450 på bana...

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Funderar på att skaffa en 450 enduro för vinterbus, men funderar på att ev ha den motardkittad under sommaren.

Frågan är hur kul en 450 är på gata/bana? Någon som har större erfarenhet av banåkning med 450 motard?:confused:
 
Antar att du menar storbana?
För på motardbana o gokartbana är det kanon.

Storbana funkar fint men e lite drygt på långa rakor.
 
Jodå, jag är helt med på att 450´s är optimala om man tävlar i supermoto, men min fundering gällde mer bandagar på storbana
där man stångas med bångliga sporthojar..:näsblod

Har tidigare bara erfarenhet av 690 på "storbana" och det funkar ju fint. Den är ju förstås inte så kul i skogen.
 
Jodå, jag är helt med på att 450´s är optimala om man tävlar i supermoto, men min fundering gällde mer bandagar på storbana
där man stångas med bångliga sporthojar..:näsblod

Har tidigare bara erfarenhet av 690 på "storbana" och det funkar ju fint. Den är ju förstås inte så kul i skogen.

Funkar som sagt men inte helt optimalt, tyvärr finns det ju ingen hoj som funkar bra för allt så man får kompromissa nånstans.
 
Väldigt sant. Jag kan nog leva med att släppa av på rakorna, så en 450 är kanske det bästa alternativet.

Vad ska man ha? Är det KTM exc som gäller? Några tips?







Funkar som sagt men inte helt optimalt, tyvärr finns det ju ingen hoj som funkar bra för allt så man får kompromissa nånstans.
 
Väldigt sant. Jag kan nog leva med att släppa av på rakorna, så en 450 är kanske det bästa alternativet.

Vad ska man ha? Är det KTM exc som gäller? Några tips?

Ptja va ska man ha, jag kör honda crf på motardbanan o exc i skogen :D
 
Aprilia SXV, känns inte lika plågad på raksträckorna som encylindriga hojar.
 
Aprilia SXV, känns inte lika plågad på raksträckorna som encylindriga hojar.

Är du beredd...... Håll i dig......
Jag håller med Marcus!

Om målet är storbana är det stor kubik eller flercylindrigt (dvs SXV) som gäller. Visst går det bra att köra stor bana med liten kubik men den hojen mår garanterat sämre än en större.

henke karlsson var på G-åsen och körde 1,13 tider med sin 450 :). så visst går det

Imponerande satan :yoparty

Men med en 450 trimmad bortom rim och reson. Gissa hur fort det gått med större hoj. Eller livslängden på hans 450 om den skulle gå mycket på stor bana.
 
Last edited:
1.13, shit, sporthojarna måste ha gråtit i depån :)

En KTM 450 EXC funkar ganska bra eftersom den har en högt drevad låda. Ganska lik utväxling som SMR (kanske samma ?). 6:e växeln drar jag i stort sett aldrig ur.
Jag hade en Husa 650 innan och den orkade dra ur sista växeln men då kändes det som motorn skulle trilla isär till slut.

En vanlig kaxig gatåkare bromsar man ikapp redan i första kurvan sen så glider man bara ifrån dom. Dock så hatar dom våra spårval så det kan bli diskussioner i depån om du "tar spår".
 
1.13, shit, sporthojarna måste ha gråtit i depån :)

En KTM 450 EXC funkar ganska bra eftersom den har en högt drevad låda. Ganska lik utväxling som SMR (kanske samma ?). 6:e växeln drar jag i stort sett aldrig ur.
Jag hade en Husa 650 innan och den orkade dra ur sista växeln men då kändes det som motorn skulle trilla isär till slut.

En vanlig kaxig gatåkare bromsar man ikapp redan i första kurvan sen så glider man bara ifrån dom. Dock så hatar dom våra spårval så det kan bli diskussioner i depån om du "tar spår".

Stefan K kör oxå 1.13, men då med 690SMR (senaste rejset) och rejält många fler varv på Åsen.
Jag har kört höga 1.15 som bäst med 690n. Skulle vara skoj att testa om jag är snabbare med 570n. Väldigt skoj skulle vara att se vad Henke presterar med en 690 och en dags träning :yoparty
 
Stefan K kör oxå 1.13, men då med 690SMR (senaste rejset) och rejält många fler varv på Åsen.
Jag har kört höga 1.15 som bäst med 690n. Skulle vara skoj att testa om jag är snabbare med 570n. Väldigt skoj skulle vara att se vad Henke presterar med en 690 och en dags träning :yoparty

Hur mycket trimmar ni 690:n när ni tävlar? Har provkört en 690 SMC på kinnekulle och den var riktigt skönt balanserad med bra effekt även på rakan.

Back to topic: En 450 på bana fungerar alldeles utmärkt. Dreva högt som fan (främst för att inte plåga motorn i onödan), skruva åt komp o retur och se glad ut när du drar ifrån polarna :D
 
Hur mycket trimmar ni 690:n när ni tävlar? Har provkört en 690 SMC på kinnekulle och den var riktigt skönt balanserad med bra effekt även på rakan.

Back to topic: En 450 på bana fungerar alldeles utmärkt. Dreva högt som fan (främst för att inte plåga motorn i onödan), skruva åt komp o retur och se glad ut när du drar ifrån polarna :D

System, K&N-filter och mappning (KTM original) som passar har jag iaf. Stefan t.ex nöjer sig med system och bortplockat filterlock (+mapp).
 
En vanlig kaxig gatåkare bromsar man ikapp redan i första kurvan sen så glider man bara ifrån dom. Dock så hatar dom våra spårval så det kan bli diskussioner i depån om du "tar spår".

...just för att det är jävligt obehagligt att gå in i böj, och helt plötsligt ha någon där man tänkt vika in bågen.

Med gathojar är det inte racing...många missar det. :rolleyes:
 
...just för att det är jävligt obehagligt att gå in i böj, och helt plötsligt ha någon där man tänkt vika in bågen.

Med gathojar är det inte racing...många missar det. :rolleyes:
Då får man väl vika in senare :tungan
 
Då får man väl vika in senare :tungan

Nä, man knycker inte spår in i böj på gatkörningar, oskriven lag imho. Att bromsa sig om in i kurva är direkt farlig skit med ovana förare.

Men skall motarder ta sig förbi lär ju sådana fulknep tas till, så piper man lite över att alla kan gasa på rakan etc, däremot ser man sällan motarder i de snabba grupperna. :va Underligt det där...

Meeeen, för att bistå med något vettigt, det lär INTE vara kul att stressa en 450-stånka på rakorna, jag skulle välja något annat, eller vara beredd på en hel del service.

/J
 
Nä, man knycker inte spår in i böj på gatkörningar, oskriven lag imho. Att bromsa sig om in i kurva är direkt farlig skit med ovana förare.

Men skall motarder ta sig förbi lär ju sådana fulknep tas till, så piper man lite över att alla kan gasa på rakan etc, däremot ser man sällan motarder i de snabba grupperna. :va Underligt det där...

Meeeen, för att bistå med något vettigt, det lär INTE vara kul att stressa en 450-stånka på rakorna, jag skulle välja något annat, eller vara beredd på en hel del service.

/J
Ja, i långsammaste gruppen är det väl ingen höjdare. Men i mellan och snabb är det nemas problem. Har inte hört någon som klagat över det här nere i alla fall :)
 
Nä, man knycker inte spår in i böj på gatkörningar, oskriven lag imho. Att bromsa sig om in i kurva är direkt farlig skit med ovana förare.

Men skall motarder ta sig förbi lär ju sådana fulknep tas till, så piper man lite över att alla kan gasa på rakan etc, däremot ser man sällan motarder i de snabba grupperna. :va Underligt det där...

Meeeen, för att bistå med något vettigt, det lär INTE vara kul att stressa en 450-stånka på rakorna, jag skulle välja något annat, eller vara beredd på en hel del service.

/J

Vad menar du med att det är farligt att bromsa sig förbi? Å det här med spår? Jag har aldrig kört motard på bana utan är bara lagd åt motocrosshållet och där bromsar jag förbi folk och tränger mig före överallt där jag kan så gott det går.

Äckspläjn!
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top