4T gudar .vad ett Tickande ljud vid axxeleration kan tyda på. CB125

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Ja det tickar från motorn när man axxar eller åker upp för en backe.. alltså när motorn får jobba lite för att dra... kör man gämn hastighet så hörs de knappt nåt om inte alls. Kopplar jag däremot så hörs inte ljudet även om jag gasar till ordentligt eller lägger mig på ett högre varv. hörs heller inte vid motorbromsning.
Dags för ventiljustering?.. ni får ursäckta mina okunskaper.

Det låter som om motorn spikar dvs. glödtänder.
Prova att tanka 98 oktan och se om "tickandet" försvinner.

Den går väldigt bra annars förutom att den feltänder lite på höga varv.. antagligen pga bestyckning. Den får även avgasknallar ibland vilket kan uppstå pga för sen tändning. Pratade med en idag på verkstad som sa att det är pga motoroljan.. bytt olja nyligen men han sa de att när motorn har stått länge så lossnar skit när den går upp i temp och får motorn att ticka.. nå.. kan de stämma?.

fick till råd att byta motorolja. Det skulle vara gamla avlagringar å skit som satte sig i ventilsäterna eller om de va fjädern eller nåt till ventilerna.. jo de lät ju bra men jag väntade med det tills idag då hojen började gå riktigt skit.. tickar hela tiden och toppar än mindre. Går inte varva ur växlarna längre..
tänkte att jag borde byta olja så jag kom till punkt som sagt idag och gjorde det.. men felet kvarstår.. har jag kört för mycket på den smutsiga oljan kanske så jag sabbat nåt eller skulle en ventiljustering fungera?. kan ingenting om dehär med 4t så snälla hjälp mig.. är de bara lyfta ventilkåpan och skruva på nåt där?.

EDIT: kan detta uppstå att den motorbromsar hackvis pga för mycket olja i motorn?.. kanske hälde i lite för mycket..

Tickande i måttliga mängder beror oftast på att ventilerna står fel men är det så allvarligt att motorn går illa så är det nog inte endast det.

Felsök enl följande:

1. Kolla ventilerna ev kan en ha massor av spel och en inget alls och därmed inte stänga helt och orsaka taskig gång
2. Rengör förgasaren grundligt
3. Kolla tändpunkten samt att alla kontakter är fina och att jordningen för tändstiftet är ok.
4. Gör ett komptest

Vad verkstan har sagt om oljan låter i mina öron som bullshit hade gärna hört motiveringen........

Borsiin JR skrev:
Tickande i måttliga mängder beror oftast på att ventilerna står fel men är det så allvarligt att motorn går illa så är det nog inte endast det.

Felsök enl följande:

1. Kolla ventilerna ev kan en ha massor av spel och en inget alls och därmed inte stänga helt och orsaka taskig gång
2. Rengör förgasaren grundligt
3. Kolla tändpunkten samt att alla kontakter är fina och att jordningen för tändstiftet är ok.
4. Gör ett komptest

Vad verkstan har sagt om oljan låter i mina öron som bullshit hade gärna hört motiveringen........
Hojen går riktigt bra utan misständning eller hack upp till vilket varvtal vet jag inte då varvräknaren inte fungerar men jag skulle chansa på att den går bra till ca 9k varv ungefär. Det är just efter detta som den börjar att hacka och motorbromsa. Anledningen till att jag drar felet till ventilerna är att de just tickar men jag har haft samma fel på min gamla 2t när gnistan på stiftet hoppade snätt pga en beläggnin av något slag.

Hojen har stått utomhus i regn under natten. Tänkte på de du sa med kablarna.. kan detta påverka gången?

Är bränsleblandningen för klen brinner blandning för långsamt. Blir det alldeles för klent brinner det inte alls och den misständer och vid nästa kolvslag (eller näst-nästa, eller näst-näst-nästa, typ etc) när den fått blandning nog att tända i förbränningsutrymmet och avgasventilen öppnar - POFF - så antänds den oförbrända blandingen i avgasröret från föregående förbränningscykel (som inte orkade antändas under kompression).

Har hojen tidigare fått gått ohemult fett har den byggt upp ett kokslager överallt i förbränningsutrymmet som är en FET källa till detonation, dvs motorn kan knacka/pinga under belastning.

Lagom är bäst.

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...