5 års garanti Yeahhh...

Sleipner

Sleipner
Gick med
28 Sep 2004
Hoj
CB 900 Hornet 03
Köpte en ny CB900 och som alla nog vet så har dom större märkena lång garantitid (5 år för Honda iaf).
Med förutsättning att man servar den på aukt Honda verkstad och att månen står i rätt fas osv...

Jag ringde och kollade vad som skulle göras på min 600milaservice.
"-Ja, vi kollar lite skruvar o injusteringar, 1200:- typ tack"

Nej tack, det fixar man själv så slänger man i ny olja med.

Ok, för att komma till punkt. Min fråga är om någon här på forumet verkligen haft någon nytta av sin garanti förrutom dom två år man har rätt till.

Jag är säker på dom bara vill "punga" oss på pengar, en Honda går väl aldrig itu :)

Sleipner skrev:
2276302 Köpte en ny CB900 och som alla nog vet så har dom större märkena lång garantitid (5 år för Honda iaf).
Med förutsättning att man servar den på aukt Honda verkstad och att månen står i rätt fas osv...

Ok, för att komma till punkt. Min fråga är om någon här på forumet verkligen haft någon nytta av sin garanti förrutom dom två år man har rätt till.

Jag är säker på dom bara vill "punga" oss på pengar, en Honda går väl aldrig itu :)

jag tror dom tjänar mer än förlorar på det iaf.

Antar att den där garantin är ännu mer begränsad om man lusläser förutsättningarna för ersättning. Hade faktiskt varit kul att göra det bara för att just se vad det igenkligen innebär med 5års garanti?

bebbe skrev:
2276320 Antar att den där garantin är ännu mer begränsad om man lusläser förutsättningarna för ersättning. Hade faktiskt varit kul att göra det bara för att just se vad det igenkligen innebär med 5års garanti?
Man kan nog vara rätt säker på att det inte är nån större brist på undantag iaf... :rolleyes:

bebbe skrev:
2276320 Antar att den där garantin är ännu mer begränsad om man lusläser förutsättningarna för ersättning. Hade faktiskt varit kul att göra det bara för att just se vad det igenkligen innebär med 5års garanti?

Ja egentligen så är det väl så.

Får du motorras efter 4 år och 11 månader lär dem med 95% säkerhets påstå att det antingen beror på dålig skötsel (servicarna räknas inte??) eller helt enkelt på att du kört för "hårt" med cykeln.

Nåt som du däremot kanske kan få garanti på är väl om någon liten ful plastdel spricker itu efter ett par år. Byts ut på garanti utan något direkt tjafs.

Se till att ta hand om cykeln själv istället för att lämna in på service i 5 års tid...

ozeo skrev:
2276304 jag tror dom tjänar mer än förlorar på det iaf.

Inte faan idkar dom välgörenhet iaf...........klart dom tjänar på det. Undrar hur många som köpt en hoj pga garantin?

J

Dom vet inte hur du sköter din hoj, jag antar det är årsaken att dom vill göra servicen åt dig. Om du var en idiot som inte har någon koll på någonting, kan dom självklart inte ge dig 5 års garanti om hojen inte har varit på verkstad nångång.

Jag tycker faktisk det är ganska rimligt att dom vill vara säkra att servicen är gjort på ett rimligt sätt.
Att du tycker det är orimligt att ett service koster 1200,- har inte så mycket med principen att göra.

Kan fortfarande inte förstå att folk har råd att köpa nya hojjar betala dyra försäkringar (kanske inte i detta fallet) men inte råd att lämna in den på service??

kraschandburn skrev:
2276416 Kan fortfarande inte förstå att folk har råd att köpa nya hojjar betala dyra försäkringar (kanske inte i detta fallet) men inte råd att lämna in den på service??

Säger som Hasse Alfredsson i Enfaldige mördaren...
De e inte pengarna, de e principen.
+ att de e kul att meka lite :)

Min ursprungliga fråga var om någon haft glädje av den långa garantin!

VR-8 skrev:
2276390 Inte faan idkar dom välgörenhet iaf...........klart dom tjänar på det. Undrar hur många som köpt en hoj pga garantin?

J

nej, självklart inte sysslar dom inte med välgörenhet så sett... men alla vi är deras målgrupp, potentiella köpare/kunder, och får du schysst service, snabbt och enkelt problem fixade så är det troligt att du stannar kvar vid märket och kanske t.o.m köper en splitter ny hoj av dom fem-tio år senare (eller whatever)

på din fråga svarar jag simpelt med att det finns anledningar till varför alla motard-ägare inte kör den extremaste KTM'en eller Husa'n utan det finns de individer som håller till Yamaha, Suzuki och Honda.
(visst, har inte enbart med garanti, men kvalite och hållbarhet är tunga ord hos främst Honda)

Har en polare som kör en Pan-european (inegn sporthoj, men skit i det) som är rätt irriterad på hondas Servicar. När han lämnar in hojen så gör dom knappt nånting med den, kollar lite att det ser sjysst ut (han har stått bredvid och kollat) och möjligtvis byter olja, och sen tar de fett betalt för det.

Om jag mot förmodan köper en ny hoj, så kommer jag att skita i nån 5-års garanti, jag sköter hellre hojen själv, tror det är mindre risk för ras då, än om man blint kör på "akturiserad service"...Men det är kanske bara jag som resonerar så...

/Pajje

En kompis köpte en beg. Honda 954 Fireblade 03:a. 1 månad senare sköt han en cylinder. Hojen lämnades på verkstad (garanti ärende). 2 veckor senare var det monterat ny cylinder rad m.m . Vad jag vet hade han inga prob alls med vare sig verkstad eller Honda.

Sleipner skrev:
2276302 Köpte en ny CB900 och som alla nog vet så har dom större märkena lång garantitid (5 år för Honda iaf).

Det man vill veta är ju om dom värkeligen står för garanti sedan när det händer något eller om dom pratar bort det ochså efter alla dyra servicar.
tex bakhjulskörning, över varvar m.m, kanske till å med dålig inkörning. kan tänka mej hur arg man blir om ingen garanti gäller

Sleipner skrev:

Jag hade nytta av dem 5 års garanti på min suzuki visserligen men då hände något med oljepumpen och veven rasa kosta 45 000 att renovera kosta mig inget utom servicearna....

Gurra Gixxer skrev:
2276550 Jag hade nytta av dem 5 års garanti på min suzuki visserligen men då hände något med oljepumpen och veven rasa kosta 45 000 att renovera kosta mig inget utom servicearna....

Fifan, det önskar man inte någon direkt, då e de gött att man har garantin att luta sig på. Hur gammal var den då?

SilentPlanet skrev:
2276539 Det man vill veta är ju om dom värkeligen står för garanti sedan när det händer något eller om dom pratar bort det ochså efter alla dyra servicar.
tex bakhjulskörning, över varvar m.m, kanske till å med dålig inkörning. kan tänka mej hur arg man blir om ingen garanti gäller

Hmm, det är klart att dom måste göra vissa typer av utredningar innan dom beslutar att det är en garantifråga, annars får ju vi övriga "bikers" i slutändan betala för folk som vill se hur länge man kan köra på varvtalsstoppet eller vad man nu kan hitta på, dvs inte "normal körning"

Har en polare som lyckades skära sin Bandit p.g. dålig oljedistribution i motorn när han körde på slangen. Det blev ganska lång utredning för garantiärendet men dom åttogs sig det.

Sen kan man ju fråga sig vad "normal körning" innebär. Är det hur man lagstadgat framför fordonet i trafik?

Är det vad hojen ursprungligen är designad för och hur man marknadsför den?

Om man nu som KTM Duke i sin reklamvideo visar en massa bakhjulsåka etc.
så borde man väl kunna stå för att den ska hålla för det?

En fundering, vad tycker ni?

Gurra Gixxer skrev:
2276550 Jag hade nytta av dem 5 års garanti på min suzuki visserligen men då hände något med oljepumpen och veven rasa kosta 45 000 att renovera kosta mig inget utom servicearna....

Hur fan kan det kosta 45000? Min tl kosta ca 12000, och då bytte jag en del grejor som inte berodde på att vevstakslagret rasat, utan i förebyggande syfte när motorn ändån var isär (och hade sönder lite för ett par tusen med :hihi )

Men det var ju gött att du slapp betala...

Sleipner skrev:

Just for the record, visst är det tre år nu för tiden, den tid på två år som du nämner? Tror det.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT