5:ans växel strular!?

#Jone#

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2003
Hoj
R1-99 och Wr426 Motard
Var ute och busade lite idag med motarden en WR426-02 och märker när jag lägger i 5:an att nåt inte stämmer, det känns som att växeln inte åker i ordentligt alt kopplingen slirar?? Men kopplingen känns det kanske inte det är som är problemet eftersom det inte är nåt konstigt på de andra fyra växlarna.
Någon som har någon idé vad som kan tänkas spöka? :va
Och om det i så fall är avancerat, är själv ingen kung när det gäller mekande :)

Har varit med om ett liknande fall,i mitt fall var det 3:an som inte
gick i.
kändes som det var helt tomt,gick inte komma längre,1-2:gick bra,men sen nada,,:va
Jag har jämt kört på motul-olja,men fick ett infall och testade okq8-sbk
oljan,det var då detta skumma inträffade,Fan..nu har lådan pajat,så i brist på ideer så bytte jag tillbaka till motul och bad till högre makter.
Vips så funkade allt som vanligt igen..inga problem alls,,fattar ingenting,,
Sen dess så har lådan funkat klockrent inget slir eller andra problem.
Det här hände för ca:3 år sen.
Så mitt tips...testa o byt olja,inte säkert att det hjälper i ditt fall,men vem vet kan ju så simpelt.:gnissla

Har varit med om ett liknande fall,i mitt fall var det 3:an som inte
gick i.
kändes som det var helt tomt,gick inte komma längre,1-2:gick bra,men sen nada,,:va
Jag har jämt kört på motul-olja,men fick ett infall och testade okq8-sbk
oljan,det var då detta skumma inträffade,Fan..nu har lådan pajat,så i brist på ideer så bytte jag tillbaka till motul och bad till högre makter.
Vips så funkade allt som vanligt igen..inga problem alls,,fattar ingenting,,
Sen dess så har lådan funkat klockrent inget slir eller andra problem.
Det här hände för ca:3 år sen.
Så mitt tips...testa o byt olja,inte säkert att det hjälper i ditt fall,men vem vet kan ju så simpelt.:gnissla
Aha, det är ju faktiskt precis den oljan jag har i nu iår, ska göra ett test att byta, vore ju trevligt om det inte vore värre :)
Kanske kan bero på låg oljenivå oxå eller? För det tror jag nämligen jag hade nu, han läcker ur sig lite olja efter ett tag när motorn kallnat, varifrån har jag inte konstaterat ännu, brukar fylla på en gång mellan varje byte istället.

Fan felet kvartstår även när jag bytt till annan olja :huvet Så fort ja petar i 5.an börjar den liksom slira, ordentligt. Kan det va kopplingsproblem eller sitter det i lådan?? Någon som har någon idé vart man börjar??

Fan felet kvartstår även när jag bytt till annan olja :huvet Så fort ja petar i 5.an börjar den liksom slira, ordentligt. Kan det va kopplingsproblem eller sitter det i lådan?? Någon som har någon idé vart man börjar??

kopplingsproblem på just 5ans växel låter ju mindre troligt.
Ja hade öppnat lådan och kikat... Om en gaffel e skev eller om det är något med dreven exempelvis.

Rasslar det inte när den slirar?

Kopplingen slirar lättare ju högre vxl du har i så visst är kopplingen ett tips speciellt om det "bara" slirar utan missljud. Låter det som typ en gammal automatlåda när du gasar så skulle jag nog titta på lamellerna/kopplingen först.

för all del blir det ju mer motstånd så att säga men vad händer om TS släpper upp kopplingen med lite ös på 4ans? slirar det onormalt mkt då?

JA i så fall kan man bara gratulera så du slipper riva lådan. Jag hoppas mc4ever att du har rätt...

Kopplingen slirar lättare ju högre vxl du har i så visst är kopplingen ett tips speciellt om det "bara" slirar utan missljud. Låter det som typ en gammal automatlåda när du gasar så skulle jag nog titta på lamellerna/kopplingen först.

Ska testa detta med 4:ans växel innan det blir nåt skruvande och hoppas på kopplingsproblemet :)

Jag hittade det här på webben, manual för WR 426. Att kopplingen börjat slira på 5an behöver inte fodra en kung på mekande för att fixa. På min Suzuki så kompenseras kopplingslitage genom att lossa en 10mm låsmutter på kopplingsmekanismen och vrida på en skruv i centrum av låsmuttern med skruvmejsel. Vrid moturs till skruven är går lätt, vrid sedan medurs tills skruven tar emot, vrid sedan tillbaka 1/4 varv, dra åt låsmuttern.
Här är länken till manual jag hittade
http://www.mediafire.com/?nfltrcazm1i
pdf filen fodrar ett password för att öppnas password är
freepdfmanual.com
Koll av webbsida
http://www.google.com/safebrowsing/diagnostic?site=www.freepdfmanual.com
http://www.google.com/safebrowsing/diagnostic?site=www.mediafire.com
verkar OK
Tyvärr hittade jag ingen Haynes manual på
http://www.motorboken.se/searchresult.php

Last edited:
Nyheter