450cc eller 250cc? Vilken kubik ska man satsa på?

• Thread starter Thread starter pallo217
  • Start date Start date

pallo217

Guest
Nu till mitten av sommaren ska jag förmodligen investera mina pengar på en motocross. Siktat in mig själv på en Kawasaki KX450F eller KX250F -08.

Vet att effekten i 250 och 450 är ungefär densamma, bara att 450 har ett vrid utav bara helvete rent ut sagt. Har också hört att det är lättare att mecka med en 250 4-takt än en 450, sant eller falskt?

Kommer att använda cykeln till att köra på grusvägar, skog, crossbana samt asfalt (dvs kommer nog införskaffa ett Supermoto kit) med mera.

Men nu till frågan vilken motorklass bör jag välja? 250 eller 450?

Har tidigare kört en 2-takt 250, men mer eller mindre tröttnat och vill ge mig in på 4-takts världen istället.

450F utan tvekan tycker jag.
En 250F blir för slö att ha som Supermoto på gatan, då vill man ha lite mera mos.

Jag upplever det som att det är mer skruva med en 250F, högre varv, mera slitage. Men jävligt lättkört på crossbanan när man är kass (som jag är) :)

ja jag haller med det angaende 450in ar ett klart batre val till dina andamal!250in ar ju en valdigt rolig maskin det med riktigt kvickstyrd o latt....men som motard njaeee skulle inte tankka mig faktiskt att det vare sa kul...men 450in kan bli lite tungt pa en teknisk bana men helt underbar annars enligt mig:tummenupp!
skot bara olje byten o filter byten bra sa ar det inte sa jatte farligt mycket meck....lycka till

Finns ekonomin till att införskaffa sig ett Supermoto kit så kommer det, dock ser jag inte inom den närmaste framtid att det lär ske, tyvärr. Det första året/åren så blir det endast det vanliga crossutförandet som gäller på hojen.

Är enormt intresserad av att börja köra MX1 junior/MX2 junior, men tycker personligen att det finns så många fördelar och nackdelar mellan just 250 och 450.

Men hittills ifrån era åsikter samt min egen lutar det åt en KX450F.

Ska du eventuellt bygga motard av en cross så antar jag att det är bana du ska köra då - det är nämligen omöjligt att lv-regga en cross, däremot enduroregga går. Själv köpte jag mig en cross förra fredagen, det blev en kx 450 -06 med 10-12 h gångtid. Körde 4 varv i lördags o f..n va jobbigt det var, hade någon huggt av mig underarmarna efteråt så hade jag nog fan inte känt det:mad: :rolleyes: Jag har ingen erfarenhet själv direkt av cross men har du kört 250 2T så tror jag du blir besviken på effekten i 250 4t även om de kanske är lite mer lättkörda..

Jaha, då ska jag säga emot alla andra.
Eftersom du funderar på att träna o ev. tävla och dessutom verkar ganska ung (dessutom) så kan jag inte rekomendera ngt annat än 250. Detta både för MX så väl som supermoto.
Mkt lättare att bli snabb på en mindre hoj och lära sig utnyttja hojens kapacitét.

Ska du eventuellt bygga motard av en cross så antar jag att det är bana du ska köra då - det är nämligen omöjligt att lv-regga en cross, däremot enduroregga går. Själv köpte jag mig en cross förra fredagen, det blev en kx 450 -06 med 10-12 h gångtid. Körde 4 varv i lördags o f..n va jobbigt det var, hade någon huggt av mig underarmarna efteråt så hade jag nog fan inte känt det:mad: :rolleyes: Jag har ingen erfarenhet själv direkt av cross men har du kört 250 2T så tror jag du blir besviken på effekten i 250 4t även om de kanske är lite mer lättkörda..
Ja, planen var att köra på bana om jag införskaffar mig ett motardkit. Men som det ser ut nu när det gäller ekonomi för att ha råd med ett motardkit kommer det nog skjutas upp en tid framöver, tyvärr. Så kommer mest bli i dags läget att köra på bana, alt motionsköra den på landet (skog etc).

Så 450:n är såpass svårkörd? Skillnaden mellan 250:n och 450:n är inte så hemskt stor ändå så vitt jag vet.

Jaha, då ska jag säga emot alla andra.
Eftersom du funderar på att träna o ev. tävla och dessutom verkar ganska ung (dessutom) så kan jag inte rekomendera ngt annat än 250. Detta både för MX så väl som supermoto.
Mkt lättare att bli snabb på en mindre hoj och lära sig utnyttja hojens kapacitét.
Ja, ska eventuellt börja tävla med crossen igen. Eftersom jag har kört 250 2-takt tidigare, så tror du inte att jag kommer inte vara "besviken" på effekten ur 250 4-takt? Visseligen är det bra om den är kvick och lättkörd, hellre en smidig än effekt på bana egentligen, men kommer att motionsköra den i skogen då och då (bor på landet). Ja, jag är rätt ung. Blir 18 nästa år.

Ja, ska eventuellt börja tävla med crossen igen. Eftersom jag har kört 250 2-takt tidigare, så tror du inte att jag kommer inte vara "besviken" på effekten ur 250 4-takt? Visseligen är det bra om den är kvick och lättkörd, hellre en smidig än effekt på bana egentligen, men kommer att motionsköra den i skogen då och då (bor på landet). Ja, jag är rätt ung. Blir 18 nästa år.

Jag tror att om du har kört 250 2t innan så kommer du uppleva 250 4t som lite trött och orkeslös även om den är himla smidig och lättvevad. Sen beror det ju väldigt mycket på ditt tempo runt en bana osv. och du ska ju utgå från det när du väljer. Körde du en 250 2t fullt ut på bana så ska du INTE köpa 250 4t o vice versa.

Så jag säger att det enda som kommer ge dig en rättvis syn på båda storlekarna är att PROVKÖRA dem båda för att sen avgöra vilken som passar din körstil bäst. Vad vi här inne säger är bara spekulationer och egna åsikter, inget som hjälper dig utan kanske snarare tvärtom - rör ihop i skallen på dig.

Det är mina 50 cent.

250/450

Ja, planen var att köra på bana om jag införskaffar mig ett motardkit. Men som det ser ut nu när det gäller ekonomi för att ha råd med ett motardkit kommer det nog skjutas upp en tid framöver, tyvärr. Så kommer mest bli i dags läget att köra på bana, alt motionsköra den på landet (skog etc).

Så 450:n är såpass svårkörd? Skillnaden mellan 250:n och 450:n är inte så hemskt stor ändå så vitt jag vet.

jag har undrar sammar sak som dig men många säger att 250 4 takt är sammar stark som 2 takt 125 och 450 4 takt som 2 takt 250 men jag har träff folk som kör 450cc i tävling och han säger 450 är tung vid sväng men är stark och om kör på stor gård då är 450 bäst säger han och andra säger att 250 är rolig kör i crossbana typ.

jag har köp en rmz 250 årmodel är 05 och jag har kvar min gammal 125 2 takt och min kompis tog det och tävling mot mig på väg och vi kör typ drag och ajg vann 3 gång rak med min rmz 250 :banana

jag vet min svenska är förbanned dålig men jag är döv :gnissla

Vi va nere i kalmar å rejsa i helgen på en kanonfin gocartbana och junior som precis fyllt 14 år körde på 4e snabbaste tiden i finalen i open klassen där alla åker både 450 och 650..
Han åker på en helt orginal KTM 250 SMR..

Så de går att åka fort på en 250 oxå:D

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...