4t eller 2t cross

miniräknare

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2008
Hoj
Suzuki gsxr 750/Suzuki Rmz 250/Husaberg 501
halloj..här borde ju finnas kunnigt folk om crossar.:)
ska köpa cross.men vet inte om man ska satsa på en 4t eller 2t.
tänker mest på vad som är roligast.har bara provat 2t 125cc förut och det tröttnade man ju på ganska fort:tungan så kikar på nån 250cc.eller är det oxå för litet så man tröttnar på engång?
års 00 och framåt har jag vell tänkt.kommer att bli mest skogs åka,grusväg och liknande.så vad har ni för ideer. mvh

2t är käckt men känner du att du tröttnar fort på en 125 så finns det egentligen bara 250 som nästa steg om du inte lägger massa pengar påa tt bygga om till 144cc.... vilket inte är så befogat kanske? Men du tröttnar inte på en 250 i första taget. Inte för intet dom tävlar mot 450 4t i mx-serien. Dom har bra drag genom hela registret och med en liten trimpipa blir dom riktigt goa att köra tillomed.

4t är skoj men mkt mer mek än med 2t så att du sköter grejerna är ju av största vikt. 250 4t är bra grejer och lite goare att köra än 125 2t. MEr botten men typ samma topp vilket gör dom rätt lättkörda.

Roligt kan man ha med båda men om jag BARA ska leka så hade jag nog hellre valt en 2t för dom är så jeffla smidiga och smäcka. Vill du åka mkt skog eller bara få lugnare gång så kan du slänga på en svänghjulsvikt för att få den mer civiliserad... upplevs som att den får mer vrid tex.

jaja, testa o kör.
Är du sugen på en 125 2t så har jag rätta ämnet för dig ståendes här ;) TJÖÖÖP DEN!

Edit:

Ska du ha 00- så är 4t lite vågat. Lite äldre snurror av det slaget har en tendens till att gå sönder. Ny hoj - 4t. Gammal hoj - 2t. Typ..

Last edited:
Jag skulle nog slagit till på en 250 4takt lite nyare som sagt, men det är nog för jag tröttnat på 2-taksknattret... Ska du köpa tvåtakt köp 250 eller större. Vad har du för budget?

tack för bra svar.:tummenupp men runt en 25k plus minus nån tusing.
sen har jag fått för mej att med en 4t att man kör "lugnare". inte lika agressivt.
men det är bara spekulationer från min sida.:näsblod

Last edited:
tack för bra svar.:tummenupp men runt en 25k plus minus nån tusing.
sen har jag fått för mej att med en 4t att man kör "lugnare". inte lika agressivt.
men det är bara spekulationer från min sida.:näsblod

Så behöver det inte vara, det är ju hur på du är som styr det hela. Jag kör till exempel hårdare med 450 4t än vad jag gör med 250 2t... Kanske verkar som / känns som att man kör hårdare med en tex 125 2t bara för att man måste verkligen yla livet ur den stackars maskinen för att det ska gå fort.

vart lite mindre pengar över än vad jag trott.:mad:
har kikat lite på honda cr250 97-00 2t är det nått spec man ska tänka på?för dom är ju nästan 10 år gamla.mvh

hoj var var ett tag sen man skrev här nu.men det vart iaf en honda crf450 03a.
går utav faan så det lär man ju inte tröttna på iaf.:yoparty
men dum som jag var så frågade jag ju inte ägaren innan hur ofta man byter olja/filter justera ventiler.ja vanlig service.nån som vet vart man kan hitta en instruktionsbok eller liknande?Mvh

ingen som vet?har letat lite på google men det finns ju bara på engelska och det är man ju SÅ jävla bra på.:huvet

hoj var var ett tag sen man skrev här nu.men det vart iaf en honda crf450 03a.
går utav faan så det lär man ju inte tröttna på iaf.:yoparty
men dum som jag var så frågade jag ju inte ägaren innan hur ofta man byter olja/filter justera ventiler.ja vanlig service.nån som vet vart man kan hitta en instruktionsbok eller liknande?Mvh

Tröttna? Ni som har en sån fin sandbana i avesta, där tröttnar du på ett annat vis:)

ingen som vet?har letat lite på google men det finns ju bara på engelska och det är man ju SÅ jävla bra på.:huvet

Instruktionsboken säger 15h, den säger också att man ska byta kolv då :va

Något de flesta kör med är oljebyte 5-10h beroende på körsätt, kolvbyte 40-50h. Ventilerna kan du kolla lite då och då, vartannat oljebyte kanske, om du är noga. Annars märks det om hojen blir svårstartad, då brukar det i allmänhet vara dags för nya insugsventiler.

Last edited:
Tröttna? Ni som har en sån fin sandbana i avesta, där tröttnar du på ett annat vis:)

Instruktionsboken säger 15h, den säger också att man ska byta kolv då :va

Något de flesta kör med är oljebyte 5-10h beroende på körsätt, kolvbyte 40-50h. Ventilerna kan du kolla lite då och då, vartannat oljebyte kanske, om du är noga. Annars märks det om hojen blir svårstartad, då brukar det i allmänhet vara dags för nya insugsventiler.

jo dom säger att den ska vara rolig.har aldig prövat.:tungan
tack så mycke för info.

nån som vet vad det brukar följa med när man beställer plast kit?kändes lite onödigt attt starta en ny tråd om det.

Om det inte är ren cross du ska köra så skulle jag säga fyrtakt, 4t 250 eller 450 4t, blir mycket härligare på vägen och skogen :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman