snällare än en hoj som biter tillbaka vid minsta provokation.


Vad gäller kubik och effekt så kan jag bara säga att jag är grymt nöjd med att ha en motard som första hoj. Vet minst ett tillfälle då jag åkt utför ett stup om jag haft en hoj som gått fortare (i och med att jag vid det aktuella tillfället då kört mycket fortare och inte kunna reda upp situationen). Nu börjar det väl bli dags för nåt effektstarkare men om alla fått börja med att köra motard tror jag att antalet mc-olyckor minskat dramatiskt.
 
HAHA... bra nybörjar hoj :tungan


...säger alla föräldrar o släktingar som helst ser dig på en moppe som inte går mer än 30 och näst intill riskfri :)

alla dagens 600:or e bra nybörjar hojar, vill du ha effekt får du varva för på låga varv händer inte mkt :tummenupp

Seså, sätt ut din båge på annons o börja med en R6:a, ZX6R eller liknande, äldre modeller typ Yamaha YZF600R Thundercat o liknande fungerar utmärkt att lära sig köra ordentligt med :tummenupp ...utan att det blir för tråkigt :)
 
Martin.T skrev:
äntligen kortet då vill man ju bara köra, när jag ska ut på första vändan kommer jag inte ens ur garaget, ingen gnista på 1 å 4:ans cyl. det visar sig att både cdi box å tändspole har gått åt h-vete. ett kalas på 2500:- (boxen gick att få lagad) surt....

men men mc`n lagad å jag ser fram emot en tur det blir en kort runda för att se att allt funkar. Efter 5 mil har jag tappat laddningen stator`n å regulator`n kastade in handuken. ytterligare en reparation på 2700:-

det värsta med mina första 5 mil var att jag nog aldrig kört en tråkigare hojj än min gsx400fws, å alla sa att det ÄR en bra nybörjar cykel... NEJ det är det inte, den e orkeslös å allmänt förslappad. (som jag lagt ut ca5000:- på) inom loppet av en vecka.

Var bara tvungen att få beklaga mig...men tog en sväng på en fireblade i veckan DET var en hojj... :hihi
Byt hoj ;)
 
Personligen tyckte jag att en 100-hästars 600 var perfekt som första hoj.
Tillräckligt med hästar för att dra utav helvete för någon som var van vid bilacceleration, tillräckligt lite kubik för att bara bli hysterisk om man verkligen villed det och varvade över 8000.
ZZR 600. Fin första hoj :tummenupp
Hade jag varit hänvisad till körskolehojen så hade jag aldrig blilvit hojåkare. Min gamla 240 gick ju bättre.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top