5 år gammalt framdäck

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Hoj
R1 2010
Har en hoj som är producerad 05 den är uttagen i trafik 07 framdäcket som sitter på är tillverkad 0408 och har 5 år på nacken. Mer än hälften av mönstret är kvar och är av modell Bridgestone BT014 är däcket en allvarlig säkerhetsrisk när det är så gammalt ska man byta det eller kan det lugnt sitta kvar?

Däcken är din viktigaste försäkring om att du har grepp och däck är en relativ färskvara

Kassera.

Jag skulle byta, rätt billigt för sinnesron du får...
La omkull min hoj tack vare gamla däck(7år), hade bara gått 80 mil men var hala som såpa...

Jag skulle inte oroat mig allt för mycket :tummenupp Dock om du nu ska knäskrapa i varje kurva och kör allmänt ruggit fort då kanske det är dags att byta.

Det kan väll vara värt nån tusenlapp att få ett nytt däck så slipper du sitta och tänka på det när du kör lite aktivt på kurviga vägar.Tycker själv inte om att köra med saker man inte litar fullt på byter gärna speciellt framdäck innan det är helt slut.

Rent generellt så ska det inte vara några jätteproblem med däck som är 5 år gamla då dom numera är ganska åldringsbeständiga. Dock blir dom ju sämre med tiden.
Kör du för det mesta ganska lugnt och inte knäskrapar så kan du nog fortsätta med samma däck tills det är plattslitet. Kör du hårdare så är det nog motiverat att byta. Beroende på vad du har för ekonomiska förutsättningar vill säga. Är inte pengarna ett jätteproblem och du prioriterar säkerhetsmarginaler så byt. Ett nytt framdäck är inte frågan om sådär enormt mycket pengar jämfört med vad det kostar att klota hojen för att däcken var lite åldrade och hade sämre grepp.
Personligen skulle jag nog vara i valet och kvalet. Skulle jag köra vidare med ett sådant däck så skulle jag oroa mig för om jag skulle tappa greppet så jag skulle troligen byta bara på grund av placeboeffekten.

Rent generellt så ska det inte vara några jätteproblem med däck som är 5 år gamla då dom numera är ganska åldringsbeständiga. Dock blir dom ju sämre med tiden.
Kör du för det mesta ganska lugnt och inte knäskrapar så kan du nog fortsätta med samma däck tills det är plattslitet. Kör du hårdare så är det nog motiverat att byta. Beroende på vad du har för ekonomiska förutsättningar vill säga. Är inte pengarna ett jätteproblem och du prioriterar säkerhetsmarginaler så byt. Ett nytt framdäck är inte frågan om sådär enormt mycket pengar jämfört med vad det kostar att klota hojen för att däcken var lite åldrade och hade sämre grepp.
Personligen skulle jag nog vara i valet och kvalet. Skulle jag köra vidare med ett sådant däck så skulle jag oroa mig för om jag skulle tappa greppet så jag skulle troligen byta bara på grund av placeboeffekten.

Ja du har fan rätt i det du säger snåla för en 1000 lapp kan straffa sig bra mycket mera :näsblod

Ja du har fan rätt i det du säger snåla för en 1000 lapp kan straffa sig bra mycket mera :näsblod

Ja. Det kan ju vara så. Det är väl troligen en ganska hög sannolikhet för att det inte är något fel på ditt däck men eftersom du funderar över det så vågar du troligen inte lita på det fullt ut. Sen har det ju faktiskt hänt en del på däcksidan dom senaste åren också.

Sålänge däcken förvaras torrt o mörkt ska det inte vara några problem med äldre däck, däremot så händer det att gummit deformeras om det sätts för tryck. Så jag borde oroa mig att däcket skulle kännas obalanserat än att det skulle vara halt. Att det blir halt kan bero på olja o smuts har lagt sig på ytskiktet av däcket och försvinner efter man har kört lite grann.

Sen är det självklart viktigt att inspektera däcken för t.ex sprickor.

Last edited:
Sålänge däcken förvaras torrt o mörkt ska det inte vara några problem med äldre däck, däremot så händer det att gummit deformeras om det sätts för tryck. Så jag borde oroa mig att däcket skulle kännas obalanserat än att det skulle vara halt. Att det blir halt kan bero på olja o smuts har lagt sig på ytskiktet av däcket och försvinner efter man har kört lite grann.

Sen är det självklart viktigt att inspektera däcken för t.ex sprickor.

Visst är det så att ett 5 år gammalt däck generellt inte ska vara något problem om det inte förvarats i solen men om man oroar sig över däcket och känner att man inte riktigt vågar lita på det så kan det vara idé att byta för sinnesfridens skull.
Annars kan man ju alltid fråga någon som vet bättre och då kanske inte en däcknasare som av förklarliga skäl har en viss tendens att säga att man absolut måste byta ett 5 år gammalt däck. På samma sätt som hjälmar tydligen automatiskt faller isär när dom blir 5 år gamla.:gnissla

Först så lär du dej köra hoj.
Sen när du kan det så vet du att ett 5år gammalt däck duger perfekt att åka på gatan med.

bt014 är ganska hala även när dom är färska. Ja hade bytt.

Kör du hårt byt,,, annars är det bara att tuffa på.

Däck blir gamla när de förvaras fel,, jag tror inte de blir gamla om de används även under en längre period.

Annars kan de kolla med de silverryggarna som åker blysläde, deras däck lär ju räcka i minst 5 år.

Kör du hårt byt,,, annars är det bara att tuffa på.

Däck blir gamla när de förvaras fel,, jag tror inte de blir gamla om de används även under en längre period.

Annars kan de kolla med de silverryggarna som åker blysläde, deras däck lär ju räcka i minst 5 år.

Ääähh så stor skillnad är det faktiskt inte. En polare till mig har en Shadow 1100 C3. 310 kg bly och 50 hk men den klarar sig inte så mycket längre än min hoj på däcken. Jag tror att han klämmer ur någonstans kring 1200-1300 mil på en uppsättning däck och det grejar man ju på en säsong eller två.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026