5 Dagar netto?!

Ni blandar ihop saker saker & ting!

Faktureringsregler:

---------------------------------------------------------------------
Om inget annat överenskommits är en faktura förfallen till betalning vid anfordran.

Dvs. leverantören kan kräva betalning omgående, om 10 dagar, 7 dagar, 60 dagar eller vad han nu vill. En förfallen faktura kan skickas till inkasso, påminnelsebrev med påminnelseavgift kan skickas ut. Vad som gäller är att förseningsränta inte börjar räknas förrän efter dag 30 - om man inte avtalat om annat.

Observera dock att alla de större leverantörerna som tele, el mm redan i avtalet specificerat hur lång kredit de ger, att förseningsavgift och påminnelseavgift tas ut samt att förseningsränta tas ut från dag 1. Gentemot dessa företag har man inget att komma med. Vill man inte acceptera deras villkor får man inget avtal/vara.

Har fått lära mig samma sak på företagsekonomiutbildning. Vore tråkigt om dem lär ut fel. Vore kul om någon hittade lagtext.

Det ska vara 30 dagars betalningstid om inget annat avtalats.
Räntan får man inte räkna från tidigast 30 dagar.
Avgiften är satt till 50:- för försening om inget annat avtal skrivts på.
8% + referensräntan om inget annat sagt.

över 24% är ocker men om du skrivit på avtal för mer så kan det vara svårt att bryta.

Självklart har många firmor som försäkringsbolag med detta i avtalet du ingår och då gäller det som står i avtalet som du accepterat.

Många stora företag ignorerar vad som står och betalar en gång i månaden och tvingar sina leverantörer att acceptera 30dagar netto.

Lite från riksdagen som styrker 30 dagar
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=101&bet=2005/06:86

räntelagen (SFS 1975:635)

från den dag som infaller trettio dagar efter det att borgenären har avsänt en räkning eller på annat sätt framställt krav på betalning av ett bestämt belopp med angivande att underlåtenhet att betala medför skyldighet att utge ränta. Gäldenären är dock inte skyldig att betala ränta för tiden innan räkningen eller kravet har kommit honom till handa

Där står det iofs inte något om...

Har man accepterat flera räkningar tidigare med 10 dagar osv så har man gjort en "tyst" överenskommelse och måste sedan följa det oavsett om vad som sagts från början. Dock är det fler än en gång.

Som vanligt tycks det vara svårt att verkligen hitta rätt svar när det gäller lagar. Och dem är många gånger svåra att tyda

Om någon orkar...
http://www.notisum.se/rnp/sls/fakta/a9750635.htm

Märkligt, min revisor förklarade för mig vad som gällde men det kanske har ändrats sedan dess. Släng fram en lagtext så ger jag mig ifråga, tills dess så hävdar jag bestämt att det är 30 dagar som gäller om man inte har gått med på annat vid ordererkännande eller redan betalat in tidigare en gång.

Last edited:
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...