4an och 5ans växel går ej i på cross

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Har problem att få i 4an och 5ans växel när motorn är igång. Det går fint att växla när den är av för hand. Vad ska jag börja undersöka? Vad kan vara för fel?

Menar du när du kör eller när du står stilla med motorn igång?

Om det är det senare så beror det nog bara på att kopplingen inte frikopplar tillräckligt mycket, kanske för mycket spel i kopplingsvajern eller skeva skivor i kopplingen, eller utsliten kopplingskorg.

Går det peta in växlarna utan koppling när du kör och bara släpper lite snabbt på gasen så är växellådan ok.

Menar du när du kör eller när du står stilla med motorn igång?

Om det är det senare så beror det nog bara på att kopplingen inte frikopplar tillräckligt mycket, kanske för mycket spel i kopplingsvajern eller skeva skivor i kopplingen, eller utsliten kopplingskorg.

Går det peta in växlarna utan koppling när du kör och bara släpper lite snabbt på gasen så är växellådan ok.
Tyvärr så är det samma problem att få i 4an och 5ans växel utan att koppla. Och ja det är bara när jag kör. Står motorn stilla kan jag få i alla växlar.

Sist jag körde fick jag i 4 och 5ans växel när jag varvade ur växlarna. Jag vet inte vad de berodde på.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!