48. Frohburger ADAC Dreieckrennen 2010

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
En av dom mest populära klasserna här nere råkar vara den med minst kubik på! 50ccm - även med glimten i ögat på ett skämtsamt sätt kallad för Schnapsglasklasse. Här finns det flertalet förare och hojar som gått i GP. Exlusiva hojar som tex vunnit VM 2 gg och värderas till över 100.000 euro. Visst ser dom ibland lite gamla ut. Men det är mest bara utsidan och för att man inte är van att se sånna här maskiner. Innuti motorerna och elektroniken lurar den senaste tekniken och när man får förklarat av någon som kan så har ju dessa maskiner testat på alla lösningar som alla nya hojar nu har. Dom toppar 200km/h på rakan här! Ralf Waldman är bl.a en av förarna som återkommer i denna klassen. Så även i år.

När en 50cc kommer förbi en ute i depågatan så hoppar man till högt då man först tror det är en MotoGP-hoj som kommer! Raka rör utan några ljuddämpare där. Man hör, luktar och känner med hela kroppen att det här är en racerhoj på väg ut! Man får fullt intryck av alla sinnena av racing! :yoparty

60382_154417804592744_100000735755891_332686_4135333_n.jpg


I denna klassen finns även Roffe Heljefors ifrån Uppsala!

Några mekaniker diskuterar om en helt ny typ av cylinder som skulle vara från ett värstingkit till en 50cc.
60382_154417797926078_100000735755891_332684_5276954_n.jpg
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Ett populärt och omtyckt inslag på det här arrangemanget är även att den Tyska 500cc serien IG.Koenigsklasse kör sin final här. Tyvär gjorde regnet i år att det bara kom hit ett fåtal hojar och en del körde inte heller även om dom var på plats.

En 3-cylindrig produktions Honda RS500.
62535_154416441259547_100000735755891_332646_1501141_n.jpg


4-cylindrig Suzuki med Barthol-cylindrar med pneumatiska avgasventiler.
61878_154417027926155_100000735755891_332665_2601427_n.jpg
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Joakim har redan skrivit en del om hur det gick för honnom. Grymt kört på lördagen av honnom! Enda föraren i 250cc under 2 minuter i regnet! Hans tid i 250cc hade gett honnom 9:eek:nde plats av dom 38st i 1000cc som var på startplattan i SBK! Dom hade dessutom halvtorrt på sitt första pass medans 250cc hade helt blött alla passen! :galen

33623_162864263725910_100000070135269_527589_2701604_n.jpg


Vår tillfällige Finske förare "Ami" kände sig nog igen som på hans yngre dagar när han var fabriksförare. Han hade full support på hojen med mekar och gick själv runt i depån med dubbelt så stor cigarr nu när han slapp meka något själv. Han kom lagom några minuter innan passen till en varmkörd cykel och hoppade på den. "-Alla äter samma bröd!!" sa "Ami" (fast på Finska då han bara kan det språket) och gav sig ut på banan och försökte hänga på toppförarna där ute! Han var inte rädd för någon där ute och gav fullt på en hoj som han inte kört innan! :yoparty

33623_162864240392579_100000070135269_527582_4065713_n.jpg


Själv blev jag förvånad över hur kul det var att köra på denna banan i regn! Visst det var lätt att få släpp på en del vita linjer och det var blött och kallt! Första passet fick jag problem med att det kom en massa vatten in i gasrullen så att handtagsgummit började snurra. Så fick lite kramp av att hålla hårt om gasen för att kunna hålla full gas. Men det löstes till nästa pass med rengöring, limning och fyra najningar på gummit.

33623_162864090392594_100000070135269_527538_898558_n.jpg
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Efter att ha kollat på det första racet för 50cc, som gick på lördag eftermiddagen, så spenderade vi lördagkvällen som vi i teamet alltid brukar när vi är här och gick ner till den bästa resturangen i byn för att äta något gott efter kvalen. Priserna har tyvär gått upp lite sen vi var här först. Men det är fortfarande grym mat man får här! Rekomenderar ett besök där helt klart!! Vildsvinsstekar och annat lyxigt valdes det bland.

33682_440731653669_623463669_4841567_5843495_n.jpg


På vägen tillbaka till depån efter maten passade Joakim på att ta ner sin Fireblade till en mack för att fylla på den inför racet på söndagen.. :D

62585_440732088669_623463669_4841582_1052608_n.jpg


Vi gick runt och pratade med en massa andra team och förare i depån. Nappade upp en del rykten om IDM till MotoGP och tog oss någon öl ihop med dom. Bl.a var vi förbi Pirate Racing och fick skäll för att Jocke var för snabb! :tungan Peter var även han för snabb för att fångas av min kamera på denna bilden.. :gnissla

33623_440741943669_623463669_4841682_1601618_n.jpg


Resten av lördagskvällen och halva natten spenderades i det största öltältet där det var liveband och fullt ös!

61339_154419437925914_100000735755891_332726_4101031_n.jpg
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Första racet ut på söndagen var International Sidecar Throphy. Även för detta Mästerskap var det finalhelgen för denna serien. Detta racet var något dom kallade sprintrace. Senare på dagen gick ett lite längre race. Eckart Rösinger / Andy Kolloch vann racet med en 600cc-Suzukiförsedd sidvagn och tog därmed hem serien med 2 poäng till godo till Mickael Ducouret / Bastien Herman som körde en med 1000cc-Suzukiförsedd sidvagn.

Alla här körde med Suzuki- eller Yamaha-motorer utom en som körde med en Honda. Noterbart var att alla förare som kom på pallen bodde i staden Trier.

Eckart Rösinger / Andy Kolloch
33483_154413607926497_100000735755891_332565_6238734_n.jpg


Dagens andra race var med Triumph Speed Tripple Cupen. En enhetsklass med 22st förare i. Lustiga var att vi inte kunde hitta i vilken depå alla dessa stod i? :va Alla utom 2st var Tyskar. En Fransman och en Österikare var undantagen där.

Tredje racet var med KTM Duke Cupen. Där vann gästföraren i klassen Rico Löwe. Dirk Schnieders var det dock som tog hem hela den cupen. 28st Tyska förare och deras depå visste vi var den var någonstans. Dom här körde på Continetal som enhetsdäck. Något dom avrådde oss andra som inte var tvugna att använda dom att köra på.. :brinnerup

33478_440732793669_623463669_4841592_5874590_n.jpg


Fjärde race stod IRRC för med deras första race av 2 för dagen. Som alla andra race i år vann den 27-årige Didier Grams även detta racet.
61967_154507047917153_100000735755891_333054_7803838_n.jpg
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Femte racet på söndagen var 125cc. Av dom 25st förarna där var som vanligt Lucy Glöckner allas stora favorit. Det för att hon är hemmaförare och brukar göra bra resultat på denna banan. Fast denna gången kom hon inte till start då hon kraschat efter den längsta rakan på ena kvalet och fått ett öppet sår i vänsterarmen som det krävdes en operation på. Krascha var som sagt även denna unga damen bra på..

I starten tappar Finske föraren Olav Åhlberg sin 8:de startplats ner till runt en 16-18 plats in i första svängen. Efter racet såg det ut som att kopplingsgreppet inte var riktigt som det skulle varit. Olav gör dock en uppkörning genom fältet under racet. Men det räckte bara upp till en 11:e plats.

63870_154505581250633_100000735755891_333011_1109728_n.jpg


Andreas Berntsson startade från 16:de och kom 14 i mål. Han sänkte sig nästan 9 sekunder från kval till race!

Andeas Berntsson och Robert Ertl jr. undrar vart Staffan Jansson tog vägen. Han kom inte i mål. Men han döck upp i sitt tält lite senare. Hojen hade inte gått bra så han hade svängt av banan efter halva racet.
33662_440735408669_623463669_4841623_3149653_n.jpg


Racet vanns av Silvio März. 2:a blev Eric Keller och 3:a Steffen Grämer.

Silvio März med Steffen Grämer bakom sig.
62236_154414584593066_100000735755891_332597_477677_n.jpg
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Race 6 skulle vara andra racet för dagen med International Sidecar Trophy. Men jag vet inte om det blev något race där? Tror det hände en olycka och racet blev struket eller nått sånt? Finns bara ett resultat från helgen med denna klassen, när det skulle varit 2 race. När man inte kan Tyska så förstår man inte så mycket av det komentatorerna sa.

Race 7 däremot var 600 klassen. Thomas Walter hade tagit pole med nästan 2sekunder före näste man med sin R6:a och tog även hem segern före Irlandaren Andrew Courtney som även han satt på en R6. Trea blev Holländaren Markus Reiterberger som körde en Triumph 675:a. Dansken Anders Blacha kom 11 med en ZX6. Denna klassen hade 35st förare men bara 17 kom i mål på racet! Lucy Glöckner saknades även här pga sin skada. Hon hade kvalat in som 8:a på första kvalet. Även stora namn som tex Michal Dokoupil, som är Tjeckisk RRR mästare 2010 och vunnit UGP mm, saknades till racet.

Thomas Walter
60976_154413234593201_100000735755891_332550_6213037_n.jpg


Anders Blacha
63348_154506261250565_100000735755891_333032_1535577_n.jpg
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Till det 8:de racet så var det dags att plocka fram dubbla öronproppar och snapsglasen igen då det var dags för söndagens 50cc-race. Dom stora namnen här var visst Jan de Vries, Cees van Dongen, Aalt Toersen, Ralf Waldmann, Gernot Weser, Gerold Meissner, Thomas Müller och Harald Kötting.

Svenske föraren Roffe Heljefors kom 7:a och var nästan 6 sekunder före Ralf Waldman i mål som kom på en 8:de plats. Så vi får nog skriva in Roffe med som en av dom stora där nere nu! :tummenupp

Jörg Rühling
62535_154416447926213_100000735755891_332648_7639270_n.jpg


Schwabenleder - fighting good taste since the days of Ralf Waldmann in grand prix.

Dom klarade dock av att färgmatcha stället till hans hoj! ;) :tungan

62236_154414591259732_100000735755891_332599_7289821_n.jpg
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Race 2 för IRRC var det 9:de loppet för dagen. Didier Grams tog hem även detta racet och vann därmed alla dom 10 racen ingående i IRCC! I denna serien får vinnaren 45 poäng och han fick därmed ihop 450 poäng. 2:an i serien som blev Holländaren Wim Theunissen på en Kawasaki som fick ihop 375 poäng. 3:a blev Thilo Häfele och 4:a Stefan Holz. Båda Tyskar på BMW. Belgare på en Yamaha var det på 5:e plats med Tom van Loy.

Didier Grams
62748_154415784592946_100000735755891_332630_2256308_n.jpg


Inför denna racehelgen låg Irländaren Victor Gilmoore 3:a i IRRC. Han omkom tyvär under ett race för 2 veckor sedan i Nord Irland på Killalane. Många förare hedrade honnom med dekaler på sina hojar med hans startnummer #70 och #370. Han fick 6:e plats i IRRC.

33627_154511737916684_100000735755891_333191_7703469_n.jpg
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
15:00 och race för 250cc.

Varmkörning av Jockes hoj inför racet.
37931_163122190366784_100000070135269_528689_3761379_n.jpg


Jocke och jag i line-up inför racet.
33638_154507551250436_100000735755891_333067_4152679_n.jpg


Racet som ni säkert redan vet blev historisk för oss från Sverige. Joakim kom han såg och han segrade! Men det var inte utan att dom andra försökte. I kvalet var Joakim ende under 2 minuter i regn på denna banan. Nu till racet körde 7st till under den tiden! Dom andra förarna hade tagit till alla knep för att försöka råda bot på den snabbe Svensken.

Tysken Wolfghan Schuster hade tex fått loss ett prototypbakdäck från Bridgestone i 170 storlek som dom ursprungligen hade tänkt skulle testats till Triumphs 675:a. Han låg 2:a i gruppen bakom Joakim. Däremot höll inte framdäcket för det tempot när han bromsade omkull sig. Några varv senare körde även hans syster Natalie omkull i samma sväng!
DSC_0534.JPG


Irländaren Paul Shoesmith, är känd som regnspecialist och kör mycket real roadracing, utgick med sin RS250R med problem.
33623_162864257059244_100000070135269_527587_3226613_n.jpg



Peter Christiani körde även han med för mycket frambroms och kasade omkull på banans sista kurva.
33561_154509511250240_100000735755891_333119_3720155_n.jpg


Förra årets vinnare från Holland Frank Bakker fick problem med sin hoj och kom inte ett varv. Joakim eldade på som vanligt.
33761_154508377917020_100000735755891_333086_2051819_n.jpg


Irländaren Emlyn Hughes och Tysken Toni Wirsing gör upp om platserna utanför pallen.
33623_162864303725906_100000070135269_527601_3729465_n.jpg


Tysken Henrik Voit har här tagit sig förbi Emlyn Hughes.
61744_154509127916945_100000735755891_333110_2038893_n.jpg



Jag låg och fightades med "Ami" och fick målflaggan. Men "Ami" körde inte in i depån utan fortsatte i högsta tempot till vänster i korsningen ut till rakan där. Hm.. Missade han flaggan eller tog dom fel på mig och Joakim började jag fundera på. För att inte riskera något så fick jag hänga på så gott jag kunde. Men jag hade tappat lite för mycket så jag kunde inte passera honnom under det varvet. Det visade sig att dom hade tagit fel på Joakim och mig. Så jag vann egentligen detta racet? :tungan

"Ami" och Tjecken Michal Jezek.
33623_162864163725920_100000070135269_527559_6088659_n.jpg


Traditionsenlig burnis efter racet står vi alltid för. "Ami" körde vilse i all rök och hittade inte dit.. Publiken var mer än nöjda vilket tydligt hördes!
62289_154509957916862_100000735755891_333130_8127096_n.jpg


"Jocke han är inte alltid snabbast"
[YOUTUBE-ID]I3ch5wolVGY[/YOUTUBE-ID]

Racet vanns som sagt av Joakim Stensmo. 2:a Holländaren Mike Velthuljzen och 3:a Tysken Henrik Voit som iom detta racet lägger hjälmen på hyllan efter en lång karriär i rr/rrr. Anders Blacha från Danmark kom 6:a. Finnen Tuukka Kornhonen 10:a, "Ami" 12:a och jag kom 13 i detta startfält på 32st.

Snabbast i IGK500 var Holländaren Jac van der Elsen.
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Racet efter 250cc hade vi noll koll på.. Vi hade fullt upp med att kolla in prisutdelning mm för Jocke. En lokal korvtillverkare gav Joakim en av deras största korvar och en körskola gav honnom ett paraply. Vi försökte fundera ut om detta kunde vara en pik.. Men vi gav upp funderingarna runt det. Förutom stor pokal, riktig skumpa och en segerkrans var det givetvis en massa prispengar till Jocke! Som det ska vara i riktig racing. Just det.. Racet efter var visst dom där Triumph Speed Tripple cupen som vi bara såg när dom var ute på banan. Dom körde sitt andra race för helgen.

Sista racet var det 12:e loppet för dagen. Open SBK där Jocke hade kvalat in som 10:a bland dom 38st 1000cc. Första led bestod till 75% av BMW´s. 5st sånna hade Jocke framför sig.

Jocke på startplattan i Open SBK.
39264_154510917916766_100000735755891_333163_2790375_n.jpg


På sightsinglap skjuter dock en av hojarna ut en massa olja och man skickar då ut en saneringsbil som tar bort oljan!

Didier Grams kollar in så man får bort all olja. Denna bilen va grym på att få bort oljan! Starten blev bara ca 10 minuter försenad trots kilometerlångt oljespår som fick saneras!
61899_154511317916726_100000735755891_333172_927789_n.jpg


Teamet sa till Jocke att han behövde bara ta sig upp några platser i starten så att han blev 5:a och sen hålla det så skulle han få ännu mera prispengar. Man såg tydligt hur det sa klirr och kom upp stora dollartecken i dom ögonen! :D

39264_154510927916765_100000735755891_333166_5579477_n.jpg


Jocke gör som alltid en kanonstart och tar 5:e platsen så som vi beställde! Dock har 2st till precis samma plan och stökar till det för våran förare..

Joakim kämpar med att få till sin 5:de plats i Open SBK.
37931_163122253700111_100000070135269_528707_6399007_n.jpg


Han tog till slut sin 5:e plats vilket nog även den kändes som seger #2 för denna dagen!
33627_154511724583352_100000735755891_333187_7322146_n.jpg


Racet vanns av Udo Reichmann, Steve Mizera kom 2:a, Stefan Holz 3.a och Paul Shoesmith 4:a och "Shoey" missade pallen med bara 0,5 sekunder! Alla på BMW´s. Så Joakim var den förste i mål på en icke Tysk hoj. Bakom Jocke kom Lars Langer på en Aprilia på 6:e plats.


Så.. Detta var allt så långt som jag orkat rapportera om denna helgen och detta arrangemenget som fick en historisk Svensk segrare. Har legat förkyld efter racehelgen. Så detta får räcka som rapport då jag är rätt seg. Blev rätt långt ändå.. Men finns som sagt en massa mera att berätta om man bara orkar och vill. Men det får vi ta en annan gång isf. Jo, lite bilder på gridgirls och bilder runt om kring i depån kanske kommer senare. :)
 
Last edited:

HenkeVFR

www.fotohenke.se
Gick med
15 Dec 2005
Ort
Nybro
Hoj
Honda VFR-03, DM Brutale-03, Honda BBR110-05
Bra skrivet och stort tack att jag fick följa med.
Tack även för mössa och T-shirt.

Kunde blivit rik på att sälja Nordgrenmössor i Frohburg.
Det var många som ville ha.
 

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
Nytt för i år var även att det kom fler förare från sverige! Andreas Berntsson och Staffan Jansson i 125GP var dom som tog chansen att köra i år. Båda var helt lyriska när dom kom in efter första passet!

Hehe, lite lyrisk var man allt. Ju mer jag tänkt på tävlingen ju ballare tycker jag den var. Staffan och jag kom överens att vi kör igen nästa år (om inget oförutsätt sker). Det som var speciellt var den fantastiska stämningen, jag tänkte inte på det förrän på "ärovarvet" hur mycket folk det var och tittade. Det stod folk runt hela banan och detta i 10C och spöregn. Folket var genuint intresserade och stämningen var kanon, både mellan publik och förare och mellan förare och förare. Kan varmt rekommenderas om man gillar "real-roadracing".
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Blött race

Tjena !
Jag håller på med lite filmredigering som jag tänker visa upp senare när den är klar.
Det har varit lite fattigt med bilder i år och det kan vi nog åter anklaga vädret för.
Här är dock en bild som jag har hittat nyss,från Lördagens race.
Den visar startfältet i första kurvan ut mot landsbyggden.
Det var problem att filma med våra små Herokameror
då dom hade benägenheten att imma igen under körningarna...:gnissla
Nåja..Mer kommer senare
Vi hörs
Roffe
:tummenupp
 

Bifogat

  • Första kurvan Frohburg 2010.jpg
    Första kurvan Frohburg 2010.jpg
    33.1 KB · Visningar: 73
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top