5.1 bromsvätska i 3 & 4 broms?

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Hoj
Ingen
Luftade bromsen på KTMen förut, tog värksna jag köpt till cykeln på mekonomen. Upptäckte frst efteråt att det står att man ska använda dot 3 eller 4 på bromsen, men den jag hade till cykeln var dot 5.1.

Har ingen aning om vad som skiljer dom olika vätskorna åt, gör det något att jag nu har 5.1 i istället?

Det är helt riktigt att DOT 3.0 och 4.0 är kompatibelt med 5.1

För att krångla till det lite så har man valt att göra DOT 5.0 oblandbar med de andra.

Visst låter det helt logiskt :va

Dot 5.0 är väl nån slags standard som Hd använder sig av?

Efterblivet precis som ägarna? :krama

Eftersom DOT-märkningen är en standard ska de väl inte spela någon roll alls vilket märke man köper va?

DOT 5.0 är en vätska som inte är hygroskopisk, inte dumt alls.

Edit: Men kan inte hällas i ett DOT4 system.

Nej. Och grejen med att den ska vara hygroskopisk är just att om du får fukt i bromssystemet (Vilket man faktiskt får om man inte alltid har hojen i ett klimatkontrollerat rum och aldrig tar ut den).

får du fukt i en DOT3, DOT4 eller DOT5.1 bromsvätska så emulgerar den vattnet så att du kan fortsätta bromsa.

Har du en icke hygroskopisk bromsvätska typ DOT5 så kommer fukten att ligga som en egen fas som förångas och bromsen slutar fungera mycket tidigare.

DOT5 funkar om man har temperaturstabila tillämpningar som inte utsätts för fukt i någon större omfattning.
Bromssystem på en bil eller motorcykel utsätts för mycket fukt samt enorma fluktuationer i temperatur så en DOT5 är med andra ord faktiskt direkt olämplig till den användningen om man jämför med alternativen.

Nej. Och grejen med att den ska vara hygroskopisk är just att om du får fukt i bromssystemet (Vilket man faktiskt får om man inte alltid har hojen i ett klimatkontrollerat rum och aldrig tar ut den).

får du fukt i en DOT3, DOT4 eller DOT5.1 bromsvätska så emulgerar den vattnet så att du kan fortsätta bromsa.

Har du en icke hygroskopisk bromsvätska typ DOT5 så kommer fukten att ligga som en egen fas som förångas och bromsen slutar fungera mycket tidigare.

DOT5 funkar om man har temperaturstabila tillämpningar som inte utsätts för fukt i någon större omfattning.
Bromssystem på en bil eller motorcykel utsätts för mycket fukt samt enorma fluktuationer i temperatur så en DOT5 är med andra ord faktiskt direkt olämplig till den användningen om man jämför med alternativen.
Efter vad jag blivit ilurad, så var nackdelen med DOT5 att den angrep tätningar i bromssystemet om dessa inte var avsedda för denna bromsvätska.
En "vanlig" hygroskopisk bromsvätska tar upp vatten, vilket sänker kokpunkten.
Med en icke hygroskopisk vätska samlas eventuellt kondensvatten antingen på lägsta eller högsta punkten beroende på vätskans densitet.

I ett rätt utformat bromsystem innebär det att man får blöda ("lufta") ut en liten skvätt vatten någon gång ibland.

I ett system med "vanlig", hygroskopisk bromsvätska skall all bromsvätska bytas årligen (tömma hela systemet och fylla på från heremetiskt tillsluten behållare) för att upprätthålla tillräckligt hög kokpunkt och förhindra oxidation i systemet.

5:0 gav sämre känsla i bromsarna ety den kunde komprimeras något.
5:1 har jag faktiskt inte provat.

Man SKALL göra så.
Jag gör det inte.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back