5 Månader efter olyckan

Kungen skrev:
2637786 Hej folkens nu har jag miklat ihop en hemsida med Blogg

kolla på

www.speedpix.se

släng gärna ett meddelande i gästboken när ni ramlar in där.

Snart är det Hjul folkens.
Din blogg ger oss en funderare på riskerna med denna inte helt ofarliga hobby, har själv gått omkull på bana ett par ggr men inget allvarligare än ett par revben och krossat självförtroende.

Bit ihop och kämpa nu Kungen, vi tänker på dig.

Följer din tråd och tänker på dig varje dag. Kan inte fatta hur du har orkat skriva i vår Norrköpingstråd när man läser om hur din egen situation ser ut, det får en definitivt att se på saker och ting ur ett annat persepktiv. Svåra situationer föder stora människor, helt klart :pannkyss

Fortsätt att kämpa nu bara! Vändpunkterna kommer att ramla in en efter en, dom är bara lite trögstartade så här års :tummenupp

Inser när jag läser detta hur fragil man är kanske därför man eg borde köpa en glidare och bli en posör:näsblod

Kungen skrev:
2637786 Hej folkens nu har jag miklat ihop en hemsida med Blogg

kolla på

www.speedpix.se

släng gärna ett meddelande i gästboken när ni ramlar in där.

Snart är det Hjul folkens.

Jag har läst igenom bloggen och suttit här och tänkt ett tag. Vet inte vad jag ska skriva mer än krya på dig... Det kan lätt bli jobbigt. det vi håller på med och din olycka visar ju att det inte är så ofarligt heller på bana som många gärna vill påvisa. Jag hoppas det är värt det.

Läste din blogg Torstein. Får säga att du kämpar otroligt bra. Jag har en pappa som gick omkull med sin motorcykel i mitten på 70-talet.

Han fick som du en förflyttad höft och höftkula som inte va så söt. Tror dock att hans skada va lite annorlunda.

Han fick 4 brott på bäckenbenet. Smulad höftkula och höftskål. Han har stålprotes istället för höftkula. Han har fortfarande väldigt ont i dag och får gå på alvedon och annat. Tycker så synd om honom men jag har aldrig hört honom klaga till oss i familjen eller säga någonting om den olyckan. Han har ett ärr som är runt 25cm långt. När han vart nyopererad så köpte han sig en ny bil. Tror det va en mercedes på denna tiden. Då va det en full kille som vart lite avundsjuk, gick och puttade / sparkade ner pappa på kryckorna så han knäckte gipset och knäckte sina ben + knät. Då blev skadorna ännu värre och nya operationer + sjukhussjuka. 8 månader till på sjukhus..

Hoppas du blir bättre, du genomlider ett helvete antar jag.

Min pappa Kjell är f.ö min hjälte.

MvH
Martin

Tjena Torstein! Känner igen din situation lite grann. Är en kille på 23 bast och för inte mindre än ett år sedan körde jag i diket med min gixer.

Var sista dagarna i oktober, den 28e, och det var ovanligt varmt för årstiden så jag bestämde mig för att ta en sista tur för säsongen. och en sista blev det.

Körde om två bildar precis innan ett krön, när jag kört om och kommit fram till krönet har jag ganska hög fart. När jag passerat krönet ser jag att det går en ganska skarp kurva till vänster. Plötsligt blir det som om man fick hjärn släpp och blir handlingsförlamad, man vet inte riktigt vad man skall göra. Går ju alldeles för fort för att jag skall klara den där kurvan. Beslutar (efter en evighet känns det som men det är nog snarare frågan om några minuter) att det enda rätta är att bromsa rakt fram i kurvan och dumpa hojen i diket. Greppar frambromsen och bromsar hårt samtidigt som jag närmar mig diket med hög fart. Bromsar in en hel del men inte tillräckligt för att få stopp, känner hur det börjar hugga i framdäcket. Sedan är det rakt ner i diket.

Är svårare nu med tiden att komma ihåg den där kännslan av overklighet "att det här händer inte" och sen blir det så skrämande verkligt, att det faktiskt händer, man får ryssningar i hela kroppen.

Hojen gör värsta stopien i diket, jag går över styret och svimmar (troligtviss av den slungande effekten som min kropp utsätts för i luften och som utdelar en hel del g krafter på knoppen)

Vaknar i diket av att jag omedvetet försöker ställa mig upp ungefär som om jag vaknat ur en dröm. Det går inte att ställa sig upp och det värker som fan i höften. Inget annat verkar var trasigt som tur är då kroppen i övrigt fungerar som vanligt. Puhhh!!! tänkte jag, bara höften som gått ur led. Ack så fel jag hade. Folk som sett olyckan stannar och ringer ambulansen, som kommer mycket fort. även om det känns som en evighet. morfin i mängder. Blir ganska snacke salig men inte dämpar det smärtan något vidare, att prata med ambulans personalen får mig dock att inte fokusera på smärtan så mycket.

Väl inne på akuten röntkar man och ser att en lite fliss är loss från höftleden. Så jag åker upp till magnetröntgen för att kollas och man beslutar att jag måste opereras. riktigt lättat blev jag, nu kunde jag äntligen bli sövd så man blev av med smärtan.

Vaknar på intensiven med ett säkert 35 cm långt sår över röven och ner längs sidan av låret, det är ihopklamrat med ett 60 tal klammor.
Smärtan är borta men så fort jag försöker röra det gör det ont som fan. Från intensiven bär det av till trauma och sen till ortoped avdelningen. Delar avdelning med en gubbe som fått höftleds protes. En kille i min egen ålder som försökt begå självmord med bilen. En gangster och kåkfarare som gormar och skriker om att han vill ha det eget rum. Sista snubben i rummet var skottskadad. En salig blandning kan man säga.

Efter någon dag kommer läkaren på besök. Inget allvarlig prognos tänkte jag.
Läkaren berättar.

"Du har råkat ut för en mycket ful höftleds fraktur, den kallas pipkinfraktur, och i ditt fall har din höftled gått i fyra bitar"
Jag: Ok, men läker inte det
Läkaren: Vi har skruvat ihop den, men höftledskulor läcker väldigt dåligt och kan dö av näringsbrist, och inte nog med det ser det extra mörkt ut i ditt fall då dom stora blodkärlen som förser höften med näring är bortslitna och vi vet inte om dom kan återbildas.
Jag: men i så fall kan ni väl bara sätta in en sån där titan led som man alltid hört så bra om.
Läkaren: Du är för ung för titan led (22 år), titanleden går sönder efter några år, så snabbt som efter 7 år på unga aktiva personer som rör sig mycket. Det kan bli väldig komplikationer att sätta in en ny och följden kan bli mycket större invaliditet än ditt bästa allternativ. Steloperera!

Jag klarade som tur var den akuta läckningprocessen och slapp steloperera. Men kan inom ett par år få göra det ändå då ledytan (brosket som täcker leden) blir utsliten eller smöldras sönder som du sa det.

Var hos läkaren nyligen och han trodde starkt på att det skulle behöva bli operation framöver då jag var så stel i leden, men jag är inte helt säker själv. Grejen är den att jag inte har några större problem att gå idagsläget, har en del stela muskler och sånt och en liten hälta, men i jumsken, eller bakom "bollarna", där höftleden sitter har jag ingen smärta över huvudtaget. En dag hade jag det men det var precis när jag började gå. När jag försöker jogga eller springa en längre bit kan det kännas som ett tryck eller lite smärta på sin höjd i jumsken.

Vill bara säga det att framtiden kan te sig ganska osäker när det gäller en sådan här skada, man får ta en dag i taget och inte tänka negativt. Det är en fördel att var äldre när man får en sådan här skada, du är ju 35 (står det i din profil) till skillnad mot mig som är 23. Det gynnar för en protesled eller surfacereplacement, istället för steloperation.

Man blir aldrig någon atlet igen, men vill det sig bra kommer man kunna göra det mesta som vanligt folk kan. Hoppas du kommer upp på hojen igen! jag gjorde det denna sommaren men det var bara vid två tillfällen, lånade polarens pärla, den egan fick lite allvarligare skador än jag för att mc-doktorn skulle kunna rädda den. Saknar den allt en hel del (gsxr 1000 k5) men jag ser väl den i hojhimlen en dag :D

avfartsgatan skrev:
2640500 Tjena Torstein! Känner igen din situation lite grann. Är en kille på 23 bast och för inte mindre än ett år sedan körde jag i diket med min gixer. :D

Hej
Tack för din långa text. det är precis samma sak som händt mig. kulan ur led och så vidare..

Det som retar gallfeber på mig nu är att vi måsta vänta med operationen till bäckenbenet har läkt så vi har ett bättre utgångsläge när operationen blir av.
det är ingen vårdkö på denna typen av operation i skåne iaf och läkaren sa att han kunde operara mig nästa vecka men de vill inte göra det eftersom den skadan måste läka mer innan..

och jag blir ju sämre och sämre för varje dag som går. just nu är jag hög som ett höghus, kliar overallt i hela kroppen på grund av morfinet.
Men Men snart är det Hjul och nyår. sen operation så vi hoppas inte det blir mkt värre än det är i dag så de får lägga in mig.

det är som ni alla säger.. keep fighting. och det gör vi.

vbg_snake skrev:
2640119 Läste din blogg Torstein. Får säga att du kämpar otroligt bra. Jag har en pappa som gick omkull med sin motorcykel i mitten på 70-talet.
Min pappa Kjell är f.ö min hjälte.

MvH
Martin

Hej Martin. inte kul att hör aom dig pappa. jag får säga att de har gått lite framåt på protes sidan och jag hoppas jag inte får lika ont som din pappa rästen av livet.
har hört om många som bytt höftkula för 15-20-30 år sedan som det inte alls är bra med nu.. samtidigt är det många som är opererar i dag som det fungerar jättebra spå vi får bara hålla tummarna.

/Torstein

imaster skrev:
2640059 Jag har läst igenom bloggen och suttit här och tänkt ett tag. Vet inte vad jag ska skriva mer än krya på dig... Det kan lätt bli jobbigt. det vi håller på med och din olycka visar ju att det inte är så ofarligt heller på bana som många gärna vill påvisa. Jag hoppas det är värt det.

Det var väl inte min tanke heller när jag körde till Falkenberg den 16/juni. att något sånthär skulle hända.
det är som ni skriver här att. det skall så lite till och sen sitter man i smeten.
förhoppningsvis så har jag lyckas rädda livet på en del personer genom mina 10-12 år som utbildare i mc körning och med de tankarna i bagaget så är det lätt värt det.
Jag lever. är för många av mina kompisar som inte gör det.
och jag är övertygat om det är någon där ute som gått min utbildning som lever på grund av det jag lärt honom eller henne.

Last edited:
Fy för den lede vilka olyckor en del råkar ut för.
Bra att ni orkar skriva om er strapatser. Det kan kanske få
någon gasglad att tänka efter, före:

Stort tack till alla

som varit inne på min hemsida och skrivit i gästboken samt bloggen.

Det värmer mer än nu tror kan jag säga. är underbart att läsa om hur man inte skall ge upp.
det är nära nu kan jag säga.

Tack än en gång.

www.speedpix.se

Skickade en liten hälsning i Din blogg, Kungen. Vill bara ropa
"-håll i, bra gjort!" samt önska lycka till, och...

ha de!

Yiaksss

Tjena

Fy helvete jag har läst din blogg.... ingen aning vad du gått igenom förän jag läst din blogg...

Bit ihop.... det vänder bara häng i ett tag till ska du få se...

Daniel Palmqvist

Ps.. lägg till mig på msn... skickar ett mess till dig

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka