5,5 tums bakfälg på KTM 450 exc -07?

Dadde

Medlem
Gick med
16 Oct 2004
Hoj
KTM 450 exc -07. Ducati Monster 620ie -04 . Yamaha R1 Såld. Yamha FZR 1000 Såld. Kawasaki GPX 600 Såld. Honda NSR 125 Såld.
Passar 5,5 tums bakfälg på en KTM 450 exc -07?
Kommer kedjan ta i?
Blir det för tight med bromsok och sving?
Behöver man modifiera baksvingen mkt?
Vilken däcksstorlek får man Max plats med? 160? 180?

Jag vet inte om 5,5" just får plats i -07:an sving. Men får plats i -13 års modell iaf. Troligtvis får den plats, men det lär vara tight.
Kedjan tar i däcket högst sannolikt, även om du bara har en 5" fälg. Dock inget problem, så kör "alla" som tävlar t.ex..
Bromsokets läge i förhållande till sving förändras ej. Dock kan det vara så att du måste demontera bromsoket för att montera fälg, vilket oavsett rekomenderas då det är mkt enklare tillvägagångs sätt. Vet du inte hur det ser ut så löper bara vromsoket i ett spår i svingen så det är bara att dra rakt bakåt för att demontera.
KTM har gjuten sving och jag tror man ska hålla sig ifrån att modifiera och svetsa i denna.
Max 170 gissar jag innan det tar i kedja och en sving för mkt.

Jag passar på att fråga om någon har bilder på hur ett 160-däck ser ut på en 5,5" fälg ??

Jag passar på att fråga om någon har bilder på hur ett 160-däck ser ut på en 5,5" fälg ??
Begagnat Michelin nånting, 160 brett på en cbr600 med 5,5". Funkar bra men lite lurigt att drifta med och cirklar lite aggressivare än med 180 bredd, ända anmärkningen jag har än så länge.. :)

Bifogat

• 20140101_142910[1].jpg
    20140101_142910[1].jpg
    242.1 KB · Visningar: 48
  • 20140104_002521.jpg
    20140104_002521.jpg
    215.2 KB · Visningar: 48
Tack o bock !

Det jag funderar på är hur den breda fälgen påverkar däckens profil och om den plattare monterade profilen gör att man kommer ut på kanten fortare / tar slut på anläggningsyta / minskad nedläggningsvinkel eller hur man nu vill beskriva det...

Ska kolla närmare på bilderna när jag kommer hem :tummenupp

Jag vet inte om 5,5" just får plats i -07:an sving. Men får plats i -13 års modell iaf. Troligtvis får den plats, men det lär vara tight.
Kedjan tar i däcket högst sannolikt, även om du bara har en 5" fälg. Dock inget problem, så kör "alla" som tävlar t.ex..
Bromsokets läge i förhållande till sving förändras ej. Dock kan det vara så att du måste demontera bromsoket för att montera fälg, vilket oavsett rekomenderas då det är mkt enklare tillvägagångs sätt. Vet du inte hur det ser ut så löper bara vromsoket i ett spår i svingen så det är bara att dra rakt bakåt för att demontera.
KTM har gjuten sving och jag tror man ska hålla sig ifrån att modifiera och svetsa i denna.
Max 170 gissar jag innan det tar i kedja och en sving för mkt.

Vilket 170 däck rekommenderar du för vanlig gata? Får jättegärna länka.

Däcken som sitter på nu är, fram: 12/60-17, bak: 16/63-17 märket är Michelin, vilken däcksstorlek motsvarar det i vanliga mått mätt?

Last edited:
Inte riktigt svar på din fråga, men som jämnförelse så är Michelindäcken du har på avseevärt bredare än motsvarande 170 slicks från Dunlop. Så man kan inte alltid gå på tillverkarens uppgifter för att avgöra hur brett det blir på fälg.

Gatdäck är inte min specialité, så jag passar det frågan till de som vet bättre.

Vilket däck rekommenderar ni för vanlig gata? Vilken storlek? Får jättegärna länka.

Däcken som sitter på nu är, fram: 12/60-17, bak: 16/63-17 märket är Michelin, någon som vet vilken däcksstorlek motsvarar det i vanliga mått mätt?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park