4T förgasare på 2T motor vakumfugge

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hejsan, har sökt o hittar inget angående om detta, vad blir skildnaden motormässigt om man monterar 4T förgasare på 2T motor, 2T förgasare på 4T motor ?

Menar både 2T & 4T suger ju luft, skildnaden är bara att kolven suger med sig luft varje gång den är på väg upp, medans 4T suger luft endast varannat varv när kolven är på väg ner.

Frågan är tängt främst att jag funderar att montera en vakumförgasare 44.30 eller 44.80mm på min KX500a, sitter monterad en mikuni rundtrottel 40.20mm på den nu men behöver värkligen en större fugge.

Hälst skulle jag velat ha tag i en 46-48a.

Undrar hur detta skulle fungera.

Har inte någon direkt kunskap i ämnet, men bara att man avråder att montera öppet filter rakt på en vakuumförgasare som redan sitter på en hoj skulle få mig att tänka om.

En sak du inte ska glömma är att då radien ökar linjärt ökar arean (det du verkligen är intresserad av) kvadratiskt. En 40 mm förgasare skulle ge ca 1250mm2 och en 48mm ge ca 1800mm2, en ökning på 44%. Skulle gissningsvis kräva GROVA modifikationer av motorn i övrigt för att det skulle vara värt det.

En snålvariant kan vara att köpa två förgasare till en 85cc och montera ihop.

Last edited:
"Vaccumet" i en 4-taksmotor är väldigt mycket starkare och suger betydligt lättare med sig bränset från flottörhuset. Så bestyckningen/storleken på munstycken skiljer sig sig betydligt.
Av samma anledning är det svårt att få kontroll på trotteln som ska lyftas av vaccum.

En standardförgasare är sällan begränsningen.

Mats

Angående en annan sak jag funderar att testa är att montera bort spjälaxeln med spjäl o tätta hållerna på sidan till spjälaxeln.

Montera gasvajern rakt i mitten så den drar upp trotteln som en vanlig förgasare.

Mycke tankar, vet ej om de kan fungera men kanske värt att testa.

Sen saknar denna förgasaren membran, är från en gammal volvo 740, har även en gammal fugge från en 240 men saknar lite delar, funderar att få tag på en sån för pasar bra i placeringen o platsen sen har den gamla su fögasaren instälning för lågfart + högfart med 1 skruv, sen samma sak med nålen kan man flytta upp ner med 1 skruv.

Bifogat

• a_SU-hif6.jpg
    a_SU-hif6.jpg
    27.9 KB · Visningar: 804
HUmm... du tänker ta en dålig förgasare. och ta bort den bästa funktionen hos den!

Mats

Jag minns att den trecylindriga tvåtaktaren Suzuki GT750, även kallad vattenbuffeln. Hade tre stycken vacuumförgasare.

/J

HUmm... du tänker ta en dålig förgasare. och ta bort den bästa funktionen hos den!

Mats

Dålig vet jag inte om förgasaren mot en motsvarande org mikuni 40mm fugge är, vet bara att org 40mm är aldeles för liten för cyl o nu när cyl är portad behövs en större fugge.

Satt bara i tankarna men vet ju inte om de komer fungera.

Jag minns att den trecylindriga tvåtaktaren Suzuki GT750, även kallad vattenbuffeln. Hade tre stycken vacumförgasare.

/J

Stämmer bra :)

Bifogat

• resized_100_1490.jpg
    resized_100_1490.jpg
    151.6 KB · Visningar: 94
  • gt750m2.jpg
    gt750m2.jpg
    41.2 KB · Visningar: 137
Last edited:
Det ska nog funka, men att bygga om förgasaren är inte någon höjdare. Tomgångs munstyckena har kanaler från före spjället till efter spjället. Så tar du bort spjället funkar inte tomgångs munstyckena. Jag tror även att lågfarts munstyckena kommer påverkas. En annan sak som är viktig är förgasarnas lutning, flotörhuset måste kunna hålla rätt nivå på bränslet.

Det ska nog funka, men att bygga om förgasaren är inte någon höjdare. Tomgångs munstyckena har kanaler från före spjället till efter spjället. Så tar du bort spjället funkar inte tomgångs munstyckena. Jag tror även att lågfarts munstyckena kommer påverkas. En annan sak som är viktig är förgasarnas lutning, flotörhuset måste kunna hålla rätt nivå på bränslet.

Jo men de har jag tängt på, har 2 olika fuggar så båda skiljer sig lite lite, vet att de kan påvärka upp till halvgas.

På SU förgasaren sitter lågfartshållet breve högfartsmunstycket, båda sticker upp breve trotteln, båda kör med nål, su förgasaren går skystera lågfart, medans den andra e de fast o går ändast skystera högfart.

Jo men de har jag tängt på, har 2 olika fuggar så båda skiljer sig lite lite, vet att de kan påvärka upp till halvgas.

På SU förgasaren sitter lågfartshållet breve högfartsmunstycket, båda sticker upp breve trotteln, båda kör med nål, su förgasaren går skystera lågfart, medans den andra e de fast o går ändast skystera högfart.

Nu ska jag vara pessimist.

Det kommer att kosta dig 3 kolvar och 40 tändstift innan du ger upp och köper dig en riktig Mikuni VM44 istället. eller liknande.

Samt att en 45mm SU flödar sämre än en riktig Trottelförgasare som är 40mm

Mats

Nu ska jag vara pessimist.

Det kommer att kosta dig 3 kolvar och 40 tändstift innan du ger upp och köper dig en riktig Mikuni VM44 istället. eller liknande.

Samt att en 45mm SU flödar sämre än en riktig Trottelförgasare som är 40mm

Mats

De gör inget, du får vara pessimist :tuttar

Menar du flödar sämre i luftmängden genom förgasaren eller få ner soppa till munstycken eller flödar sämre genom munstycken ?

De jag sätt på SU fuggen är att mitten är upphöjd så vet inte inte hur stor genomflödet blir mot standard 40mm, som är 40mm rakt igenom även där trotteln löper.

Hälst skulle jag velat ha tag i en membranfugge 45mm. :yoparty

Last edited:
De gör inget, du får vara pessimist :tuttar

Menar du flödar sämre i luftmängden genom förgasaren eller få ner soppa till munstycken eller flödar sämre genom munstycken ?

De jag sätt på SU fuggen är att mitten är upphöjd så vet inte inte hur stor genomflödet blir mot standard 40mm, som är 40mm rakt igenom även där trotteln löper.

Hälst skulle jag velat ha tag i en membranfugge 45mm. :yoparty

DEt är luft som är den strånga sektorn in i en motor.

http://www.braigasen.com/vmmikuni.htm
Här har du ett prisvärt alternativ!
Den flödar ordentligt med luft.

Mats

Kan inte annat än hålla med mats.....

Att ens försöka montera en SU eller någon obskyr membranförgasare är direkt korkat. Mikuni VM är ett bra och billigt alternativ om du absolut inte står ut med original......

Jag har bara gjort tvärt om.. Jag kör ofta 2 taktsgasare på 4 taktare. Ex ....vm44 på en xr650...Man måste ändra cuttningen på trotteln en aning, flackare och kapa av uppsticket på nålmunstycket en aning.. Bestyckningen sänkas från ca 2mm till endast 1,5mm i högfart.. Lågfart minst halveras. Samma gäller minkuni flatslidare 2 takt till 4 takt. Vacum fugge skulle jag inte ens tänka på. men därimot din ide om gasvire direkt i vacumtrotteln skulle ev funka?

Men det är helt klart bättre att köpa en färdig vm fugge 44mm Den går att porta till 46mm ev 47mm rentutav 48mm.. Jag har faktist en sådan gasare till salu (44) snorbilligt 400kr!!
Finns även fulla skoterskrotar vm 40-42 ivf ,,Du hittar inte en 44 för jag har köpt alla i vinter He he. Vm 40 till 44 har samma trottel och grundboddy så 40mm går att borra till 46mm:tummenupp

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back